Honde U3-X stačí len jedno koleso

Nie je to tak dávno, čo sme neveriacky otvárali oči nad dvojkolesovým dopravným prostriedkom Segway Human Transporter. Časy sa však menia. Na ulici vám už dnes určite nebude pripadať ako pozdrav mimozemskej civilizácie.

19.10.2009 13:13
Honda U3-X Foto:
Honda U3-X
debata

Ak by ste stretli monocykel Honda U3-X, ktorý uvedie japonská spoločnosť na tokijskom autosalóne, môžete veriť, že na pár sekúnd onemiete. Honda si totiž povedala, že aj dve kolesá sú priveľa a vytvorila technologický zázrak, ktorý si vystačí s jedným jediným.

Honda U3-X Foto: Honda
Honda U3-X Honda U3-X

To, čo vyzerá na obrázku ako prívesok na kľúče či dizajnovo vydarený otvárač na pivo, je v skutočnosti dopravný prostriedok vysoký 650 mm a vážiaci necelých desať kilogramov. Stačí vysunúť dve plošiny slúžiace ako sedadlo, sadnúť si na naň a nohy vyložiť na dve stúpačky. O rovnováhu sa postarajú gyroskopy, podobné tým, ktoré využíva slávny humanoidný robot Asimo. Napokon, pri vývoji U3-X využila Honda viacero z jeho technológií.

Monocykel sa ovláda presúvaním ťažiska vpred, vzad a do bokov. Na rozdiel od Segwaya síce U3-X nie je vhodný na dlhé trasy a už vôbec nie na prevádzku v exteriéri, no zvláda aj priečny pohyb. Koleso systému Honda Omni Traction Drive sa totiž skladá zo samostatných valcových segmentov, ktoré sa otáčajú okolo „ráfika“ kolesa. V praxi to vyzerá akoby ste sa kĺzali po ľade.

Honda U3-X Foto: Honda
Honda U3-X Honda U3-X

Zdrojom energie je malá lítium–iónová batéria, ktorá zabezpečuje približne hodinovú prevádzku. Maximálna rýchlosť systému je šesť kilometrov za hodinu, čo zodpovedá rýchlejšej ľudskej chôdzi. Aj z toho vyplýva, že U3-X bude určené na uľahčenie pohybu v interiéroch, napríklad vo veľkých kancelárskych budovách. Vďaka nízkej hmotnosti a minimálnym rozmerom ho môžete jednoducho zaparkovať vedľa vášho pracovného stola a báť sa nemusíte ani cesty preplneným výťahom.

debata chyba
Články podľa značiek