Tento rok sa na Slovensku podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu (ZAP SR) za prvých osem mesiacov zaregistrovalo vyše 60 000 nových osobných áut (kategória M1). Z toho v auguste 6 679, čo je oproti augustu 2024 s 7 107 predanými vozidlami mierny medziročný pokles na úrovni 6,4 percenta. To je pomerne výrazný rozdiel oproti júlu, v ktorom sa v tomto roku predalo o vyše 20 percent áut viac, než v roku 2024.
Pozrime sa na medziročné porovnanie po prvých 8 mesiacoch, ktoré má predsa len vyššiu výpovednú hodnotu a viac napovie o tohtoročnom trende. Za prvých osem mesiacov roku 2025 sa na Slovensku registrovalo spolu 60 266 nových áut, v rovnakom období uplynulého roku to bolo 61 068 áut. To značí že trh zatiaľ stagnuje, medziročne klesol len o 1,3 percenta. Predpokladáme, že do konca tohto roka sa medziročný rozdiel prehĺbi, nie však nejako dramaticky.
Aj napriek stagnácii predaja nových áut rástol záujem o elektrické modely, ktorých predaj za prvých 8 mesiacov tohto roku dosiahol 2 645 kusov a ich trhový podiel je 4,39 percenta. Len pre zaujímavosť, za rovnaké obdobie roku 2024 sa ich predalo 1 566, čo značí medziročný nárast predaja približne o 69 percent.
Suverénnym lídrom v oblasti predaja elektromobilov je na Slovensku po 8 mesiacoch aj naďalej mladoboleslavská Škoda, ktorá ich dokázala predať 799. To značí, že na trhu s čistými elektromobilmi má vyše 30-percentný podiel. Len pre zaujímavosť – po 8 mesiacoch roku 2024 ich Škoda predala len 173 a za celý minulý rok 246. To v medziročnom porovnaní značí vyše 360-percentný nárast ich predaja.
Veľkú zásluhu má na tom nový Elroq, z ktorého sa predalo za prvých 8 mesiacov 490 kusov, z Enyaqu, čo je druhý elektromobil v portfóliu Škody, sa predalo 309 kusov. Elroq sa ako jediný elektromobil výraznejšie presadzuje v rebríčku najpredávanejších áut na Slovensku, aktuálne mu patrí 28. miesto. „Na dostrel“ sa priblížil takému bestselleru akým je Sadero, delí ich len 25 predaných áut a v predajoch dokonca prekonáva napríklad Citroën C4, Peugeot 3008 alebo Suzuki SX4 S-Cross.
Do prvej päťky najpredávanejších elektro-značiek sa ešte vošli Volkswagen (305 kusov), Kia (182 kusov), Hyundai (148 kusov) a BMW (145 kusov). To značí, že za január až august 2025 sa predalo viac elektrických škodoviek, než všetkých elektromobilov značiek na 2. až 5. mieste spolu. Do rebríčku elektromobilov (zatiaľ) pozvoľna prenikajú už aj čínske značky. Popri MG (44 kusov) sa zatiaľ najlepšie darí značkám Dongfeng (35 kusov) a BYD (32 kusov).
Stále pretrváva aj rastúci záujem o plug-in hybridy. Za prvých 8 mesiacov tohto roku sa ich predalo 2 564, čo značí, že ich predaj sa dostal na rovnakú úroveň ako predaj elektromobilov a nedivili by sme sa, ak by plug-in hybridy do konca tohto roku elektromobily prekonali. Za prvých 8 mesiacov uplynulého roku sa ich pritom predalo len 1 395, čo značí medziročný nárast ich predaja na úrovni takmer 84 percent, čo značí výrazne rýchlejší medziročný nárast, než pri elektromobiloch.
Pokiaľ ide predaje bez rozdielu pohonu, asi neprekvapuje, že slovenský trh aj naďalej ovládajú modely značky Škoda, ktoré obsadili až šesť miest v prvej desiatke a Octavia s predajom 2 914 kusov celému rebríčku kraľuje pred Kiou Ceed a Fabiou. Aktuálne z rebríčku top 15 vypadol Superb, „vytlačil“ ho z neho VW T-Cross, ktorý sa prepracoval na 14. priečku, rebríček uzatvára Citroën C3, ktorý je v ňom (ak nerátame Daciu) jediným zástupcom francúzskych áut.
Ak sa sústredíme na predané kusy, najväčším skokanom v rebríčku je Kia Ceed, ktorá sa vďaka medziročnému nárastu predaja o 505 kusov posunula zo štvrtej priečky na druhú. Tento model dokázal získať výrazne väčšiu časť trhu a stal sa najväčším konkurentom Octavie.
Naopak, Škoda Fabia „stratila“ 450 registrácií a prepadla sa z druhej na tretiu pozíciu. Ešte výraznejší pokles postihol Hyundai i30, z ktorého sa medziročne predalo o 1 154 kusov menej a klesol z tretej pozície až na desiatu. Taktiež predaj Dacie Duster je zatiaľ medziročne nižší o vyše šesťsto áut a vypadla z prvej desiatky.
Z SUV modelov sa darilo najmä Škode Karoq, ktorá si polepšila o 193 kusov a posunula sa z ôsmeho na štvrté miesto, a takisto väčšiemu Kodiaqu, ktorý zaznamenal nárast o 248 vozidiel a posun z desiatej na šiestu pozíciu. Kia Sportage si udržala piate miesto s miernym poklesom. Zaujímavý rast ukázal aj Hyundai i20, ktorý z pätnástej priečky na deviate miesto.
(Nasleduje rebríček 15 najpredávanejších áut na Slovensku za prvých 8 mesiacov 2025 aj s medziročným porovnaním.)