Mala to byť veľká sláva, hoci ide o najmenší model Lady. Nová Iskra, predstavená už vlani v lete na Medzinárodnom ekonomickom fóre v Petrohrade (SPIEF), je totiž prvou skutočne novou Ladou po desaťročiach. Jej základom je aliančná platforma CMF-B-LS, ktorá musela byť po zavedení protiruských sankcií a odchode Renaultu upravená tak, aby obsahovala čo najmenej komponentov z „nepriateľských krajín“ a čo najviac z domácich zdrojov. Na jar Rusi tvrdili, že sa to podarí a že predaj Iskry odštartuje 20. júna. Dnes tu však máme prvé oficiálne štatistiky odbytu Iskry, ktoré priniesol web Drom.ru. No a na oslavy niet veľa dôvodov. Od júna do septembra putovalo k zákazníkom len 128 vozidiel, čo je tragicky málo.
Čo sa týka bežných zákazníkov, na tých pripadá 57 exemplárov. Jednej osobe sa podarilo kúpiť Iskru ešte v júli, druhej v auguste a skutočný „prelom“ nastal v septembri, keď sa do súkromných rúk v celom Rusku dostalo 55 áut. Pri právnických osobách sú čísla o čosi vyššie. Firmy nakúpili 71 Iskier. Celkom 20 áut bolo dodaných v júli a v auguste. Na september pripadá 39 registrácií. Je teda Iskra prepadákom? Celkom tak to nie je. Ako sme spomínali už dávnejšie, ruský AvtoVaz jednoducho nedokáže rozbehnúť produkciu. Zatiaľ sa pohybuje v jednotkách kusov – a to vedenie podniku pôvodne plánovalo, že Iskra bude schádzať nielen z materských liniek v Togliatti, ale aj v Petrohrade, teda v bývalom závode Nissanu.
Dôvodom sú pravdepodobne sankcie a neschopnosť AvtoVazu zabezpečiť dodávky potrebných komponentov z Číny, keďže k tým od Renaultu sa dnes už nedostane. Situácia vyzerá beznádejne. Aspoň podľa webu Drom.ru. Jeho redaktori sa vybrali na prieskum 12 predajní Lady, no ani v jednej Iskru nenašli. Spočiatku sa vraj prvé vyrobené kusy posielali do Moskvy, Petrohradu a do Togliatti, kde AvtoVaz sídli. No ani tu si Iskru nekúpite. Predajcovia reagujú len vágnymi uisteniami typu „čoskoro“ alebo „ešte chvíľu počkajte“ bez toho, aby uviedli konkrétne dátumy dodania. Lenže problém nemá len Iskra, ale celý AvtoVaz. V súčasnosti funguje v režime štvordňového pracovného týždňa, kráti mzdy a prepúšťať zamestnancov.
Hoci ruská propaganda vykresľuje sankcie ako nepodstatné alebo, že dokonca posilňujú ekonomiku, opak je pravdou. Po odchode Renaultu, z AvtoVaz-u, sa podnik nevie odraziť od dna. Bojuje napríklad s čínskou konkurenciou, ktorá obsadila ruský trh. To napriek tomu, že vláda zaviedla brutálne poplatky na individiuálny dovoz áut zo zahraničia, najmä z Číny, aby posilnila domácich výrobcov. Vietor do plachiet nefúka AvtoVazu ani 25-percentný pokles predaja áut v tomto roku, ktorý je následkom vysokých úrokových sadzieb bánk. To sťažuje financovanie nákupu. Ľudia jednoducho nemajú peniaze na nové autá, ktoré sa stávajú opäť luxusom. Navyše v AvtoVaze už skrachovalo niekoľko projektov, ako nájsť výrobný program.
Najprv sa snažil oživiť petrohradský závod montážou čínskeho modelu FAW Bestune T77, predávaného ako Lada X-Cross 5 a potom skrachovala aj snaha o montáž čínskych modelov Cheri Tiggo 7 Pro a Tiggo 8 Pro, ktoré mali byť premenované na Lady Xcite X-Cross 7 a X-Cross 8. Lenže Chery začalo vyrábať tieto autá priamo v Rusku v bývalých továrňach Volkswagenu a Mercedesu-Benz, takže rebrending stratil zmysel. No a plánovaná výroba Lady Iskra v Petrohrade je zatiaľ ďalším neúspechom. Zmontovalo sa tu len niekoľko kusov z modulov dovezených z Togliatti, čo je nerentabilné. AvtoVaz tak zatiaľ oznámil, že režim skráteného pracovného týždňa potrvá najmenej do 28. marca 2026.