Koncern General Motors (GM) oznámil radikálnu zmenu vo svojom prístupe k infotainmentu. Generálna riaditeľka Mary Barra uviedla, že v nasledujúcich rokoch plánuje spoločnosť úplne ukončiť podporu Apple CarPlay a Android Auto vo všetkých svojich vozidlách, nielen v elektromobiloch. Toto rozhodnutie nadväzuje na kontroverzný krok z roku 2023, keď GM odstránil projekciu telefónov v elektromobiloch, čo vyvolalo aj vlnu odporu, zatiaľ čo vo vozidlách s benzínovým pohonom túto funkciu ponechal.
V rozhovore pre The Verge Barra potvrdila, že GM pripravuje novú centralizovanú výpočtovú platformu Ultifi, ktorá má byť uvedená na trh v roku 2028 a postupne prevezme celý modelový rad. „Záleží na tom, kedy bude konkrétne vozidlo aktualizované. V našom portfóliu máme viac než 40 modelov, takže nejde len tak jednoducho vypnúť CarPlay a Android Auto vo všetkých autách naraz – aktualizácie sa budú robiť postupne,“ vysvetlila Barra. Dodala, že GM uprednostní elektromobily, no zmena sa časom rozšíri na všetky typy vozidiel, teda aj na tie so spaľovacími motormi. Elektromobilmi začalo GM možno aj preto, že zákazníci batériových áut sú otvorenejší novým technológiám.
Namiesto projekcie telefónu GM rozvíja vlastný infotainment založený na operačnom systéme Android. Súčasťou sú integrácie asistenta s technológiou Google Gemini a portfólio interných i partnerských aplikácií. Sterling Anderson, riaditeľ produktov GM, prirovnal tento krok k „veľmi jobsovskému“ prístupu, podobne ako postupné vyraďovanie diskových jednotiek v minulosti. „Odstránenie diskovej jednotky sa nikomu nepáčilo, všetci na fórach a Facebooku sa na to sťažovali, ale on povedal: ‚Pozrite, chlapci, flash úložisko je naozaj budúcnosť. Pridajte sa k nám, uvidíte.‘ To je presne to, čo robíme,“ uviedol Anderson.
Interný systém infotainmentu GM, ktorý sa v elektromobiloch označuje ako Ultifi, umožňuje oveľa hlbšiu integráciu a poskytuje širšie možnosti než tradičné zrkadlenie CarPlay alebo Android Auto. Spoločnosť tvrdí, že tento prístup poskytuje priamy prístup k údajom a funkciám potrebným pre jej elektrické vozidlá a zároveň zlepšuje celkový používateľský zážitok. Od roku 2028 začne GM zavádzať centralizovaný systém výpočtovej techniky od modelu Cadillac Escalade IQ, pričom softvér bude jednotne zdieľaný naprieč všetkými značkami – GMC, Chevrolet, Buick a Cadillac.
„Na existujúcich vozidlách nerobíme žiadne zmeny. Ak vaše auto podporuje Apple CarPlay alebo Android Auto, táto podpora zostane dostupná. Obe funkcie zostanú v dohľadnej budúcnosti dostupné vo všetkých vozidlách GM s benzínovým motorom,“ spresnil hovorca spoločnosti pre MacRumors. Zaujímavé ale je, že GM sa vydáva presne opačnou cestou než sú aktuálne trendy v automobilovom priemysle. Zatiaľ čo Apple a Google smerujú k hlbšej integrácii CarPlay a Android Auto, kde systém môže prevziať kontrolu nad prístrojovým panelom, klimatizáciou či jazdnými asistentmi, GM sa rozhodlo presunúť používateľa do vlastnej platformy.
Tento krok ukazuje, že automobilka chce mať plnú kontrolu nad softvérovým prostredím a ponúknuť vlastný, jednotný zážitok bez závislosti na smartfónoch. Okrem zlepšenia používateľského zážitku je však jasné, že GM sleduje aj komerčný cieľ. Vlastný systém umožňuje automobilke generovať príjmy z aplikácií, predplatných a aktualizácií, a zároveň lepšie kontrolovať digitálny ekosystém. Tento model prináša potenciálne miliardové ročné príjmy a ukazuje, že softvérové služby sa stávajú rovnako dôležitou súčasťou automobilového biznisu ako samotné vozidlá. Spoločnosť očakáva, že platforma Ultifi jej prinesie ročné príjmy medzi 20 až 25 miliardami dolárov do roku 2030.