V marci sme písali o prvej smrteľnej nehode čínskeho elektromobilu Xiaomi SU7 K incidentu došlo 29. marca približne o 22.44 na diaľnici Dezhou-Shangrao v provincii Anhui v Číne. Počiatočné správy na čínskych sociálnych médiách tvrdili, že vozidlo po zrážke začalo horieť, pričom nebolo možné odomknúť dvere, pretože auto malo zásuvné kľučky, ktoré sa zasekli. V aute zbytočne uhoreli tri mladé študentky. Táto nehoda otriasla Čínou, ktorá sa rozhodla proti tomuto typu tragédií tvrdo zakročiť. V krajne totiž nešlo o prvú smrteľnú nehodu, pri ktorej posádka uhorela, pretože záchrancovia nedokázali včas otvoriť dvere na aute so zásuvnými kľučkami.
A nejde pritom ani zďaleka len o Čínu. Len pred pár týždňami v nemeckom Schwert v horiacej Tesle po náraze do stromu uhorel vodič a dve malé deti, pretože svedkovia nedokázali otvoriť dvere s nefunkčnými zapustenými kľučkami. Približne pred rokom kvôli nemožnosti otvoriť dvere so zapustenými kľúčkami v Kanade zomreli pri jednej nehode dokonca štyria ľudia. .
Čínske ministerstvo priemyslu a informačných technológií predložilo návrh novej povinnej normy, ktorá zásadne mení konštrukciu dverí osobných áut. Impulzom bola vyššie spomenutá séria medializovaných nehôd, pri ktorých posádky nedokázali v kritickej chvíli otvoriť dvere so zapustenými, elektricky ovládanými kľučkami a z horiacich vozidiel uviaznutých v plameňoch sa nepodarilo uniknúť. Regulátor preto presadzuje, aby každé dvere – s výnimkou zadných výklopných – mali bez problému uchopiteľné vonkajšie madlo a mechanickú poistku použiteľnú aj bez napájania.
Podľa návrhu musia byť dvere ovládateľné „holou rukou“ a mechanické odblokovanie má fungovať zvnútra aj zvonka, a to aj keď zlyhá nízkonapäťový systém. V praxi to znamená odklon od čisto elektrických, do karosérie splývajúcich kľučiek, ktoré sa vysúvajú iba po priblížení alebo dotyku a v prípade poruchy elektroniky sa môžu stať prekážkou úniku. Nový prístup uprednostňuje jednoznačne viditeľné ovládanie dverí, ktoré je okamžite dostupné aj pre záchranárov.
Regulátor zdôrazňuje, že cieľom nie je brzdiť inovácie, ale štandardizovať bezpečnostné prvky tak, aby zostali funkčné aj v hraničných situáciách. Toto opatrenie sa samozrejme aj do vozidiel čínskych automobiliek, exportovaných do EÚ a ďalších krajín- A my veríme, že aj táto iniciatíva pomôže odstrániť tento nebezpečný a z aerodynamického hľadiska preceňovaný prvok z moderných áut. Koniec koncov, pred rokom na jeho potenciálnu nebezpečnosť upozornil aj nemecký automomotoklub ADAC.