Na autosalóne v Tokiu predstavila Mazda koncept Vision X-Coupe, ktorého najzaujímavejšou časťou nebol ani tak plug-in hybridný pohon či dizajn, ako systém Mobile Carbon Capture. Ide o zariadenie určené na zachytávanie CO2 vo výfukových plynoch, akúsi CO2 špongiu. Asi nemusíme vysvetľovať, aký významný vplyv by mal tento filter pre budúcnosť spaľovacích motorov. Stali by sa oveľa čistejšími a možno by prežili aj zlomový rok 2035.
Základom systému je sorbent, materiál s obrovskou vnútornou plochou, schopný viazať molekuly CO2. Predstavte si ho ako mikroskopickú špongiu. V prípade konceptu použila Mazda takzvaný kryštalický zeolitový substrát. Cez tento sorbent prechádzajú výfukové plyny, pričom sa na ňom zachytávajú práve molekuly CO2, zatiaľ čo ostatné plyny, ako dusík alebo kyslík, pokračujú ďalej. Tento proces sa volá adsorpcia a je známy už desaťročia. Až také jednoduché to však nie je.
Aby bol účinok čo najvyšší, musia sa výfukové plyny vstupujúce do filtra vysušiť a ochladiť. Preto je súčasťou systému vysušovač spalín a medzichladič. Stále ale nie sme na konci. CO2 sa musí z času na čas z filtra uvoľniť a zhromaždiť pod tlakom v zbernej nádrži. Veď ide stále o plyn. A nie je ho málo. Mazda počíta s riešením, že po naplnení nádrže, ktorá by mala formu kazety, by mohla byť vymenená za prázdnu, napríklad na čerpacej stanici. To ale predpokladá vytvorenie systému zberu a priemyselného spracovania CO2.
Zatiaľ hovorí Mazda o účinnosti 20 %. To znamená, že Mobile Carbon Capture dokáže znížiť obsah CO2 vo výfukových plynoch len o jednu pätinu. No v kombinácii s uhlíkovo neutrálnymi palivami, či už biopalivami, alebo syntetickými palivami, by mohla celková bilancia CO2 klesnúť až o 90 %. Od tohto bodu sme však ešte ďaleko. Vyriešiť treba zástavbu množstva komponentov ako chladičov, kompresorov a nádrže, ako aj vyhodnotiť, či energia, ktorú filter a jeho príslušenstvo spotrebujú, vyváži efekt zachyteného CO2.
Kombinácia s plug-in hybridom sa zdá byť ideálna, pretože nabíjateľné hybridy absolvujú menší podiel kilometrov s aktivovaným spaľovacím motorom. To znamená menej časté výmeny nádrže so zachyteným CO2. Veď pri aute s emisiami 200 gramov CO2 na kilometer, čo je bežné SUV, by musela mať nádrž objem aspoň 150 litrov a plyn by v nej musel byť stlačený pod tlakom 50 barov. Aj tak by sa naplnila každých 500 km. Dostať toto všetko do bežného auta, aby sa z neho nestala chemická továreň na kolesách, teda nie je jednoduché.