Nemecký súd: Emisie musia klesnúť, aj keď hrozí poškodenie motora

Až osem miliónov áut by na základe rozsudku súdu teoreticky mohlo byť vyradených z prevádzky, pokiaľ výrobca nezjedná zodpovedajúcu nápravu, ktorá nebude na úkor ekológie.

08.10.2025 14:00
ADAC - emisný test Foto:
Aj po afére Dieselgate mohol Volkswagen v špecifických prípadoch pri naftových motoroch potlačil efektivitu systémov na znižovanie emisií. Už to asi možné nebude. (il. foto)
debata (10)

Nový rozsudok šlezvicko-holštajnského vyššieho správneho súdu spred niekoľkých dní vracia do hry aféru Dieselgate. A to v podobe, v ktorej sa môže týkať takmer 8 miliónov áut, ktorým teoreticky hrozí až zákaz jázd.

Súd vyhlásil, že „dočasné“ softvérové riešenia prijaté po Dieselgate nie sú v poriadku, aj keď boli oficiálne schválené. Podstatou sporu sú takzvané teplotné (termálne) okná, teda softvérové režimy, v ktorých sa systém čistenia výfukových plynov dotknutých naftových motorov obmedzí, keď je chladno alebo keď motor nepracuje v ideálnych podmienkach. Výrobcovia ich roky obhajovali ako ochranu životnosti komponentov motora. Súd však pripomenul, že výnimky možno uznať len v nevyhnutných situáciách, nie ako trvalú barličku, ktorá znižuje účinnosť redukcie emisií v každodennej premávke.

Dieselgate Čítajte viac Aféra Dieselgate začala pred 10 rokmi. Koncern VW stála vyše 33 miliárd dolárov

Problém je pomerne komplikovaný. Ak by autá nemohli teplotné okná vôbec používať, skutočne rastie riziko poškodenia motora a ďalších komponentov. Pri dlhodobej jazde v chlade či pri vysokom zaťažení môže dôjsť k nadmernému opotrebovaniu EGR systému na recirkuláciu výfukových plynov, k zvyšovaniu tepelného namáhania turbodúchadla, k rýchlejšiemu starnutiu DPF filtra a k nežiaducej záťaži SCR katalyzátora. Súd rozhodol, že ekológia je týmto problémom nadradená a výrobcovia musia ťažkosti vyriešiť iným spôsobom a nepomáhať si podobnými „barličkami“.

Problém s termálnymi oknami sa celkovo týka až 7,8 milióna áut, ktoré by v prípade nezjednania nápravy v dlhšom (ešte nestanovenom) časovom horizonte naozaj mohli byť vyradené z premávky. Zodpovednosť však leží na regulátorovi a výrobcoch, nie na majiteľoch, ktorí konali v dobrej viere. Tí by mali sledovať oficiálne výzvy, absolvovať zvolávacie akcie a vyžadovať jasné potvrdenie o súlade svojho auta s predpismi.

Facebook X.com 10 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #dieselgate #naftové motory #naftové autá #emisie CO2
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"
Články podľa značiek