Ak sa nič nezmení, Čína do dvoch mesiacov zablokuje výrobu áut v Európe a USA

Európskym automobilkám sa kritickým spôsobom míňajú vzácne zeminy a Čína ich vývoz naďalej obmedzuje. Kríza, podobná tej polovodičovej z rokov 2020 až 2021 už klope na dvere a riešenie je zatiaľ v nedohľadne.

22.10.2025 09:00
Čína EÚ Foto:
Čína obmedzila vývoz kritických surovín, európskym automobilkám hrozí zastavenie výroby.
debata (318)

V lete sme písali, že automobilový priemysel čelí vážnej hrozbe v dôsledku obmedzení vývozu vzácnych zemín zo strany Číny. Tá na ne výrazne zredukovala vývozné licencie, lebo ich považuje za strategické. Tieto obmedzenia môžu viesť k zastaveniu výroby vozidiel, čo by malo ďalekosiahle dôsledky pre ekonomiku celej Európskej únie a aj ďalších krajín. Aktuálne ide o vzácne zeminy ako sú neodýmium, dysprózium a terbium (spolu je ich sedem), ktoré sú nevyhnutné pre výrobu elektromotorov, senzorov, brzdových systémov a ďalších komponentov moderných vozidiel.

nexperia Čítajte viac Holanďania prevzali kontrolu nad čínskou Nexperiou. Ohrozuje to výrobu áut v Európe

Od leta sa však situácia len zhoršila, najnovšie eskaluje „násilným“ prevzatím čínskeho výrobcu čipov Nexperia holandskou vládou, s odvolaním sa na mimoriadny mechanizmus na ochranu dostupnosti strategických tovarov, ktorý má podľa Haagu chrániť hospodársku a technologickú bezpečnosť krajiny aj Únie.

Pre automobilky v USA a v Európe sa od leta situácia vyvíja mimoriadne dramaticky, lebo kritické suroviny, potrebné na výrobu batérií a ďalších elektronických komponentov im začínajú akútne dochádzať. „Do dvoch mesiacov môžu zastaviť našu výrobu a celý automobilový priemysel,“ cituje Denník E viceprezidenta severoamerickej divízie Toyoty Ryana Grimma. A ten rozhodne nehovorí do vetra. Na poplach už bije aj nemecké združenie automobilových výrobcov VDA.

To varuje, že nové reštrikcie môžu vyvolať chaos v dodávateľských reťazcoch s vážnymi následkami pre výrobu áut v Európe, otvorene dokonca hovorí o zastavení produkcie európskych automobiliek. Peking totiž rozšíril zoznam kontrolovaných prvkov a zároveň obmedzil udeľovanie a predlžovanie vývozných licencií, vrátane preverovania koncového použitia strategicky dôležitých surovín. V praxi to znamená, že aj firmy mimo Číny, ktoré používajú materiály s čínskym pôvodom, podliehajú novým schvaľovacím procesom čínskej administratívy. Termíny účinnosti čínskych opatrení prichádzajú rýchlo a automobilový sektor nemá čas a ani faktické možnosti, ako na ne rýchlo a efektívne reagovať. Viacerí výrobcovia a dodávatelia sa síce predzásobujú, no pripomínajú, že ide len o dočasné riešenie a komplikované licenčné konania môžu spôsobiť výpadky výroby áut už v najbližšom období.

Čína, USA, Trumpove clá, loď Čítajte viac Ďalšia kríza? Automobilky zastavujú výrobu kvôli nedostatku vzácnych zemín. Čína obmedzila ich vývoz

Predseda združenia talianskych výrobcov autosúčiastok ANFIA Roberto Vavassori uviedol, že keď Čína v lete obmedzila dodávky, odvetvie ešte dokázalo udržať výrobu v chode. Teraz však podľa neho reálne hrozí, že zásoby kovov zo skupiny vzácnych zemín sa vyčerpajú. Dodáva, že núdzové zásoby, ktoré by sa dali v prípade potreby mobilizovať, v podstate už neexistujú.

Najnovšie analýzy tiež zdôrazňujú, že Čína dlhodobo takmer absolútne kontroluje rozhodujúce úseky reťazca – od ťažby cez rafináciu až po výrobu zliatin a magnetov. Takáto koncentrácia moci v jednej krajine sťažuje rýchlu diverzifikáciu a zvyšuje citlivosť celého sektora na regulačné rozhodnutia Pekingu.

Priemyselné zväzy v Európe žiadajú zrýchliť povoľovanie domácich projektov ťažby a rafinácie, podporiť recyklačné kapacity a budovať stabilné partnerstvá s krajinami, ktoré dokážu dodať suroviny a polotovary mimo dosahu čínskych exportných kontrol. Ani najúspešnejšie kroky však neprinesú okamžitú sebestačnosť, ide totiž o opatrenia, schopné pomôcť rádovo v horizonte rokov, no automobilky potrebujú situáciu vyriešiť v najbližších týždňoch, inak čaká výrobu áut v Európe kríza, ktorá bude možno ešte horšia ako polovodičová, ktorá zastavila výrobu áut v rokoch 2020 až 2021. Či už sa to niekomu páči alebo nie, jedinou možnosť ako krízu bezprostredne zažehnať, je pokúsiť sa s Čínou nájsť nejakým spôsobom spoločnú reč.

Facebook X.com 318 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Čína #automobilový priemysel #kritické suroviny #vzácne zeminy #automobilová kríza
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"
Články podľa značiek