Plug-in hybridy (PHEV), teda „zástrčkové“ hybridy boli od svojho príchodu prezentované ako kompromis medzi spaľovacími motormi a čistou elektromobilitou. Výrobcovia ich odporúčali tým, ktorí chcú zvládať dlhé trasy bez obáv z dojazdu, pričom mali zároveň znižovať emisie. Nová analýza neziskovej organizácie Transport and Environment však ukazuje, že realita je zásadne odlišná. Podľa nej hybridy produkujú v reálnych podmienkach len o 19 % menej CO₂ ako benzínové a naftové autá, zatiaľ čo laboratórne testy sľubovali zníženie emisií až o 75 %.
Takmer nik ich nedobíja
Štúdia, ktorá analyzovala údaje z palubných meračov spotreby paliva 800 000 vozidiel registrovaných v Európe v rokoch 2021 až 2023, zistila dramatický rozdiel medzi oficiálnymi a skutočnými emisiami. Navyše sa tento rozdiel v priebehu rokov zväčšoval z 3,5 v roku 2021 na 4,9 v roku 2023. „Reálne emisie rastú, zatiaľ čo oficiálne emisie klesajú,“ konštatovala Sofía Navas Gohlke, výskumníčka Transport and Environment a spoluautorka správy. „Toto je rozdiel, ktorý sa zhoršuje, a je to skutočný problém. V dôsledku toho vozidlá s plug-in hybridným pohonom znečisťujú atmosféru takmer rovnako ako benzínové autá.“
Hlavnou príčinou je podľa výskumníkov nadhodnotenie takzvaného. „faktora úžitkovosti“ – pomeru kilometrov najazdených v elektrickom režime k celkovému počtu najazdených kilometrov. Oficiálne odhady predpokladali, že až 84 % jazdy bude prebiehať na elektrinu, realita však ukázala podiel len 27 %. Aj keď boli autá využívané v elektrickom režime, spaľovací motor poskytoval energiu takmer na tretinu prejdenej vzdialenosti. Patrick Plötz, vedúci oddelenia energetickej ekonomiky vo Fraunhoferovom inštitúte, hodnotí výsledky ako „veľmi užitočný príspevok“ po rokoch, keď automobilový priemysel tvrdil, že údajov je málo.
„Výsledky bezpochyby ukazujú, že rozdiel medzi oficiálnou a reálnou spotrebou paliva a emisiami CO₂ vozidiel PHEV je oveľa, oveľa väčší ako v prípade benzínových alebo naftových automobilov. Akékoľvek zmeny politiky týkajúce sa vozidiel PHEV by sa preto mali robiť s maximálnou opatrnosťou a na základe týchto údajov,“ dodáva Plötz. Podhodnotenie emisií PHEV pritom podľa neho umožnilo štyrom veľkým skupinám výrobcov automobilov vyhnúť sa v rokoch 2021 až 2023 pokutám vo výške viac ako päť miliárd eur tým, že cez nabíjateľné hybridy obchádzali dodržiavanie cieľov EÚ.
Klamú automobilky?
Colin Walker z oddelenia Energy and Climate Intelligence Unit upozorňuje: „Odvážne tvrdenia, ktoré výrobcovia radi robia o svojich plug-in hybridných vozidlách, sú jednoznačne nepravdivé. Spotrebitelia sú oklamaní a veria, že kúpou plug-in hybridného vozidla pomáhajú životnému prostrediu a šetria peniaze.“ Navyše, rozdiel medzi oficiálnou a skutočnou spotrebou má podľa štúdie aj priamy dopad na peňaženky majiteľov. Výskumníci odhadujú, že majiteľ plug-in hybridu zaplatí ročne približne o 500 eur viac za palivo a nabíjanie, než sľubovali odhady na základe laboratórnych testov.
Analýza zároveň upozorňuje na politické súvislosti. Hybridné autá sa opäť ocitli v strede debaty, keď automobilky lobujú za zmiernenie cieľov EÚ v oblasti emisií CO₂ a za predĺženie predaja plug-in hybridov po roku 2035. Nemecký kancelár Friedrich Merz dokonca nedávno zdôraznil, že „v roku 2035 nesmie dôjsť k drastickému zníženiu“ a naznačil, že plug-in hybridy by mohli byť jednou z možností flexibilného prístupu v legislatíve. Aby to fungovalo, museli by byť ale asi vybavené zariadením, ktoré by prinútilo majiteľov plug-in hybridy pravidelne nabíjať. Inak sa budú správať zákazníci plug-in hybridov tak ako bežní zákazníci – ekonomicky.
Motiváciou pre kúpu nabíjateľného hybridu boli totiž ešte donedávna najmä štedré dotácie na ich nákup, než úprimná snaha o ochranu životného prostredia. Automobilky sú v tom preto podľa nás tentokrát nevinne. Nezodpovedajú za to, či vodiči autá dobíjajú, alebo nie a nemajú na to ani žiadne páky. Ak by tieto páky existovali, nik by si plug-in hybridy nekupoval, pretože nik nechce byť kontrolovaný ani obmedzovaný. Organizácia Transport and Environment si teda na seba tak trochu ušila búdu – najprv plug-in hybridy velebila a teraz sa jej nepáčia, pretože nemá kontrolu nad spotrebiteľským správaním.