Bývalý šéf koncernu Stellantis Carlos Tavares v najnovšom rozhovore pre Bloomberg naznačil, že Elon Musk môže z automobilového biznisu odísť. Tvrdí, že zakladateľ Tesly venuje automobilke menej pozornosti práve v čase, keď čelí ostrej cenovej konkurencii a spochybňovanému oceneniu na burze. Vyjadrenia prichádzajú po turbulentnom období na trhu s elektromobilmi a po Tavaresovom odchode z vedenia Stellantisu, kde nenaplnil očakávania správnej rady.
Podľa Tavaresa je najväčším problémom Tesly nákladová efektívnosť a rýchle tempo inovácií čínskych výrobcov. Znižovanie cien, ku ktorému bola nútená pristúpiť aj Tesla, síce podporuje nárast predaja, no zhoršuje marže pri modeloch, ktoré tvoria jeho ťažisko. V tomto prostredí sa podľa neho otvára priestor pre súperov, ktorí sú schopní priniesť novinky rýchlejšie a za dostupnejšie ceny.
Tavares opakovane varuje, že automobilový priemysel vstupuje do „darwinistickej“ etapy, kde prežijú len značky s veľkou finančnou disciplínou a pôsobiace globálne. V Európe predpokladá nárast vplyvu čínskych automobiliek (vrátane akvizícií), ktoré môžu udržať v prevádzke miestne výrobné kapacity, no zároveň prehĺbia závislosť na Číne.
Samotná Tesla sa podľa Tavaresa profiluje čoraz viac ako technologická spoločnosť. Zameraním sa posúva k autonómii, robotaxi a robotike, čo vyzerá tak, akoby chcela rásť viac v iných segmentoch, než v priamom predaji áut. Či to je stávka na správneho koňa, ukážu najbližšie roky.
Tavares v každom prípade do diskusie o budúcnosti Tesly vniesol novú, provokatívnu hypotézu, ktorá však nie je úplne odtrhnutá od reality. Je verejným tajomstvom, že s Muskovým riadením Tesly nie sú spokojní ani niektorí významní akcionári a členovia jej správnej rady. Dôležité bude, či Tesla dokáže skĺbiť ambície v oblasti umelej inteligencie s uvedením cenovo dostupných modelov, bez ktorých si svoju pozíciu na trhu udrží len ťažko.