Tesla ešte donedávna pôsobila ako značka, ktorá si zákazníkov dokázala udržať takmer bez námahy. Mnohí ju prirovnávali k „sekte“. Nové dáta však tento mýtus narúšajúspochybňujú. Lojalita k Tesle sa v druhom štvrťroku 2025 v USA prepadla o 9,4 percentuálneho bodu, čo je druhý najväčší pokles spomedzi všetkých značiek. Horšie dopadol iba Dodge. V rebríčku lojality tak Teslu predstihol Ford s 59,6 percentami verných zákazníkov, zatiaľ čo Tesla klesla na 58,1 %.
„Tesla dramaticky klesla,“ povedal Tom Libby, riaditeľ pre vernostné riešenia v S&P Global Mobility. „Tesla sa dlhodobo pohybovala v rozmedzí lojality od 60 do 70 percent, kým jej skóre nezačalo začiatkom tohto roka prudko klesať.“ Chevrolet skončil len tesne za Teslou s hodnotou 58 %. Samozrejme, stojí za tým aj extrémistická „avantúra“ Elona Muska s Donaldom Trumpom. Oveľa prekvapujúcejší je však odchod časti zákazníkov k iným druhom pohonu.
Zatiaľ čo 70 % bývalých majiteľov Tesly si v prvej polovici roka vybralo elektromobil, až 30 % prešlo k spaľovacím motorom. Pri prechode k Fordu si polovica ľudí zvolila benzínové auto, 13 % hybrid a päť percent dokonca naftový model, čo je naozaj nevídané. Podobne to vyzerá pri Chevrolete, kde 55 % nových zákazníkov prichádzajúcich od Tesly volilo benzín, 37 % elektromobil a takmer osem percent naftu. „Je prekvapujúce vidieť, koľko ľudí prejde na benzín,“ upozorňuje Libby.
Analytici uvádzajú viacero dôvodov tohto trendu. Tesla má relatívne obmedzenú a starnúcu ponuku, pričom jej kľúčové modely 3 a Y sa menia len evolučne. Väčšie modely X a Cybertruck sú zas cenovo podstatne vyššie. „Je k dispozícii veľa nových, zaujímavých a dynamických produktov, ale Tesla nie je ich súčasťou,“ dodáva Karl Brauer, výkonný analytik spoločnosti iSeeCars. A dodal, že si pamätá, ako bolo pred niekoľkými rokmi BMW frustrované expanziou Tesly. „Kým vtedy sa bránilo, teraz vyrába presvedčivé elektrické verzie svojich top modelov,“ povedal.
Aj keď Tesla stále dokáže získavať zákazníkov od iných značiek, rozdiel sa zmenšuje. Ešte pred piatimi rokmi porážala BMW v pomere 9 : 1, dnes je to len 1,5 : 1. V prípade Mercedesu-Benzu klesol pomer na 1,2 : 1 a pri Porsche sa dokonca obrátil v prospech nemeckej značky. Aj Cadillac získal od Tesly viac zákazníkov, ako jej odovzdal, a to najmä vďaka novým elektrickým modelom. Skóre sa teda mení. Tesla už nie je jediná, ktorá ponúka prémiové elektromobily.
Pokles lojality k Tesle však naznačuje širší jav. Ukazuje, že ani elektromobil nemusí byť pre zákazníka jednoznačnou voľbou pri ďalšej kúpe. Hoci fanúšikovia elektrických áut roky tvrdili, že ich stačí raz vyskúšať a už nikdy nepomyslíte na auto so spaľovacím motorom, realita bude pravdepodobne zložitejšia. Inak by sa časť motoristov po skúsenosti s Teslou nerozhodla pre návrat ku spaľovacej klasike.