Lada Iskra: Máme prvé dáta o predaji. Sú tragické

Prvý nový model Lady po desaťročiach zatiaľ dieru do ruského sveta neurobil. Od júla do septembra si Iskru kúpilo len 128 zákazníkov. Ale nie preto, že by o ňu nebol záujem. Problém je inde.

08.10.2025 16:00
Lada Iskra  - 2025 Foto:
Ruskému AvtoVazu sa nedarí. Pracovný týždeň skrátil o jeden deň a úmerne tomu kráti aj mzdy. Pritom mala prosperitu zabezpečiť nová Lada Iskra, masový model pre nenáročných zákazníkov. Ten sa však montuje zatiaľ len po kusoch.
debata (10)

Mala to byť veľká sláva, hoci ide o najmenší model Lady. Nová Iskra, predstavená už vlani v lete na Medzinárodnom ekonomickom fóre v Petrohrade (SPIEF), je totiž prvou skutočne novou Ladou po desaťročiach. Jej základom je aliančná platforma CMF-B-LS, ktorá musela byť po zavedení protiruských sankcií a odchode Renaultu upravená tak, aby obsahovala čo najmenej komponentov z „nepriateľských krajín“ a čo najviac z domácich zdrojov. Na jar Rusi tvrdili, že sa to podarí a že predaj Iskry odštartuje 20. júna. Dnes tu však máme prvé oficiálne štatistiky odbytu Iskry, ktoré priniesol web Drom.ru. No a na oslavy niet veľa dôvodov. Od júna do septembra putovalo k zákazníkom len 128 vozidiel, čo je tragicky málo.

Škoda - výroba Kaluga Rusko Čítajte viac Volkswagen v Rusku zbankrotoval. Prísť môže o milióny aj o patenty

Čo sa týka bežných zákazníkov, na tých pripadá 57 exemplárov. Jednej osobe sa podarilo kúpiť Iskru ešte v júli, druhej v auguste a skutočný „prelom“ nastal v septembri, keď sa do súkromných rúk v celom Rusku dostalo 55 áut. Pri právnických osobách sú čísla o čosi vyššie. Firmy nakúpili 71 Iskier. Celkom 20 áut bolo dodaných v júli a v auguste. Na september pripadá 39 registrácií. Je teda Iskra prepadákom? Celkom tak to nie je. Ako sme spomínali už dávnejšie, ruský AvtoVaz jednoducho nedokáže rozbehnúť produkciu. Zatiaľ sa pohybuje v jednotkách kusov – a to vedenie podniku pôvodne plánovalo, že Iskra bude schádzať nielen z materských liniek v Togliatti, ale aj v Petrohrade, teda v bývalom závode Nissanu.

Rusko - dovoz áut Čítajte viac Vojnu na Ukrajine budú financovať už aj ruskí motoristi. Autá zdražejú o tisíce eur

Dôvodom sú pravdepodobne sankcie a neschopnosť AvtoVazu zabezpečiť dodávky potrebných komponentov z Číny, keďže k tým od Renaultu sa dnes už nedostane. Situácia vyzerá beznádejne. Aspoň podľa webu Drom.ru. Jeho redaktori sa vybrali na prieskum 12 predajní Lady, no ani v jednej Iskru nenašli. Spočiatku sa vraj prvé vyrobené kusy posielali do Moskvy, Petrohradu a do Togliatti, kde AvtoVaz sídli. No ani tu si Iskru nekúpite. Predajcovia reagujú len vágnymi uisteniami typu „čoskoro“ alebo „ešte chvíľu počkajte“ bez toho, aby uviedli konkrétne dátumy dodania. Lenže problém nemá len Iskra, ale celý AvtoVaz. V súčasnosti funguje v režime štvordňového pracovného týždňa, kráti mzdy a prepúšťať zamestnancov.

Lada Niva - 1980 Čítajte viac Ruské automobilky bijú na poplach. Recyklačný poplatok má zachrániť výrobu pred čínskou lavínou

Hoci ruská propaganda vykresľuje sankcie ako nepodstatné alebo, že dokonca posilňujú ekonomiku, opak je pravdou. Po odchode Renaultu, z AvtoVaz-u, sa podnik nevie odraziť od dna. Bojuje napríklad s čínskou konkurenciou, ktorá obsadila ruský trh. To napriek tomu, že vláda zaviedla brutálne poplatky na individiuálny dovoz áut zo zahraničia, najmä z Číny, aby posilnila domácich výrobcov. Vietor do plachiet nefúka AvtoVazu ani 25-percentný pokles predaja áut v tomto roku, ktorý je následkom vysokých úrokových sadzieb bánk. To sťažuje financovanie nákupu. Ľudia jednoducho nemajú peniaze na nové autá, ktoré sa stávajú opäť luxusom. Navyše v AvtoVaze už skrachovalo niekoľko projektov, ako nájsť výrobný program.

Rusko - staré autá Čítajte viac Raj na zemi: Rusko chce zdaniť motoristov za každý prejdený kilometer

Najprv sa snažil oživiť petrohradský závod montážou čínskeho modelu FAW Bestune T77, predávaného ako Lada X-Cross 5 a potom skrachovala aj snaha o montáž čínskych modelov Cheri Tiggo 7 Pro a Tiggo 8 Pro, ktoré mali byť premenované na Lady Xcite X-Cross 7 a X-Cross 8. Lenže Chery začalo vyrábať tieto autá priamo v Rusku v bývalých továrňach Volkswagenu a Mercedesu-Benz, takže rebrending stratil zmysel. No a plánovaná výroba Lady Iskra v Petrohrade je zatiaľ ďalším neúspechom. Zmontovalo sa tu len niekoľko kusov z modulov dovezených z Togliatti, čo je nerentabilné. AvtoVaz tak zatiaľ oznámil, že režim skráteného pracovného týždňa potrvá najmenej do 28. marca 2026.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 10 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Lada #výroba áut #AvtoVaz #Lada Iskra
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"
Články podľa značiek