Honda prichádza s automatickou prevodovkou pre motocykle

Motocyklových noviniek sú ročne desiatky, no Honda DN-01, to je celkom iná káva. Ak si myslíte, že to najzaujímavejšie je jej futuristický dizajn, ste na omyle.

01.08.2009 14:50
Honda DN-01 Foto:
Honda DN-01
debata

Tento stroj je jedinou motorkou na svete s automatickou prevodovkou. Ale pozor! Nemýľte si to so skútrami. nijaký „variátor“ sa nekoná.

Prvý raz sa toto dvojkolesové „UFO“ spájajúce posed cruiseru, motor z endura a dizajn zo superšportu predstavilo v roku 2005 ako koncept na motocyklovej výstave v Tokiu. Vtedy asi len málokto tušil, že Honda má v pláne doviezť štúdiu do sériovej podoby. Stalo sa. Pohodlný stroj s dlhým rázvorom, nízkou stavbou a zadným jednostranne uchyteným kolesom s kĺbovým hriadeľom poháňa známy vidlicový dvojvalec s objemom 680 ccm z Transalpu.

Futuristický dizajn priťahuje pozornosť. Foto: Honda
Honda DN-01 Futuristický dizajn priťahuje pozornosť.

Výkon 56 koní dáva jasne najavo, že klasický variátor s remeňom by na takú nádielku výkonu nemal šancu. Honda DN-01 je preto vybavená ako prvá na svete hydraulicko-mechanickou prevodovkou HFT (Human-Friendly Transmission) s plynulou zmenou prevodu. Tá mení najprv silu motora na hydraulický tlak a potom následne na silu prenášanú na kĺbový hriadeľ. Prvý raz sa v takejto prevodovke objavuje aj uzamykanie, aby sa znížili výkonové straty.
Umožňuje tiež jazdcovi výber športového režimu, alebo manuálne radenie so šiestimi prednastavenými prevodovými pomermi, ktoré sa reguluje tlačidlom na pravej strane riadidiel. Naopak, chýba tu klasická spojka. Na rozdiel od skútrov má preto DN-01 výrazne lepšie dynamické vlastnosti, no podobný komfort ovládania.

Nevýhodou je vyššia pohotovostná hmotnosť až 270 kg a tiež vyššia spotreba. Novinkou je aj ručná parkovacia rbrzda potrebná pri státí vo svahu. Po vypnutí motora je totiž zaradený automaticky neutrál.

Za túto technickú „vychytávku“ však zaplatíte až 11 650 eur.

debata chyba
Články podľa značiek