Kybernetický útok, ktorý sa odohral v noci z 31. augusta na 1. septembra, úplne paralyzoval IT systémy a zastavil výrobu vo všetkých závodoch spoločnosti Jaguar Land Rover (JLR). Vrátane britských tovární v Solihulle, Wolverhamptone a Halewoode, závodov v Číne, Indii a na Slovensku v Nitre. Nefunguje logistika, plánovanie, samotná montáž ani distribúcia, pričom automobilka stratila prehľad o približne 40 000 vozidlách pripravených na odoslanie. Napriek tomu Jaguar Land Rover ohlásil aspoň čiastočný reštart niektorých prevádzok. Pritom pôvodne sľuboval rozbeh výroby 23. septembra a následne termín posunul na 1. októbra.
„Základná práca na našom programe obnovy je v plnom prúde,“ uviedol hovorca JLR. „Postupné reštartovanie zabezpečí, aby sa IT systémy obnovili bezpečným spôsobom.“ Automobilka spolupracuje s externými špecialistami na kybernetickú bezpečnosť, britskou spravodajskou agentúrou GCHQ a orgánmi činnými v trestnom konaní. Pre závod v Nitre je však situácia stále vážna. Zamestnanci sú od začiatku septembra doma. Niektorí čerpajú dovolenku, iní poberajú náhradu mzdy vo výške 75 % priemerného platu. Malá časť pracovníkov bola dočasne pridelená do spoločnosti Foxconn, kde poberajú plnú mzdu.
Najprv sklad náhradných dielov a výroba motorov
Automobilka postupne obnovuje IT systémy a logistické procesy. Globálny sklad náhradných dielov sa napríklad vracia k plnej prevádzke, čo umožňuje pokračovať v servise vozidiel, ktorý nebolo tiež možno vykonávať. Autorizované opravovne boli nútené doslova improvizovať, napríklad vzájomnou výmenou skladových dielov. Zároveň sa zvyšuje kapacita spracovania fakturácií, aby sa odstránilo meškanie platieb dodávateľom. Napriek týmto krokom je však JLR od nábehu produkcie áut ešte poriadne ďaleko. Proces bude dlhý a zložitý.
Odborníci predpokladajú, že po reštarte IT systémov bude potrebná minimálne štvortýždňová diagnostika, prestavba a testovanie, aby sa zabezpečila ich spoľahlivosť. Potom budú nasledovať ďalšie tri týždne testovania s fiktívnymi dodávateľmi a štyri týždne návratu k plnej kapacite. Ak sa tento scenár naplní, závod v Nitre a ďalšie prevádzky môžu byť úplne obnovené až v januári 2026. To predstavuje obrovský finančný dopad na celú skupinu JLR. Doterajšie straty sa odhadujú na 2,57 miliardy eur. Veď len v nitrianskom závode sa týždenne vyrábalo približne 3 000 kusov modelov Land Rover Defender a Discovery.
Straty rastú do miliárd
Všetky závody JLR produkovali denne asi 1 000 vozidiel. Každý deň tak strata rastie o 84 miliónov eur. Celosvetovo je postihnutých 33 000 zamestnancov a približne 200 000 ľudí v dodávateľskom reťazci. Niektorí dodávatelia čelia už dnes bankrotu. Najmä tí menší, keďže mesiace bez výroby v závodoch Jaguar land Rover znamená zastavenie ich príjmov. Britská vláda už preto poskytla automobilke záruku na úvery vo výške 1,5 miliardy libier (približne 1,77 miliardy eur) práve na podporu dodávateľského reťazca. Automobilka sa tiež dohodla na ďalšej dlhovej dohode vo výške 2 miliardy libier (2,36 miliardy eur) so súkromnými bankami s garanciou štátu. Britská ministerka financií Rachel Reevesová uviedla: „Pôžička poskytne istotu a podporí pracovné miesta v JLR a jej dodávateľskom reťazci.“
Hovorca JLR dodal: „Vieme, že je potrebné urobiť ešte oveľa viac, ale základná práca na našom zotavení je v plnom prúde. Ďakujeme všetkým zamestnancom a dodávateľom za ich trpezlivosť a podporu.“ Analytici upozorňujú, že ide o najväčší kybernetický útok na automobilku v histórii. Alebo tiež najhoršie zvládnutý útok. Ešte nikdy sa totiž nestalo, aby sa hekerom podarilo zastaviť výrobu, predaj aj servis na celé týždne či dokonca mesiace. Hackerská skupina Scattered Lapsus$ Hunters, spojená s ransomvérom Scattered Spider, sa k útoku prihlásila, JLR však zatiaľ nezverejnil, či bolo požadované výkupné.