Legendárna „Osa“ oslavuje sedemdesiate narodeniny

Vespa, pramatka všetkých skútrov, zmenila svet na dvoch kolesách. Jej história siaha až do roku 1943.

31.08.2013 08:00
Vespa Foto:
Sériová Vespa bola prvýkrát vystavená v roku 1946. Nemala však len obdivovateľov. Mnohí jej nedávali šancu. Nakoniec sa z nej stal kult.
debata

Poznáme ju takmer všetci, aj napriek tomu, že v našich končinách bola vždy skôr raritou. Jej dizajn však ovplyvnil celý motocyklový svet. Talianska Vespa – pramatka všetkých skútrov – má sedem krížikov.

Je síce pravda, že Vespu predstavila spoločnosť Piaggio až v roku 1946, no jej história siaha ešte o tri roky hlbšie do minulosti. Spája sa s motocyklom pôvodne vyvinutým pre parašutistov. Prototyp s označením MP 5, ktorý vznikol v roku 1943, dostal prezývku Paperino, čo je talianske pomenovanie pre slávneho Káčera Donalda.

Na požiadanie Enrica Piaggia, syna zakladateľa spoločnosti Piaggo, stvoril jej civilnú verziu geniálny letecký konštruktér Corradino D'Ascanio. Prečo práve letecký konštruktér? Spoločnosť Piaggio bola v tom čase najväčším talianskym výrobcom lietadiel. Enrico sa teda obrátil na vlastné vývojové oddelenie.

Konštrukciu prvého skútra na svete mal pod... Foto: Piaggio
Vespa Konštrukciu prvého skútra na svete mal pod palcom letecký konštruktér Corradino D'Ascanio. Na dizajne Vespy to jasne vidieť. Predné koleso je zavesené len z jednej strany, podobne ako pri lietadlách.

A keďže D'Ascanio nebol priaznivcom motoriek, projekt zmenil na nepoznanie. Podarilo sa mu splniť do bodky všetky Enricove požiadavky – skonštruovať cenovo dostupný dopravný prostriedok, ktorý dokážu ovládať ľahko ženy i muži a ktorý umožní spoľahlivú prepravu dvoch ľudí bez toho, aby si zašpinili svoje šaty. Prosto motocykel, ktorý by opäť postavil vojnou zruinované Taliansko na kolesá.

Letecké znalosti D'Ascania sa prejavili v aerodynamických tvaroch Vespy a zavesení predného kolesa len na jednej strane. Presne tak, ako to majú podvozky lietadiel. Rovnako novátorské bolo umiestnenie motora priamo pri zadnom kolese. Nič však nebolo náhodné. Čiastočná kapotáž chránila posádku a umiestnenie motora vzadu zas vyriešilo problém s nastupovaním aj „hygienou“. Nebolo treba obkročiť nádrž a motor, tak ako to bolo bežné pre vtedajšie motocykle. Priamy prevod kapotovaného motora s výkonom 3,5 koňa zas zbavil Vespu večne špinavej reťaze.

Vespa bola čiastočne odvodená z vojenského... Foto: Piaggio
Vespa Vespa bola čiastočne odvodená z vojenského motocykla MP 5 pre parašutistov, predstaveného v roku 1943.

Prototyp prvej Vespy vyrobili v závode Pontedera v apríli 1946. V tom čase mala len strohé kódové označenie MP 6. O jej pomenovanie sa postaral priamo Enrico Piaggio. Keď prvýkrát uvidel je štíhly driek a riadidlá pripomínajúce tykadlá, vykríkol „vespa“. V taliančine to znamená osa.

Po predstavení prvej generácie Vespy, ešte v tom istom mesiaci, sa strhla doslova búrka. Reakcie boli rozpačité. Verejnosť sa rozdelila do dvoch táborov. Na tých, ktorí brali Vespu ako skvelý nápad, a na skeptikov, ktorí je nedávali šancu. Bolo to logické. Dnes nám jej dizajn pripadá úplne samozrejmý, ale v tom čase to bola skutočná revolúcia.

Enrico Piaggio však projektu veril a spustil výrobu prvých dvetisíc kusov. Dodávala sa v dvoch verziách. V normálnej a luxusnej, ktorá mala rýchlomer a bočný stojan. Bolo to dobré rozhodnutie. Skeptici rýchlo vytriezveli. Vespa išla doslova na dračku.

Po uvedení na trh v roku 1946 sa stal z Vespy... Foto: Piaggio
Vespa Po uvedení na trh v roku 1946 sa stal z Vespy doslova trhák. Do desiatich rokov zišlo z liniek milión kusov.

Do troch rokov od začiatku výroby zišlo z liniek celkom 35 000 kusov a po desiatich rokoch produkcie pokrstili v materskom závode Pontedera miliónty exemplár. Produkcia sa čoskoro rozšírila aj do ďalších krajín – Nemecka, Francúzska, Španielska, Veľkej Británie, ale aj Brazílie či Indie.

Po takmer sedemdesiatich rokoch výroby si Vespa našla viac ako osemnásť miliónov zákazníkov. Výrobný program sa však rozšíril. Okrem klasického modelu Vespa PX, vyrábaného prakticky bezo zmien od roku 1978, pribudli modely Vespa ET a vlajková loď Vespa Grandturismo. Hoci spoločnosť prešla za tie roky krízami a kľučky si tu podávali rôzni majitelia či akcionári, Vespa prežila.

Napriek vysokému veku sa nechystá do dôchodku. Stala sa dizajnérskou ikonou, symbolom životného štýlu aj kultúrnym fenoménom, ktorý sa objavoval a objavuje vo filmoch, knihách a reklamách. Čo na tom, že už dnes nemáme tak hlboko do vreciek ako v povojnových časoch.

Vespa
Vespa
+16Vespa
debata chyba
Viac na túto tému: #výročie #narodeniny #Vespa #Piaggio
Články podľa značiek