Harley-Davidson LiveWire: 'Tesla bez dvoch kolies' čaká na zelenú

11.11.2014 16:00
Harley-Davidson LiveWire Concept
Zatiaľ ide len o koncepčný motocykel. No s dizajnom LiveWire sa Harley vyhral do detailu. Svoju elektrickú povahu demonštruje aj LED diódovými svetlami. Autor:

Nie, omamný bublavý zvuk vidlicového dvojvalca od tejto motorky nečakajte. Harley-Davidson LiveWire poháňa totiž elektromotor. Buď sa z neho stane totálny prepadák, alebo spôsobí rovnaký ošiaľ ako Tesla Model S.

Harley-Davidson a elektromotor? Na prvé počutie absolútne nemiestne spojenie. Lenže doba sa mení. Elektrina zasiahla nielen autá, ale aj svet jednej stopy. A mimo nechce ostať ani kultový americký výrobca. Napokon, v posledných rokoch urobil už niekoľko strategických rozhodnutí, ktoré príliš neladili s imidžom producenta klasických amerických motocyklov. Spomeňme model VRSC s vodou chladeným motorom, rozvodom DOHC a extrémne futuristickým dizajnom, alebo nové ľahké stroje Street 500 a Street 750. K americkej značke priviedli úplne nových zákazníkov. A presne o to ide aj projektu LiveWire.

Elektromotor s výkonom 55 kW je v hliníkovom...
Elektromotor s výkonom 55 kW je v hliníkovom ráme umiestnený pozdĺžne. Hnací moment putuje cez kužeľové súkolesie a ozubený remeň k zadnému kolesu. Autor: Harley-Davidson

Harley-Davidson priznáva, že je to najodvážnejší projekt v jeho 111-ročnej histórii, ale nebojte sa, do tuhého ešte nejde. Páni z Milwaukee sú zatiaľ veľmi opatrní. Prototyp elektrického motocykla predstavili na domácej pôde síce už v júli, no na výrobné linky sa ešte zďaleka nechystá. Najprv musí byť vo veci jasno. Výsledné rozhodnutie, či dať projektu zelenú, alebo nie, závisí od verejnosti. Reakcie preto Harley testuje na vybraných zákazníkoch, ktorí priebežne absolvujú skúšobné jazdy. Zatiaľ len v USA, no po čerstvej európskej premiére LiveWire na motosalóne v Miláne odštartuje podobný testovací projekt aj na starom kontinente.

Zadná vidlica je odpružená centrálne.
Zadná vidlica je odpružená centrálne. Autor: Harley-Davidson

LiveWire, samozrejme, polarizuje, no reakcie tých, ktorí mali možnosť sadnúť si naň, sú zväčša pozitívne. Objavil sa dokonca názor, že z LiveWire sa môže stať v budúcnosti rovnaký symbol spoločenského statusu, akým je vlastníctvo elektromobilu Tesla S. Originalitu tomuto naháču naozaj uprieť nemožno. Chýba mu síce mohutné „večko“ aj výfuky, ale s dizajnom sa Harley vyhral do detailu. LiveWire poháňa olejom chladený trojfázový asynchrónny motor s výkonom 55 kW a krútiacim momentom 75 Nm. To nie je málo. Zaujímavosťou je, že motor umiestnili konštruktéri v hliníkovom priestorovom ráme pozdĺžne.

Za dynamiku sa LiveWire hanbiť naozaj nemusí....
Za dynamiku sa LiveWire hanbiť naozaj nemusí. Na stovku akceleruje za približne 4,2 sekundy. Autor: Harley-Davidson

Jeho výkon sa prenáša cez kužeľové súkolesie a následne remeňom k zadnému kolesu. Pochopiteľne, prevodovka chýba. S takouto výbavou dokáže LiveWire akcelerovať na stovku približne za 4,2 sekundy. Maximálny rýchlosť je obmedzená na 150 km/h. S tým by mohli byť potenciálni zákazníci spokojní. Zvyknúť si však musia na nový zvuk, ktorý Harley-Davidson prirovnáva k prúdovému motoru stíhačky. Decibelov je však podstatne menej. Kapacita batérií zostáva zatiaľ tajomstvom, no americké zdroje ju odhadujú na približne 7 kWh. To by mohlo LiveWire zabezpečiť dojazd približne 80 km. Zároveň však tvrdia, že pri finálnom produkte môžeme očakávať lepšie parametre.

Či sa teda LiveWire dostane do výroby, nie je ešte rozhodnuté. Ak by sa tak stalo, určite by to nebolo skôr ako v roku 2016. „Projekt LiveWire možno pripodobniť skôr k prvej elektrickej gitare ako k elektromobilu,“ hovorí Mark-Hans Richer, viceprezident pre marketing Harley-Davidsonu. "Je vyjadrením individuality a ikonického štýlu, ktorý je navyše ešte elektrický. Projekt LiveWire je rozhodne odvážnym počinom pre nás ako spoločnosť, ako aj pre značku.“

Harley-Davidson LiveWire
		Concept
Harley-Davidson LiveWire
		Concept
+5Harley-Davidson LiveWire
		Concept

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Harley-Davidson #Harley-Davidson LiveWire
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
19. 8. 2019zlacnenie1.203 €zlacnenie1.321 €
12. 8. 2019zlacnenie1.204 €zlacnenie1.326 €
5. 8. 2019zlacnenie1.206 €zlacnenie1.341 €
29. 7. 2019zdraženie1.226 €zdraženie1.367 €
22. 7. 2019zlacnenie1.224 €zlacnenie1.365 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR