Škoda Rapid 136: Na predaj je najlepšia Škoda s motorom vzadu. A ešte exportná

Škoda Rapid nie je síce auto snov a nikdy nezískala takú popularitu ako kupé 110 R, ale je pravdou, že vo verzii 136 išlo o vrchol evolúcie škodoviek s motorom vzadu. Teraz je jeden exemplár na predaj a ešte k tomu v exportnej verzii. Nič lepšie asi nezoženiete.

10.10.2025 18:00
debata (3)
Táto Škoda Rapid 136 predstavuje vrchol... Foto: kgfclassiccars.co.uk
Škoda Rapid 136 - 1990 na predaj Táto Škoda Rapid 136 predstavuje vrchol evolúcie všetkých škodoviek s motorom vzadu. Navyše ide o exportnú verziu. Nič lepšie asi nezoženiete.

Škoda nadviazala v roku 1981 na slávnu Škodu 110 R výrobou kupé Garde, ktoré získalo po inovácii v roku 1984 nový názov Rapid. Aj keď výroba Rapidu začala ešte s technikou staršej Škody 120, v roku 1985 bola predstavená výkonnejšia verzia 130 a v roku 1987 aj dvojčatá Rapid 135 a 136. V porovnaní s Rapidom 120, ale aj 130 išlo o veľký posun vpred. Nielen kvôli rozšírenému rozchodu kolies, novej zadnej vlečnej náprave, dvojokruhovej brzdovej sústave, štvorpiestikovým predným kotúčovým brzdám či hrebeňovému riadeniu a 5-stupňovej prevodovke, ale aj použitím modernejšieho motora.

Škoda Fabia 130 Edition - 2025 Čítajte viac Škoda Fabia 130: Tajomstvo je odhalené. ‘Falošná RS‘ dá stovku za 7,4 sekundy

Škoda totiž v tom čase už mala pripravený motor pre hatchback Favorit s predným náhonom, no ten ešte na linky nenabehol. Škody 135 a 136 tak ťažili práve z jeho inovácií. I keď išlo stále o evolúciu 4-valca s rozvodom OHV, ktorý mal premiéru v Škode 1000 MB z roku 1964, tentoraz sa mohol pochváliť zdvihovým objemom 1 289 kubických centimetrov a k tomu úplne novou 8-kanálovou hlavou valcov, ktorá optimalizovala prúdenie zmesi v nasávaní. Vyhrievané sanie zas urýchľovalo zahriate karburátora v chladnom počasí. Motor bol navyše schopný spaľovať bezolovnatý benzín.

Exportné verzie sa mohli pochváliť 16-palcovými... Foto: kgfclassiccars.co.uk
Škoda Rapid 136 - 1990 na predaj Exportné verzie sa mohli pochváliť 16-palcovými hliníkovými diskami, ale aj strešným oknom. K čiernemu laku Brilliant Schwarz Black sa zákazníci z bývalého Československa tiež tak ľahko nedostali.

Vďaka týmto úpravám stúpol výkon motora zo 41 na 43 kW. No a Škoda 136 išla ešte ďalej. Použitím nových piestov s plochým dnom narástol kompresný pomer z 8,8 : 1 na 9,7 : 1, čím výkon stúpol na 46 kW. Jednoducho, s karosériou kupé, so zrýchlením z 0 na 100 km/h približne za 13 sekúnd a s maximálnou rýchlosťou 155 km/h to bola tá najlepšia Škoda so zadným náhonom od čias Škody 1000 MB. Skutočný vrchol evolúcie. Rapid schádzal z liniek závodu v Kvasinách až do roku 1990, takže zažil aj pád železnej opony. A presne v tomto roku vyrobila Škoda aj exportný exemplár, lakovaný čiernou farbou Brilliant Schwarz Black, ktorý zamieril k zákazníkovi do Veľkej Británie. Ako sa v tom čase patrilo, autá určené pre Západ boli vybavené oveľa lepšie ako tie pre miestny plebs.

Interiér je ako nový. Zachované je pôvodne... Foto: kgfclassiccars.co.uk
Škoda Rapid 136 - 1990 na predaj Interiér je ako nový. Zachované je pôvodne čalúnenie aj autorádio Philips s kazetovým prehrávačom. Prístrojový panel obsahuje otáčkomer.
Škoda 110 R - virtuálny koncept 2025 Čítajte viac Škoda 110 R: Mohla by takto dnes vyzerať česká legenda?

Platí to aj pre náš Rapid 136, ktorý je teraz na predaj. Teda po 35 rokoch služby. Má 16-palcové hliníkové disky kolies, strešné okno, ozdobné polepy či rádio s kazetovým magnetofónom. Bolo to maximum, ktoré vedela Škoda v tom čase ponúknuť zákazníkom. Na nešťastie je tu však pravostranné riadenie, ktoré trošku komplikuje prevádzku v kontinentálnej časti Európy. Zato je tu množstvo dôvodov, prečo sa do tohto auta zamilovať. Je totiž v neskutočne dobrom stave. Prvý majiteľ si Rapid nechal až do roku 2009 a potom ho predal jednému záujemcovi. Rapid mal opäť šťastie, pretože nový majiteľ bol celú dekádu generálnym sekretárom britského Škoda Owners Clubu. Aj ten si svojho českého miláčika strážil ako oko v hlave. A veľa s ním veru nenajazdil.

Vzadu uložený 4-valec 1,3 OHV je s 8-kanálovou... Foto: kgfclassiccars.co.uk
Škoda Rapid 136 - 1990 na predaj Vzadu uložený 4-valec 1,3 OHV je s 8-kanálovou hliníkovou hlavou valcov je v podstate motorom z Favorita. Má výkon 46 kW.
Škoda Epiq - 2025 Čítajte viac Škoda Epiq: Elektrický ‘Kamiq‘ dozrieva. Ukázal sa v nahote

Veď po 35 rokoch v službe má náš Rapid 136 na odometri len 36 896 míľ, teda približne 59 000 kilometrov. V perfektom stave je čierny lak, čierno-biele textilné čalúnenie, svetlá, ktoré ešte nestihli „oslepnúť“, aj motor či podvozok navoskovaný prípravkom spoločnosti Waxoyl. Dokonca ani nálepka zobrazujúca schému radenia 5-stupňovej prevodovky na čelnom okne sa nestihla odlepiť či vyblednúť. Nechýbajú obdĺžnikové halogénové svetlomety, dvojité cúvacie svetlá, dvojité zadné hmlové svetlá, originálne podlahové rohože Škoda ani príslušenstvo s náradím, so žiarovkami, s poistkami, hasiacim prístrojom či výstražným trojuholníkom. Toto všetko môže byť vaše za 7 995 libier, čo je asi 9 200 eur, keďže vlastník sa rozhodol so svojím klenotom rozlúčiť. Možno by to za to stálo.

Škoda Rapid 136 - 1990 na predaj
Škoda Rapid 136 - 1990 na predaj
+43Škoda Rapid 136 - 1990 na predaj

Veď je to podstatne menej, ako zaplatíte za kultovú Škodu 110 R, no v tomto aute sa budete cítiť oveľa bezpečnejšie a ešte si užijete viacej zábavy. Veď aj magazín Autocar & Motor z 28. septembra 1988, ktorý Škodu Rapid 136 testoval, napísal: „Čo sa ovláda ako Porsche 911, stojí iba 4 200 libier a je zábavnejšie ako Golf GTi? Odpoveďou je športový fastback Škoda 136 Rapid!“ Čo poviete: to je naozaj „cool“ recenzia zo Západu na auto, ktoré pôvodne ani nemalo vzniknúť. Veď Škoda dúfala, že už v polovici sedemdesiatych rokov sa rozbehnú jej projekty 720 a 760 s vpredu uloženými motormi. Tie však skončili v „kanáli“, keďže komunistický režim nedokázal dostať invenciu inžinierov na výrobné linky. Škoda si musela nakoniec počkať až na nový Favorit, predstavený v roku 1987.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 3 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Veterán #Škoda #Škoda Rapid
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"
Články podľa značiek