Šéf Fordu sa vrátil z Číny otrasený: ‘Ak nezasiahneme, Ford nemá budúcnosť‘

Ostatnú návštevu Jima Farleya v ríši stredu možno prirovnať k poriadne studenej sprche. Priznáva, že pokrok tamojších automobiliek je jednoducho brutálny. Čínske továrne už bežia v úplnej tme, kým Západ sladko spí.

22.10.2025 16:00
Jim Farley - Čína Foto:
Jim Farley sa vrátil už z tretej návštevy čínskych automobiliek. Priznáva, že osobná skúsenosť je na nezaplatenie, ale aj zdesenie z čínskeho náskoku.
debata (9)

Jim Farley je vo funkcii šéfa Fordu už päť rokov. Za ten čas zaznamenal americký koncern miliardové straty súvisiace s elektrifikáciou jeho ponuky. Aj preto Ford v poslednom čase pribrzdil vo svojich elektrických ambíciách. Otázkou je, či už nie je neskoro. Tuší to aj samotný Farley, ktorý sa netají obdivom k čínskej konkurencii. Už viac ako rok dochádza do práce na elektromobile Xiaomi SU7, ktorý si nevie vynachváliť, a pravidelne navštevuje Čínu. Problémom je, že každá jeho cesta končí väčšou a väčšou frustráciou. „Mám za sebou dva pobyty v Číne za posledné dva roky, ktoré mi poriadne otvorili oči,“ povedal Farley pred časom.

nexperia Čítajte viac Holanďania prevzali kontrolu nad čínskou Nexperiou. Ohrozuje to výrobu áut v Európe

Lenže osobná skúsenosť z čínskymi elektromobilmi bola len predohrou toho, čo ho čakalo pri tretej návšteve čínskych tovární. „To, čo som videl, bol najšokujúcejší zážitok môjho života,“ priznal. „Cena a kvalita ich vozidiel sú oveľa lepšie ako na Západe. Ak tieto preteky prehráme, Ford nemá budúcnosť.“ Šéf Fordu si nemohol nevšimnúť, že za technologickým náskokom Číny nestojí len marketing alebo dizajn. Hlavnú úlohu hrá robotika a automatizácia, ktorá zmenila celé výrobné procesy. Počet priemyselných robotov v Číne rastie doslova explozívne – zo 189 000 v roku 2014 na viac než dva milióny v roku 2024.

Xiaomi SU7 (2024) Čítajte viac Šéf Fordu jazdí už mesiace na čínskom elektromobile. Totálne sa do neho zamiloval

Podľa Medzinárodnej federácie robotiky pripadá v Číne 567 robotov na každých 10 000 pracovníkov vo výrobe, kým v Nemecku je to 449, v USA 307 a vo Veľkej Británii len 104. V Číne sú už tak realitou takzvané „tmavé továrne“, kde sa stroje pohybujú a pracujú samé, bez prítomnosti ľudí a dokonca bez potreby akéhokoľvek osvetlenia. Austrálsky miliardár Andrew Forrest opísal tieto fabriky duchov takto: „V čínskych továrňach sa stroje zdvíhajú zo zeme a samy začínajú s výrobou. O 900 metrov ďalej vychádza nákladné auto bez vodiča.“. Farley teda nie je jediný, kto sa vracia zo svojich ciest do Číny otrasený.

Firefly - Euro NCAP 2025 2 Čítajte viac Šok: Turecký Togg a čínsky Firefly dali v crashtestoch ‘výprask‘ BMW aj Toyote

Greg Jackson, generálny riaditeľ britskej energetickej spoločnosti Octopus, upozornil, že „konkurencia Číny už nepochádza z nízkych miezd, ale z miliónov inžinierov, ktorí inovujú ako blázni“ a že sa stala lídrom v sektoroch s vysokou pridanou hodnotou, od elektromobilov a batérií cez veterné turbíny, drony až po pokročilú robotiku. Tento pokrok je pre západných manažérov varovaním, ktoré nemožno ignorovať. Ford ani ďalší západní výrobcovia sa už nemôžu spoliehať len na tradíciu či historický kredit značky. Mladším zákazníkom to veľa nehovorí, chcú lepší produkt a za lepšiu cenu. A presne to ponúkajú noví čínski súperi.

Ferrari - Xiaomi Čítajte viac Hanba: Ferrari kopíruje čínske auto. Svet je naruby

Podobne ako kedysi Nokia podcenila iPhone, aj tradičné automobilky môžu prísť o trh, ak nepochopia tempo zmien v Číne. BYD, Nio, Xpeng či Xiaomi už získavajú podiely na európskom trhu, zatiaľ čo tradiční hráči sa len prizerajú. Tak napríklad septembrový rast BYD-u vo Veľkej Británii desaťnásobne prekonal renomované Mini či Renault, čo je jasný signál, že trh sa mení rýchlejšie než očakávania. Farleyho cesty do Číny, jeho jazdy na Xiaomi SU7 a šokujúce zážitky z tmavých tovární sú symbolom budúcnosti, ktorú musia západné automobilky prijať, alebo riskujú, že sa stanú Nokiou automobilového sveta.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 9 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Čína #Ford #Jim Farley #čínske elektromobily
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"
Články podľa značiek