V lete sme písali, že automobilový priemysel čelí vážnej hrozbe v dôsledku obmedzení vývozu vzácnych zemín zo strany Číny. Tá na ne výrazne zredukovala vývozné licencie, lebo ich považuje za strategické. Tieto obmedzenia môžu viesť k zastaveniu výroby vozidiel, čo by malo ďalekosiahle dôsledky pre ekonomiku celej Európskej únie a aj ďalších krajín. Aktuálne ide o vzácne zeminy ako sú neodýmium, dysprózium a terbium (spolu je ich sedem), ktoré sú nevyhnutné pre výrobu elektromotorov, senzorov, brzdových systémov a ďalších komponentov moderných vozidiel.
Od leta sa však situácia len zhoršila, najnovšie eskaluje „násilným“ prevzatím čínskeho výrobcu čipov Nexperia holandskou vládou, s odvolaním sa na mimoriadny mechanizmus na ochranu dostupnosti strategických tovarov, ktorý má podľa Haagu chrániť hospodársku a technologickú bezpečnosť krajiny aj Únie.
Pre automobilky v USA a v Európe sa od leta situácia vyvíja mimoriadne dramaticky, lebo kritické suroviny, potrebné na výrobu batérií a ďalších elektronických komponentov im začínajú akútne dochádzať. „Do dvoch mesiacov môžu zastaviť našu výrobu a celý automobilový priemysel,“ cituje Denník E viceprezidenta severoamerickej divízie Toyoty Ryana Grimma. A ten rozhodne nehovorí do vetra. Na poplach už bije aj nemecké združenie automobilových výrobcov VDA.
To varuje, že nové reštrikcie môžu vyvolať chaos v dodávateľských reťazcoch s vážnymi následkami pre výrobu áut v Európe, otvorene dokonca hovorí o zastavení produkcie európskych automobiliek. Peking totiž rozšíril zoznam kontrolovaných prvkov a zároveň obmedzil udeľovanie a predlžovanie vývozných licencií, vrátane preverovania koncového použitia strategicky dôležitých surovín. V praxi to znamená, že aj firmy mimo Číny, ktoré používajú materiály s čínskym pôvodom, podliehajú novým schvaľovacím procesom čínskej administratívy. Termíny účinnosti čínskych opatrení prichádzajú rýchlo a automobilový sektor nemá čas a ani faktické možnosti, ako na ne rýchlo a efektívne reagovať. Viacerí výrobcovia a dodávatelia sa síce predzásobujú, no pripomínajú, že ide len o dočasné riešenie a komplikované licenčné konania môžu spôsobiť výpadky výroby áut už v najbližšom období.
Predseda združenia talianskych výrobcov autosúčiastok ANFIA Roberto Vavassori uviedol, že keď Čína v lete obmedzila dodávky, odvetvie ešte dokázalo udržať výrobu v chode. Teraz však podľa neho reálne hrozí, že zásoby kovov zo skupiny vzácnych zemín sa vyčerpajú. Dodáva, že núdzové zásoby, ktoré by sa dali v prípade potreby mobilizovať, v podstate už neexistujú.
Najnovšie analýzy tiež zdôrazňujú, že Čína dlhodobo takmer absolútne kontroluje rozhodujúce úseky reťazca – od ťažby cez rafináciu až po výrobu zliatin a magnetov. Takáto koncentrácia moci v jednej krajine sťažuje rýchlu diverzifikáciu a zvyšuje citlivosť celého sektora na regulačné rozhodnutia Pekingu.
Priemyselné zväzy v Európe žiadajú zrýchliť povoľovanie domácich projektov ťažby a rafinácie, podporiť recyklačné kapacity a budovať stabilné partnerstvá s krajinami, ktoré dokážu dodať suroviny a polotovary mimo dosahu čínskych exportných kontrol. Ani najúspešnejšie kroky však neprinesú okamžitú sebestačnosť, ide totiž o opatrenia, schopné pomôcť rádovo v horizonte rokov, no automobilky potrebujú situáciu vyriešiť v najbližších týždňoch, inak čaká výrobu áut v Európe kríza, ktorá bude možno ešte horšia ako polovodičová, ktorá zastavila výrobu áut v rokoch 2020 až 2021. Či už sa to niekomu páči alebo nie, jedinou možnosť ako krízu bezprostredne zažehnať, je pokúsiť sa s Čínou nájsť nejakým spôsobom spoločnú reč.