Ruské automobilky bijú na poplach. Recyklačný poplatok má zachrániť výrobu pred čínskou lavínou

Čína neprišla do Ruska len pomáhať. Opustené teritórium využila ako svoj nový trh. Vidieť to aj v autobiznise. Autá z ríše stredu, vrátane tých západných, likvidujú domácu automobilovú produkciu. Čo s tým?

17.09.2025 16:00
Lada Niva - 1980 Foto:
Ruský automobilový priemysel čelí čínskej invázii a dovozu moderných áut zo západu. To nevyriešia ani umelé bariéry, ktoré majú nahnať Rusov do showroomov Lady.
debata (6)

Tri roky po ruskej invázii na Ukrajinu je ruský automobilový trh v najhlbšej kríze modernej histórie. Západné automobilky opustili krajinu, ich závody ostali poloprázdne a domáci výrobcovia ako AvtoVAZ (Lada), GAZ či KAMAZ nedokázali zaplniť dieru. Čínske značky tak obsadili opustené územie a dnes tvoria ruské autá už len približne tretinu predaja, zatiaľ čo dovoz, najmä z Číny, valcuje trh. Vrátane dovozu áut západných značiek. Aby prežili, ruskí výrobcovia združení v Asociácii výrobcov automobilov Ruska (AAR) žiadajú vládu o zvýšenie recyklačného poplatku pri dovoze zahraničných áut. Argumentujú, že by to spomalilo „sivý“ dovoz a donútilo Rusov kupovať domáce modely.

Rusko - staré autá Čítajte viac Raj na zemi: Rusko chce zdaniť motoristov za každý prejdený kilometer

Súčasný systém počíta recyklačný poplatok podľa objemu motora, čo však v ére turbomotorov a hybridov stráca zmysel. Lacný sedan Changan Alsvin s motorom 1 480 cm³ (98 k, cena 1,85 mil. RUB / 18 500 €) platí rovnaký poplatok 677 400 RUB (6 774 €) ako podstatne výkonnejšie BMW X3 s motorom 1 990 cm³ (255 k, cena 8 mil. RUB / 80 000 €) či hybridný SUV Aito M9 (496 k, cena 10 mil. RUB / 100 000 €). Platí to len pre oficiálny dovoz, zatiaľ čo preferenčné sadzby pre fyzické osoby zostávajú extrémne nízke – 3 400 rubľov (~34 €) za nové auto a 5 200 rubľov (~52 €) za vozidlo staršie ako tri roky. Tento nepomer motivoval tisíce Rusov, aby autá dovážali ako fyzické osoby.

Moskvič 3 - predaj v Moskve Čítajte viac Predajcovia áut v Rusku krachujú. Pätine hrozí bankrot

Podiel súkromníkov na celkovom dovoze áut podľa AAR stúpol z 50 % v roku 2024 na viac než 70 % v roku 2025. Analytická agentúra Avtostat uvádza, že v auguste 2025 bolo 46 % z 29 300 dovezených áut mladších ako tri roky prihlásených na fyzické osoby, kým vlani v auguste to bolo len 14 %. Tri mesiace od prvých vyhlásení však vláda nové nariadenia neprijala a odborníci varujú, že ani zvýšenie poplatku situáciu zásadne nevyrieši. „Ak sa recyklačný poplatok zvýši, tých 14-tisíc kupujúcich, ktorí mesačne dovážajú nové zahraničné autá, určite nepríde do showroomov po nové Lady. Buď nákup odložia, alebo pôjdu na sekundárny trh,“ upozorňuje Sergej Celikov, generálny riaditeľ Avtostatu.

Kamaz vs. Sitrac - Rusko 2023 Čítajte viac Neuveriteľné: Rusi ‘vyrazili‘ z trhu čínske nákladiaky. Takmer zo dňa na deň

Moskva sama otvorila svoj trh Číne a teraz sa snaží zachraňovať domácich výrobcov cez umelé bariéry. Realita je však neúprosná. Ruskí zákazníci už raz spoznali kvalitu a moderné technológie západných áut a tie domáca produkcia nedokáže nahradiť, nech je recyklačný poplatok akokoľvek vysoký. A ak si myslíte, že medzi clami, ktoré uvalila Európska únia na čínske elektromobily, a recyklačným poplatkom, ktorým Moskva obmedzuje dovoz áut z Číny, nie je rozdiel, mýlite sa. Kým EÚ sleduje ochranu pred neférovou čínskou expanziou a dampingovými cenami, v Rusku ide o nútené obmedzovanie spotrebiteľa s cieľom zachrániť domáci automobilový priemysel v dôsledku izolácie.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 6 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Čína #čínske autá #predaj áut v Rusku #čínska expanzia áut
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"
Články podľa značiek