Kým konkurencia si už veselo predáva cenovo relatívne dostupné elektromobily ako Hyundai Inster, Citroën ë-C3, ë-C3 Aircross, Fiat Grande Panda či Opel Frontera, koncern Volkswagen nemá čo zákazníkom v cene do 30 000 eur ponúknuť. A to je obrovská chyba. Automobilka preto horúčkovito pracuje na novej generácii lacnejších elektromobilov. Naznačila to už dávnejšie konceptmi ID.Life, ID. 2all či ID.GTI. No a teraz pridáva ďalší, ktorý by nemusel byť veľmi vzdialený od reality. Štúdia ID.Cross totiž naznačuje po prvýkrát podobu kompaktného elektrického SUV, ktoré bude bratom Škody Epiq.
Základom je opäť platforma MEB+, teda jednoduchšia verzia MEB s prioritným predným náhonom. Koncept má na dĺžku 4 161, na šírku 1 839 a na výšku 1 588. To nie je ďaleko od súčasného VW T-Cross. Neplatí to však o rázvore, ktorý je až 2 601 mm a kolesách Balboa, s priemerom „rozšafných“ 21 palcov. Obuté sú špeciálne navrhnutými pneumatikami s profilom 235/40, ktorých vzor na bočnici nadväzuje na dizajn diskov. Dizajnéri sa snažili navrhnúť sympatické auto s „usmievavou“ prednou časťou. Podľa šéfdizajnéra Andreasa Mindta využili aj prvky evokujúce Golf a VW Buss. Vidieť to napríklad na zadných stĺpikoch s troma elipsami či na rovných bočných oknách.
Celkovo pôsobí ID.Cross mimoriadne robustne, ale Volkswagen sľubuje, že bude obratný a ako stvorený do mestskej džungle. Platí to aj o praktickom a priestrannom interiéri či kufri s objemom až 450 litrov. K tomu ponúka ID.Cross ďalších 25 litrov pod prednou kapotou. Sklopením operadiel predných sedadiel vznikne lôžková úprava. Pocit vzdušnosti podporujú svetlé odtiene textilného čalúnenia nielen na sedadlách ale aj na palubnej doske. Atmosféru je možné meniť predkonfigurovanými módmi svetla, zvuku a klimatizácie. Rastlinné motívy na obrazovkách a skutočné rastliny v „skleníku“ pod stredovou konzolou dotvárajú priateľskú atmosféru.
Koncept poháňa elektromotor s výkonom 155 kW, ktorý čerpá energiu podlahovej li-ion batérie. Automobilka však neprezradila jej kapacitu. Predpokladá však dojazd 420 km. Očakávame, že batéria bude mať okolo 50 kWh, inak by Volkswagen nedokázal udržať štartovaciu cenu pod 30 000 eur. Športovcov poteší ťažné zariadenie pripravené na zaťaženie 75 kg, napríklad na dva elektrobicykle. Ak to nestačí, ID.Cross si poradí s brzdeným prívesom s hmotnosťou do 1 200 kg. Spolu s novou platformou príde aj nová generácia softvéru, ktorá zlepší mnohé funkcie a asistenčné systémy balíka Travel Assist.
A kedy uvidíme sériový model na trhu? Premiéra prebehne v lete 2026. Takže prvé kusy by sa mohli dostať k zákazníkom na jeseň budúci rok. Očakáva sa, že cena bude štartovať na úrovni 28 000 eur, čo je o 3 000 eur viac v porovnaní s pripravovaným elektrickým hatchbackom ID.2, či skôr ID.Polo. Volkswagen totiž potvrdil, že svojím elektrickým modelom vráti tradičné mená – ako Golf, Polo či Passat.