Škoda nadviazala v roku 1981 na slávnu Škodu 110 R výrobou kupé Garde, ktoré získalo po inovácii v roku 1984 nový názov Rapid. Aj keď výroba Rapidu začala ešte s technikou staršej Škody 120, v roku 1985 bola predstavená výkonnejšia verzia 130 a v roku 1987 aj dvojčatá Rapid 135 a 136. V porovnaní s Rapidom 120, ale aj 130 išlo o veľký posun vpred. Nielen kvôli rozšírenému rozchodu kolies, novej zadnej vlečnej náprave, dvojokruhovej brzdovej sústave, štvorpiestikovým predným kotúčovým brzdám či hrebeňovému riadeniu a 5-stupňovej prevodovke, ale aj použitím modernejšieho motora.
Škoda totiž v tom čase už mala pripravený motor pre hatchback Favorit s predným náhonom, no ten ešte na linky nenabehol. Škody 135 a 136 tak ťažili práve z jeho inovácií. I keď išlo stále o evolúciu 4-valca s rozvodom OHV, ktorý mal premiéru v Škode 1000 MB z roku 1964, tentoraz sa mohol pochváliť zdvihovým objemom 1 289 kubických centimetrov a k tomu úplne novou 8-kanálovou hlavou valcov, ktorá optimalizovala prúdenie zmesi v nasávaní. Vyhrievané sanie zas urýchľovalo zahriate karburátora v chladnom počasí. Motor bol navyše schopný spaľovať bezolovnatý benzín.
Vďaka týmto úpravám stúpol výkon motora zo 41 na 43 kW. No a Škoda 136 išla ešte ďalej. Použitím nových piestov s plochým dnom narástol kompresný pomer z 8,8 : 1 na 9,7 : 1, čím výkon stúpol na 46 kW. Jednoducho, s karosériou kupé, so zrýchlením z 0 na 100 km/h približne za 13 sekúnd a s maximálnou rýchlosťou 155 km/h to bola tá najlepšia Škoda so zadným náhonom od čias Škody 1000 MB. Skutočný vrchol evolúcie. Rapid schádzal z liniek závodu v Kvasinách až do roku 1990, takže zažil aj pád železnej opony. A presne v tomto roku vyrobila Škoda aj exportný exemplár, lakovaný čiernou farbou Brilliant Schwarz Black, ktorý zamieril k zákazníkovi do Veľkej Británie. Ako sa v tom čase patrilo, autá určené pre Západ boli vybavené oveľa lepšie ako tie pre miestny plebs.
Platí to aj pre náš Rapid 136, ktorý je teraz na predaj. Teda po 35 rokoch služby. Má 16-palcové hliníkové disky kolies, strešné okno, ozdobné polepy či rádio s kazetovým magnetofónom. Bolo to maximum, ktoré vedela Škoda v tom čase ponúknuť zákazníkom. Na nešťastie je tu však pravostranné riadenie, ktoré trošku komplikuje prevádzku v kontinentálnej časti Európy. Zato je tu množstvo dôvodov, prečo sa do tohto auta zamilovať. Je totiž v neskutočne dobrom stave. Prvý majiteľ si Rapid nechal až do roku 2009 a potom ho predal jednému záujemcovi. Rapid mal opäť šťastie, pretože nový majiteľ bol celú dekádu generálnym sekretárom britského Škoda Owners Clubu. Aj ten si svojho českého miláčika strážil ako oko v hlave. A veľa s ním veru nenajazdil.
Veď po 35 rokoch v službe má náš Rapid 136 na odometri len 36 896 míľ, teda približne 59 000 kilometrov. V perfektom stave je čierny lak, čierno-biele textilné čalúnenie, svetlá, ktoré ešte nestihli „oslepnúť“, aj motor či podvozok navoskovaný prípravkom spoločnosti Waxoyl. Dokonca ani nálepka zobrazujúca schému radenia 5-stupňovej prevodovky na čelnom okne sa nestihla odlepiť či vyblednúť. Nechýbajú obdĺžnikové halogénové svetlomety, dvojité cúvacie svetlá, dvojité zadné hmlové svetlá, originálne podlahové rohože Škoda ani príslušenstvo s náradím, so žiarovkami, s poistkami, hasiacim prístrojom či výstražným trojuholníkom. Toto všetko môže byť vaše za 7 995 libier, čo je asi 9 200 eur, keďže vlastník sa rozhodol so svojím klenotom rozlúčiť. Možno by to za to stálo.
Veď je to podstatne menej, ako zaplatíte za kultovú Škodu 110 R, no v tomto aute sa budete cítiť oveľa bezpečnejšie a ešte si užijete viacej zábavy. Veď aj magazín Autocar & Motor z 28. septembra 1988, ktorý Škodu Rapid 136 testoval, napísal: „Čo sa ovláda ako Porsche 911, stojí iba 4 200 libier a je zábavnejšie ako Golf GTi? Odpoveďou je športový fastback Škoda 136 Rapid!“ Čo poviete: to je naozaj „cool“ recenzia zo Západu na auto, ktoré pôvodne ani nemalo vzniknúť. Veď Škoda dúfala, že už v polovici sedemdesiatych rokov sa rozbehnú jej projekty 720 a 760 s vpredu uloženými motormi. Tie však skončili v „kanáli“, keďže komunistický režim nedokázal dostať invenciu inžinierov na výrobné linky. Škoda si musela nakoniec počkať až na nový Favorit, predstavený v roku 1987.