V rakúskych mestách chcú zaviesť technológiu na odhaľovanie nadmerného hluku z áut a motocyklov. Takzvaný „Lärm-Blitzer“ spája smerové mikrofóny, širokouhlú kameru a systém na rozpoznávanie evidenčných čísiel. Zariadenie sleduje prechádzajúce vozidlá, meria intenzitu zvuku v decibeloch a vďaka synchronizácii obrazu so zvukom priraďuje nameranú hladinu ku konkrétnemu evidenčnému číslu vozidla. Policajtom tak poskytne ucelenú dokumentáciu, potrebnú na udelenie sankcie za nadmerný hluk.
Pilotné testy ukázali, že kľúčová je presná kalibrácia mikrofónov a stanovenie referenčnej vzdialenosti, aby sa vylúčili omyly v hustej premávke. Technológia využíva súbežné snímanie a pokročilé algoritmy, ktoré oddeľujú jednotlivé zdrojové stopy a minimalizujú riziko zámen najmä pri motocykloch alebo pri súbežnom prejazde viacerých vozidiel. Po úpravách softvéru sa zvýšila úspešnosť priradenia hluku k správnemu vozidlu a znížil sa počet nejednoznačných prípadov.
Kým samotné odhaľovanie funguje spoľahlivo, otázkou zostáva model sankcionovania. Rakúske právo už dnes umožňuje postihovať zbytočné vytváranie hluku a nelegálne úpravy výfukov, no plošné automatizované pokuty z hlukových kamier si vyžiadajú jednotnú metodiku a nové legislatívne ukotvenie. V praxi zatiaľ zariadenia pomáhajú najmä ako inteligentné „ucho“ pre hliadky, ktoré môžu podozrivé vozidlo zastaviť, preveriť technický stav a uložiť pokutu podľa existujúcich predpisov.
Zahraničné skúsenosti naznačujú, že cesta k automatizovaným sankciám je reálna, keďže rovnaký koncept – kombinácia presného merania, obrazovej dokumentácie a jednoznačnej identifikácie – sa osvedčil pri rýchlostných radaroch. O ďalšom osude „akustických radarov“ rozhodne legislatíva. Ak jej prizná status dôkazného prostriedku aj pre automatizované konanie, stane sa z nej účinný nástroj, ktorý bude možné nasadiť plošne a predovšetkým 24 hodín denne. Ak nie, zostanú tieto merania okrajovou záležitosťou, ktorá sa bude využívať iba v kombinácii so „živou“ hliadkou.