Liter benzínu za vyše 150 eur? To skutočne hrozí od budúceho roka v F1

Syntetické palivo sa môže stať v budúcom roku významnou položkou v rozpočtoch jednotlivých tímov F1. Cena za liter by mohla vzrásť až desaťnásobne.

09.10.2025 14:00
zero Foto:
S ekopalivami sa v F1 experimentuje už dlhšie, v poslednej sezóne v rámci seriálu F2 a F3 už tento rok monoposty využívali syntetické palivo.
debata (4)

Formula 1 od sezóny 2026 prejde na stopercentne udržateľné syntetické palivo. Ide o zásadnú súčasť zmeny technických pravidiel, ktorá má šampionát priblížiť k uhlíkovej neutralite do roku 2030. Nové palivo bude typu „drop-in“, teda použiteľné aj v bežných spaľovacích motoroch bez zásadných úprav, čo otvára cestu k prenosu poznatkov z jeho nasadenia v F1 do sériovej výroby. Cieľom je minimalizovať celkovú uhlíkovú stopu od výroby až po samotné spaľovanie v motore, pričom Formula 1 má v tomto procese fungovať ako vývojové laboratórium pre technológie použiteľné v bežných sériových autách.

Už dnes sa v zákulisí hovorí, že liter nového paliva môže byť rádovo drahší než súčasné závodné benzíny, ktorá stoja približne 20 až 30 dolárov za liter. Skúsenosti z nižších súťaží naznačujú, že cena syntetických palív pre F1 bude v rozpätí 170 až 225 dolárov za liter, pri špecifických technológiách môže suma dokonca presiahnuť 300 dolárov. Pre tímy to znamená, že palivo sa v najbližších sezónach stane významnou položkou v rozpočtoch. Len pre zaujímavosť – čisto počas jedných pretekov s priemernou dĺžkou 300 km a spotrebou na úrovni 50 litrov na 100 kilometrov bude stáť nové palivo 25 500 až 33 750 dolárov, v extrémnych prípadoch až 45 000 dolárov. A to nehovoríme o predsezónnej kalibrácii motorov, testovaní technológií a tréningoch počas sezóny.

EW-HVO-2 Čítajte viac Poznáte nové palivá XTL, HVO či B10? A môže ich tankovať vaše auto?

Dôvodom takého nárastu je samotný výrobný reťazec. Udržateľné palivo musí spĺňať prísne kritériá pôvodu a životného cyklu, vychádzať z certifikovaných zdrojov, nekonkurovať potravinárstvu a zároveň dosiahnuť presné chemické parametre potrebné pre špičkový výkon aj spoľahlivosť. Premena surovín, ako sú zachytený oxid uhličitý či odpadová biomasa, na uhľovodíky vhodné pre pretekárske motory si vyžaduje energeticky náročnú syntézu, rafináciu a kontrolu kvality. Každý krok navyšuje cenu výraznejšie než pri konvenčnom rafinérskom procese a zároveň zvyšuje tlak na „zelený“ dodávateľský reťazec, logistiku a certifikáciu.

Ako sa táto zmena prejaví v praxi, dnes ťažko povedať. Na jednej strane sa môžu ešte viac roztvoriť medzi bohatými a chudobnejšími tímami, pretože vývoj a kalibrácia pohonnej jednotky sa predraží, na druhej strane prísne, jednotne vymáhané palivové špecifikácie obmedzia „hi-tech palivovú alchýmiu“ a vzrastie dôraz kladený na aerodynamiku, mechanickú priľnavosť a efektivitu, čo menším tímom umožňuje „gigantom“ konkurovať efektívnejšie, pretože to nevyžaduje tak extrémne náklady.

Facebook X.com 4 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #formula 1 #F1 #syntetické palivá
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"
Články podľa značiek