Deň 1.: Banská Bystrica → Sibiu (≈750 km) – rozumný presun a večer v meste
Z Banskej Bystrice vyrážame smerom na Maďarsko a od Budapešti sa držíme diaľnice až do historického rumunského mesta Sibiua. To je náš základný tábor. Cieľ je jasný – doraziť bez zbytočných zachádzok, v tempe, ktoré sedí autu na LPG aj posádke. Dlhý asfaltový „marš“ Dusteru vyslovene svedčí. Ustálené otáčky, plynulý priebeh spotreby a jednoduchá logistika paliva. S 50 litrami benzínu a 50 litrami lacného LPG sa dá počítať s reálnym dojazdom cez 1 200 km, takže netreba jazdiť z pumpy na pumpu. Dlhodobý priemer 8 l/100 km na LPG drží náklady Dusteru na uzde. Večer v Sibiui padne vhod krátka prechádzka a skorý oddych pred horským dňom.
Deň 2.: Štátna cesta 7C (Transfăgărășan) – kľukatý deň, ktorý si pýta čas
Ráno opúšťame Sibiu a napájame sa na štátnu cestu 7C. Táto cesta si pýta čas, nie rýchlosť. Zákruty sa kľukatia v krátkych sekvenciách a medzi nimi sa otvárajú priehľady na ďalšie vrstvy svahov. Ako stúpame, povrch sa zvyčajne zlepšuje, no tempo vždy udáva premávka a zákruty. Dusteru s manuálnou prevodovkou s kratšími prevodmi to sedí. Motor sa dá držať v pásme, kde reaguje ochotne, a brzdenie motorom udrží kotúče v pohode aj pri dlhších zjazdoch. Volant zostáva pokojný a auto čitateľné aj tam, kde je asfalt drsnejší alebo leží naplavený štrk po búrkach.
Na vrchole je tunel Bâlea, ktorý prenesie jazdca z jedného sveta do druhého. Pred vjazdom krásne vidno, koľkokrát sa cesta nad sebou prepletá a ako sa „rebrík“ serpentín zarezáva do horského masívu. Po prejazde sa krajina mení. Na jednej strane pôsobí svet ostrejšie a kompaktnejšie, na druhej sa horizont viac otvára a oblúky sú dlhšie. Najvyšší bod pri Lacul Bâlea leží približne vo výške 2 042 m n. m. A čo je zaujímavé, Bâlea nie je len najvyššie položeným tunelom v Rumunsku, ale dĺžkou 884 metrov aj najdlhším.
Obed pri Lacul Bâlea je osvedčená klasika. Krátka chôdza k vode, teplé jedlo, pár minút ticha, a potom plynulo ďalej po trase. Hoci má Transfăgărășan približne 100 km, s fotozastávkami a krátkymi prechádzkami je to pokojne celodenný program. A kto ide vyslovene po vodičskom zážitku, zvládne prejsť cestu 7C tam aj späť v jeden deň bez dlhých páuz.
Počasie, výhľady a… medvede
Na slnko sme šťastie nemali. Oblaky sa valili cez hrebeň a menili náladu prakticky v minútach. Na čitateľnosť trate to nemalo vplyv. Viditeľnosť ostala dobrá a značenie jasné. Čo si však zaslúži dôraz, je výskyt medveďov popri ceste. Prakticky sa vám nemôže stať, že ich nestretnete. Aj preto sme boli radi, že ideme autom a nie na motorke. Ak sa zastavujete na fotenie, vyberajte bezpečné miesta a zbytočne nevystupujte mimo vyhradených plôch.
Transfăgărășan sa budoval v rokoch 1970 až 1974 ako strategické spojenie cez Făgărašské vrchy, ktoré sú súčasťou Transylvánskych Álp. Bol tu však aj bezpečnostný rozmer. Po okupácii Československa sovietskymi vojskami v 1968 rástli obavy, že podobná situácia by mohla postihnúť aj Rumunsko, a rýchly priechod cez pohorie mal umožniť presun armády a techniky. Dnešná „cesta snov“ je tak zároveň odkazom na obdobie, keď sa politická objednávka premenila na odvážnu horskú stavbu.
Zastávka pri priehrade Vidraru pridá výletu inžiniersku perspektívu. Dielo zo 60. rokov patrilo svojho času medzi najväčšie na svete. Hrádza má 166 metrov, po jej oblúku dlhom 305 metrov vedie cesta a pod ňou sa otvára hlboký zráz, ktorý ukazuje skutočnú mierku. Vodná plocha má v najdlhšom úseku 14 kilometrov, v najširšom má vyše dva kilometre a siaha do hĺbky približne 155 metrov. Obvod nádrže dosahuje okolo 28 kilometrov. K sústave patrí aj vodná elektráreň ukrytá v masíve 104 metrov pod povrchom. Na korune hrádze tak vnímate skôr ticho vody a surovú geometriu skál než industriálny ruch.
Plní zážitkov prespávame v Râmnicu Vâlcea. Pri večeri si preberáme najlepšie úseky dňa, tipy na fotky a to, koľkokrát nás tá krajina donútila spomaliť a len sa pozerať. Krátka prechádzka na vyvetranie hlavy, kontrola predpovede a prípadných obmedzení, dobiť techniku (baterky, karty), dopísať poznámky — a ide sa spať. Veď zajtra nás čaká Transalpina.