Číňanov často kritizujeme, za tento nápad si ale zaslúžia veľkú pochvalu

Kvôli zapusteným elektricky výsuvným kľučkám už v autách zbytočne uhorelo príliš veľa ľudí. Čína sa preto s týmto výbavovým prvkom rozhodla rázne vysporiadať.

29.10.2025 14:00
klucky
Kvôli zapusteným elektricky ovládaným kľučkám už zomrelo príliš veľa ľudí.
debata (6)

V marci sme písali o prvej smrteľnej nehode čínskeho elektromobilu Xiaomi SU7 K incidentu došlo 29. marca približne o 22.44 na diaľnici Dezhou-Shangrao v provincii Anhui v Číne. Počiatočné správy na čínskych sociálnych médiách tvrdili, že vozidlo po zrážke začalo horieť, pričom nebolo možné odomknúť dvere, pretože auto malo zásuvné kľučky, ktoré sa zasekli. V aute zbytočne uhoreli tri mladé študentky. Táto nehoda otriasla Čínou, ktorá sa rozhodla proti tomuto typu tragédií tvrdo zakročiť. V krajne totiž nešlo o prvú smrteľnú nehodu, pri ktorej posádka uhorela, pretože záchrancovia nedokázali včas otvoriť dvere na aute so zásuvnými kľučkami.

A nejde pritom ani zďaleka len o Čínu. Len pred pár týždňami v nemeckom Schwert v horiacej Tesle po náraze do stromu uhorel vodič a dve malé deti, pretože svedkovia nedokázali otvoriť dvere s nefunkčnými zapustenými kľučkami. Približne pred rokom kvôli nemožnosti otvoriť dvere so zapustenými kľúčkami v Kanade zomreli pri jednej nehode dokonca štyria ľudia. .

Xiaomi SU7 - incident Čína marec 2025 Čítajte viac Prvá smrteľná nehoda Xiaomi SU7 si vyžiadala tri obete. Je na vine autopilot?

Čínske ministerstvo priemyslu a informačných technológií predložilo návrh novej povinnej normy, ktorá zásadne mení konštrukciu dverí osobných áut. Impulzom bola vyššie spomenutá séria medializovaných nehôd, pri ktorých posádky nedokázali v kritickej chvíli otvoriť dvere so zapustenými, elektricky ovládanými kľučkami a z horiacich vozidiel uviaznutých v plameňoch sa nepodarilo uniknúť. Regulátor preto presadzuje, aby každé dvere – s výnimkou zadných výklopných – mali bez problému uchopiteľné vonkajšie madlo a mechanickú poistku použiteľnú aj bez napájania.

Podľa návrhu musia byť dvere ovládateľné „holou rukou“ a mechanické odblokovanie má fungovať zvnútra aj zvonka, a to aj keď zlyhá nízkonapäťový systém. V praxi to znamená odklon od čisto elektrických, do karosérie splývajúcich kľučiek, ktoré sa vysúvajú iba po priblížení alebo dotyku a v prípade poruchy elektroniky sa môžu stať prekážkou úniku. Nový prístup uprednostňuje jednoznačne viditeľné ovládanie dverí, ktoré je okamžite dostupné aj pre záchranárov.

Tesla Model S - požiar v  Nemecku Čítajte viac Tragédia: V Tesle zhoreli muž a dve deti. Auto v plameňoch nevedeli otvoriť

Regulátor zdôrazňuje, že cieľom nie je brzdiť inovácie, ale štandardizovať bezpečnostné prvky tak, aby zostali funkčné aj v hraničných situáciách. Toto opatrenie sa samozrejme aj do vozidiel čínskych automobiliek, exportovaných do EÚ a ďalších krajín- A my veríme, že aj táto iniciatíva pomôže odstrániť tento nebezpečný a z aerodynamického hľadiska preceňovaný prvok z moderných áut. Koniec koncov, pred rokom na jeho potenciálnu nebezpečnosť upozornil aj nemecký automomotoklub ADAC.

Facebook X.com 6 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Tesla #smrteľná nehoda #Xiaomi SU7 #zapustené kľučky
Sledujte Pravdu na Google news po kliknutí zvoľte "Sledovať"
Články podľa značiek