Vrátime sa k bubnovým brzdám alebo budeme platiť viac?

Znie to ako krok späť, ale logiku má. Pre novú emisnú normu Euro 7, ktorá bude sledovať aj emisie z bŕzd je totiž staršia technológia ako stvorená. Daňou ale môže byť nižší brzdný účinok. Ide to síce aj bez kompromisov, ale potom si siahneme hlbšie do vreciek.

26.08.2025 13:00
debata (6)
Bubnové brzdy sa dne používajú len pri menších... Foto: Continental
Continental - bubnové brzdy Bubnové brzdy sa dne používajú len pri menších autách, aj to len na zadnej náprave, prípadne na niektorých elektromobiloch, pri ktorých časť brzdného účinku preberá na seba rekuperácia. Do minulosti však neodídu.

Emisná norma Euro 7 nebude zameraná už len na emise z výfukov ale aj na emisie častíc z bŕzd. Nejde o maličkosť. Ako uvádza organizácia EIT Urban Mobility, podporovaná Európskou úniou, je opotrebovanie bŕzd v súčasnosti najväčším zdrojom emisií z vozidiel mimo výfukových plynov. Zvlášť v mestách. V súčasnosti typické auto s kotúčovými brzdami zo sivej zliatiny a brzdovými doštičkami z nízkotepelnej ocele, čo je v Európe bežná kombinácia, emituje približne 8,8 mg/km PM10 (častice s priemerom menším ako 10 mikrometrov). Podľa nových predpisov budú však musieť byť emisie PM10 z brzdného systému z nových vozidiel obmedzené na tri až maximálne 11 mg/km v závislosti od typu vozidla.

Ferrari Purosangue - problém s brzdami Čítajte viac Ferrari má problém s brzdami. Pri aute s výkonom 540 kW to nechcete zažiť

Pre výrobcov áut to nebude jednoduché. Existuje totiž len niekoľko spôsobov ako to docieliť a každý má svoje nevýhody – buď nižší brzdný účinok alebo vyššiu cenu. Najlacnejšou metóda je nanesenie povlaku, ktorý spevňuje brzdové kotúče a tým znižuje opotrebenie. Výrobcovia môžu tiež zmeniť zloženie brzdových doštičiek na materiály s nižším opotrebením. EIT však upozorňuje, že tieto materiály môžu byť paradoxne toxickejšie. Samozrejme, ide to aj bez kompromisov, ako ukazuje brzdový systém Greentell od Bremba. Tieto brzdy neobsahujú meď, kobalt ani nikel a brzdia perfektne. Lacné však nie sú. Vyrábajú sa totiž zložitou technológiou laserového nanášania kovov. Takéto brzdy emitujú až o 60 % menej častíc. Je ale naivné si myslieť, že sa rozšíria v manistreamových autách.

Brembo Greentell - 2025 Čítajte viac Brembo ukázalo brzdy pre Euro 7. Emisie znížia o 90 %, budú však brzdiť?

Preto prichádzajú návrhy, ako emisie z bŕzd zachytiť mechanicky. Kým filtre sú zložité a potrebovali by pravidelnú údržbu, na scénu sa môže vrátiť oveľa lacnejšie riešenie – stará dobrá bubnová brzda. Ako naznačuje názov, brzdy sa ukrývajú v bubne, ktorý častice prirodzene zachytáva. Potom ich stačí len odstrániť. Navyše, bubnové brzdy sapodľa EIT Urban Mobility opotrebúvajú približne o 23 % pomalšie. Má to však háčik. Keďže je brzda v uzavretom priestore, rýchlo sa prehreje a stráca účinok. To veru nie je dobré, keďže moderné autá sú oveľa ťažšie ako v časoch, keď „bubny“ zažívali svoju zlatú éru. Napokon, preto prehrali boj s oveľa výkonnejšími kotúčovými brzdami. Dnes sa používajú len v menších autách a na zadnej náprave, prípadne na niektorých elektromobiloch, pri ktorých časť brzdného účinku preberá na seba rekuperácia.

Chladiaca kvapalina Čítajte viac Chladiacu kvapalinu nestačí dolievať. Kedy je čas ju vymeniť?

Takže brzdy, ktoré produkujú málo častíc a zároveň dobre brzdia, sú doslova alchýmiou. Zatiaľ ich kvôli cene používajú len prémiové autá. Uvidíme, ako to dopadne, plateniu navyše sa však určite nevyhneme. Veď aj nová generácia bubnových bŕzd by musela prejsť náročným vývojom a použiť drahšie materiály. Adriana Diaz, riaditeľka pre inovácie v EIT Urban Mobility priznáva, že nech sa výrobcovia priklonia ku ktorémukoľvek riešeniu, zvýši to ich náklady a teda aj ceny áut. Na druhej strane je optimistka. „Bude tu odpor, ale nakoniec ľudia ocenia čistejšie mestá.“ Zároveň je presvedčená, že účinnejším riešením, ako urobiť metropoly čistejšími, je radikálne zreorganizovať spôsob dopravy.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 6 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #kotúčové brzdy #brzdy #brzdy áut #bubnové brzdy
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"
Články podľa značiek