Opel uzavrie časť svojich testovacích kapacít neďaleko Frankfurtu nad Mohanom a zruší takmer tristo pracovných miest. Dôvodom je insolvenčné konanie u externého prevádzkovateľa Segula Technologies, ktorý napriek intenzívnemu hľadaniu nenašiel investora. Ukončenie prevádzky sa týka skúšobných pracovísk v Rüsselsheime a v areáli Rodgau-Dudenhofen, kde sa testovali prototypy aj sériové vozidlá pre značku Opel patriacu do skupiny Stellantis. Zrušených má byť 287 pracovných miest, pričom minimálny počet zamestnancov zostane dočasne zachovaný kvôli uzávierke a inventarizácii zariadení.
Vážnym problémom pre Opel a samotný Stellantis môže byť fakt, že prepúšťanie sa dotkne najmä technikov, skúšobných jazdcov a špecialistov na rôzne druhy meraní s dlhoročnou praxou a kvalifikáciou, ktorú vprípade ďalšej potreby rozhodne nebude jednoduché nahradiť.
Zásah do vývojovej infraštruktúry prichádza po tom, čo Segula v Nemecku neuzavrela dohodu o predaji svojej testovacej dcérskej spoločnosti. Vyjednávania skrachovali a prevádzka skúšobných zariadení v Rüsselsheime a Dudenhofene sa preto k 31. októbru ukončí. Samotný areál testovacej dráhy v Dudenhofene však zostáva majetkom Oplu a jeho ďalšie využitie bude závisieť od rozhodnutí Stellantisu.
Aký je vzťah medzi Oplom a spoločnosťou Segula?
Segula je externý inžiniersky dodávateľ, ktorý pre Opel a skupinu Stellantis prevádzkoval časť skúšobných a vývojových kapacít v Rüsselsheime a v testovacom centre Rodgau-Dudenhofen pri Frankfurte. Partnerstvo nadviazali v roku 2018, keď Opel, už začlenený do skupiny PSA, presunul časť vývojovej agendy a významný počet pracovných miest do partnerskej štruktúry Seguly. Súčasťou dohody bolo aj vybudovanie inžinierskeho kampusu vedľa vlastného výskumno-vývojového centra Opelu v Rüsselsheime. V praxi Segula ako zmluvný partner zabezpečovala pre Opel testovanie vozidiel i komponentov v uvedených lokalitách, pričom samotný areál v Dudenhofene zostal vo vlastníctve Oplu a Segula v ňom vystupovala ako prevádzkovateľ a poskytovateľ služieb.
Testovacie centrum v Dudenhofene bolo v prevádzke od roku 1966 a bolo známe vďaka rozsiahlej sieti tratí určených na záťažové skúšky podvozkov, pohonov a karosérií. Insolvenčný proces zasahuje aj prevádzku v Rüsselsheime. Opel má areál v Dudenhofene formálne prevziať späť, zatiaľ čo zariadenia v Rüsselsheime čaká odpredaj.
Hoci ide o krok vyvolaný problémami externého partnera, dosah na lokálny ekosystém vývoja je citeľný. Po zlúčení skupín PSA a FCA do Stellantisu prebieha v Európe konsolidácia kapacít, čo sa prejavuje aj zmenami v zázemí testovania. Skupina deklaruje, že na nemeckom trhu chce naďalej investovať do vývoja, v tejto otázke však zatiaľ neuviedla podrobnosti o budúcom modeli testovania v regióne.