Nostalgia: Legendárny Pionier sa vracia

30.11.2008 10:58
Jawa 555
Nového Pioniera môžete mať v klasickej červenej farbe, prípadne v ďalších piatich nových odtieňoch. Autor:

Legendárny Pionier sa vracia po 26 rokoch. S historickou predlohou má však spoločný len dizajn vrátane dobového zadného svetla či typickej kapotáže. Inak je to moderný motocykel so všetkým, čo k tomu patrí.

Zabudnite na hluk a kúdol dymu valiaci sa z výfuku. New Pionýr má štvortaktný jednovalec s objemom 50 cm3 a výkonom 3,5 koňa. Dá sa však upraviť až na 72 cm3, vďaka čomu vzrastie počet koníkov na 12. Prevodovka má štyri rýchlostné stupne. Ručička rýchlomera sa dokáže vyšplhať až k číslici 80. Odvezie jedného alebo dvoch pasažierov, podľa toho, aký typ sedadla zvolíte. Veľa si za to nepýta. Výrobca udáva priemernú spotrebu 1,6 litra benzínu na sto kilometrov. Veľa českého na tejto českej legende však nenájdete. Vyrába sa totiž celá v Číne.

 
Novodobý Pionier sa vyrába v ďalekej Číne.
  Novodobý Pionier sa vyrába v ďalekej Číne. Autor: Jawa

Na „pinčli“ jazdil asi každý

Píše sa rok 1973. Sedím na „pinčli“, z ktorého som zhodil parabolu, plechy, predný blatník a vôbec všetko, čo sa dá. Na nádrži pod zadkom mám kus molitanu. Na hlave požičanú prilbu, na rukách zváračské rukavice a na sebe montérkovú kombinézu s reklamnými nápismi  nastriekanými cez papierovú šablónu. Ruky sa mi trasú tak, že riadidlá motorky v nich ledva v udržím. Po čele sa rinie pot. Ale pozor, je odmávané. Vyrážam na plný plyn a radím sa niekde do stredu pätnásťčlenného poľa štartujúcich na „pinčloch“ a mustangoch v triede amatérov do 50 kubických centimetrov. Statné orechy rastúce na opačnej strane cesty míňam o chlp. Slama, ktorou sú kmene stromov obalené, sa mi šuchne o ľavé koleno. V tom pecka! Zabudol som na kanalizačný poklop. Nohy mi vyleteli zo stúpačiek, „pinčla“ pod sebou ledva udržím. Som presvedčený, že obe zápästia mám dolámané. Všetci, čo zákrutu brali pomalšie alebo opatrnejšie, sú už dávno predo mnou. „Kvaltnem dvojku“ a na plný plyn sa ženiem hore kopcom, trojka a predbieham posledného jazdca na „jednochlapovi“, ktorý ho už na vrchole stúpania pomaly postrkoval nohami. Blíži sa dlhé klesanie ku križovatke na námestí. Uprostred je ľavá tiahla zákruta po nej krátka rovinka s vyústením do križovatky. Pálim to dolu kopcom ako divý a pri trafike predbieham hlúčik zložený z piatich jazdcov a som zrazu štvrtý. No teraz to príde. Asfalt sa končí a pred križovatkou sa začínajú dlažbové kocky. Sú také vyleštené, že aj na suchých gumách sa tam šmýka ako čert, nieto ešte za mokra. Mierne uberiem a svätého, ktorý stojí na podstavci v strede križovatky, prosím o zmilovanie. Asi ma počul, i keď na nerovnej dlažbe sa mi skrutky pôvodne držiace sedadlo začali zapichovať do zadku. Tak pekelne, že som sa musel postaviť do stúpačiek. Takto neštýlovo som nakoniec prišiel do cieľa na šiestom mieste. To nič, postúpil som! V cieli som sa konečne nadýchol a opäť som začal vnímať realitu. Popíjal som malinovku a počúval skutočných odborníkov. „Tos jaks rezaus tú zákrutu pri škole, šaks leceus jak kretén a skoro sas obúchau o tý orechy. A do teho kanála to rezeu jak bulo,“ spustil na mňa kamarát miestnym nárečím. „Proč sa vykláňaš z motorky jak konduktor s posuedného vagóna?“ Takto farbisto opisuje jeden z našich najúspešnejších motocyklových pretekárov Peter Baláž svoje prvé skutočné preteky. Samozrejme, na „pinčli“, teda Jawe 550, ktorá sa stala jednostopovou ikonou šesťdesiatych aj sedemdesiatych ro­kov.

Pionier to dokázal na ceste rozbehnúť na 65 km/h.
Pionier to dokázal na ceste rozbehnúť na 65 km/h. Autor: wbl

Milovníkov tohto malého motocykla vyrábaného od roku 1955 bolo neúrekom. Pinčel, to nebolo rozhodne len nutné zlo. Pre mnohých je dodnes Jawa Pioner krásnou spomienkou na mladosť, prvé lásky a časy, keď bolo auto ešte nedostižným snom. „Na tú dobu to bola veľmi dobrá motorka, spomína riaditeľ múzea dopravy Zoltán Szabó. Hoci inovačné tempo v socialistickom Československu zaostávalo a Pionier z konca sedemdesiatych rokov sa neveľmi líšil od prvej generácie, mal čosi, čo na ňom mnohí oceňovali. "Bol to nezničiteľný stroj, schopný slúžiť celé desaťročia. Keď ste boli trochu zruční, zvládli ste malé opravy aj doma v pivnici či na parkovisku."Naj­lepšie to hádam vystihuje krátky anonymný príspevok v internetovej diskusii na tému Pionier: "Bolo to jednoduché približovadlo, ktoré ma doviezlo vždy tam, kde som chcel, síce som nikdy nevedel, kedy tam prídem, ale nakoniec som dorazil.“

Legenda, ktorá sa prestala vyrábať v roku 1982.
Legenda, ktorá sa prestala vyrábať v roku 1982. Autor: wbl

„Pamätám si na časopis Svět motorů zo začiatku sedemdesiatych rokov,“ spomína opäť Szabó. „Bol v ňom rozhovor s jedným poštárom, ktorý si nevedel svoju päťdesiatku vynachváliť. Najazdil s ňou viac ako stotisíc kilometrov a nikdy nemal vážny problém.“ Nebol to len reklamný trik. Pionier sa stal spoločníkom na viac ako desať rokov aj pánovi poštárovi Štefanovi Leščenovi z Košíc. Dnes už nie je medzi nami, no jeho pani manželka nám povedala, že na svojho dvojkolesového tátoša nedal nikdy dopustiť. „Jazdil s ním v Košiciach a po celom okolí v zime aj lete a doma bol vždy načas.“ Napokon ani dnes nie je problém zohnať funkčného Pioniera na inzerát. A to sa nevyrába od roku 1982!

No nebol to len dobrý sluha začínajúcich pretekárov a poštárov. Každý z nás má z detstva zafixovaný obraz rybára – ako inak, s udicami a rybárskou brašnou sediac na Jawe Pionier. „Na svojom ,pinčlovi´ som odviezol z dunajských ramien svojho najväčšieho sumca,“  spomína vášnivý bratislavský rybár Peter Sedlák. „V tom bol Pionier dobrý, že ste si mohli dať do priestoru medzi sedadlom a riadidlami poriadny náklad. Zvládol aj môjho 35-kilového sumca, napokon, bola to dvojmiestna motorka.“

No keď ste chceli byť skutočný frajer a zbaliť babu, Pionier nestačil. Museli ste presedlať na jeho technický derivát s názvom Mustang. Bol to vlastne „pinčel“, ale s normálnou nádržou a zvýšenými riadidlami. V oranžovom či čiernom laku vyzeral ako skutočná motorka. Nič lepšie ste zohnať v tom čase nemohli.

Dvojkolesový zázrak skonštruovaný ešte v časoch, keď bolo Československo motocyklovou veľmocou, putoval ďaleko za hranice. Vyvážal sa nielen do Nemecka a mnohých štátov Európy, ale dokonca aj do USA a Južnej Afriky. Bola to tak trochu aj pýcha slovenského strojárstva, hoci konštrukcia vychádzala z dielne českej Jawy. Od roku 1965 sa vyrábal výlučne v Považskej Bystrici.

Samozrejme, mal aj svoje slabiny. Tou najväčšou bola trojstupňová prevodovka. Jednotku bolo treba vytočiť priam do nepríčetnosti aby sa chytila dvojka. Bolo to niečo podobné, akoby vám v aute s päťstupňovou prevodovkou vybrali druhý a tretí prevodový stupeň. Zato bol „pinčel“ dosť rýchly. To bola ale asi jediná vlastnosť, ktorou dokázal aj v osemdesiatych rokoch poraziť svojho nového rivala -  nemecký Simson. To však nestačilo. Nová moderná konštrukcia z NDR jasne odhalila slabiny „pinčla“ aj Mustanga. Kto si raz vyskúšal efektný, robustný Simson Enduro so „štvorstupňovou skriňou“ a zdvihnutým výfukom, na Pionier už nesadol. To sme však už v celkom inej ére, ére perestrojky.

História Pioniera

1954

Jawa 550 vznikla začiatkom päťdesiatych rokov pod taktovkou Josefa Jozífa, autora preslávenej Jawy Robot. Kuriózne bolo použitie pedálov, ktoré umožnilo používať tento motocykel aj bez vodičského preukazu. Po sprísnení predpisov však nahradili pedále stúpačky. Raritou konštrukcie bola kyvná zadná vidlica odpružená jedinou pružinou. Model s označením 550 predbehol dobu aj dizajnom. Podľa tvaru guľatého sedadla sa tomuto bestselleru začalo hovoriť „pařez“. Roku 1955 sa výroba presťahovala do Považskej Bystrice.

1956

Jawa 555 bola bola prvou modernizovanou verziou a dostala plechovú karosériu či celonábojové  brzdy, ktoré sa udržali v konštrukcii ešte dlhé roky. Výkon motora vzrástol na 1,6 kW, čo umožnilo zvýšiť maximálnu rýchlosť 60 km/h. Na tú dobu to bol skvelý parameter.

1962

V tomto roku sa objavuje prvýkrát názov Pionier. Podstatnou zmenou konštrukcie s označením Jawa 05 bola možnosť prepravovať až dve osoby. Dostala pevnejší rám a jednoduchú zadnú pružiacu jednotku nahradila dvojica pružín a tlmičov.  Motor dosahoval výkon až 2,2 kW. V roku 1965 pribudla dokonca odľahčená športová verzia bez ochrannej kapotáže kolien.

1965

Jawa 50, typ 20 a 21, sa stala predposlednou verziou tohto modelového radu. Vyrábala sa opäť v štandardnej a športovej verzii. Rám bol zhodný s „nulapäťkou“, no karoséria mala podstatne modernejší tvar a motor s výkonom 2,6 kW umožňoval dosiahnuť rýchlosť až 65 km/h.

1968

Vznikol prvý prototyp Mustangu, ako výsledok marketingového prieskumu, ktorý preukázal záujem trhu o maloobjemový motocykel s klasickou koncepciou. Keďže JAWA nemala dostatok prostriedkov na vývoj novej konštrukcie, za základ poslúžil typ 21 s prídavným nosníkom. Do otvoreného priestoru medzi sedadlom a riadidlami bola umiestnená nádrž navrhnutá firmou ItalJet. Spočiatku bol motocykel určený len na vývoz, dokonca aj do USA s prívlastkom Golden Sport.

New Pionýr v špeciálnej edícii SAZKA.
New Pionýr v špeciálnej edícii SAZKA. Autor: Jawa

Pionier vstal z mŕtvych

Myslíte si, že Pionier je už len históriou? Pre vás možno áno, no sú ľudia, ktorí sa s jeho odchodom nikdy nezmierili. Na výstave Motocykl 2006 sa česká spoločnosť Motoscoot postaral o riadny rozruch. Predstavila reinkarnovanú verziu Pioniera. Retrodizajn však skrýva v porovnaní s jeho historickou predlohou nepomerne modernejšiu technoógiu, nevynímajúc moderný štvortaktný motor. O vzniku new Pioniera sme sa porozprávali s majiteľom spoločnosti Motoscoot a konštruktérom, Pavlom Brídlom.

Bol to len podnikateľský nápad alebo vás k Jawe päťdesiat viaže aj nejaká nostalgia?

Rozhodne sme Pioniera nevyvíjali len z obchodného hľadiska. Bola to aj určitá nostalgia za motorkou, ktorá sa stala fenoménom šesťdesiatych, sedemdesiatych a vlastne aj osemdesiatych rokov. Jazdil som na nej od svojej mladosti a vo svojom okolí ani nepoznám chlapa, ktorý by na nej nejazdil alebo neabsolvoval aspoň pár kilometrov ako spolujazdec. Stretli ste sa s ňou v každej dedine, v každej stodole a v každom ročnom období. Bola to motorka mladých a mladí na nej jazdia vlastne dodnes, pretože sa dá ešte stále kúpiť za menej ako päť tisíc korún.

Ako hodnotíte z dnešného pohľadu pôvodného Pioniera. Bola to dobrá motorka?

Nesmieme prepadať nejakým falošným predstavám. V tom čase bol komunizmus a nebola možnosť porovnania s konkurenciou. No na druhej strane si myslím, že výkonovo tento mtocykel postačoval vtedajším potrebám.

O Pionieri sa tradujú historky v súvislosti s jeho spoľahlivosťou. Bolo to naozaj tak?

Myslím, že dnes sa na to už ľudia pozerajú viac z pohľadu nostalgie, než reality. Na zlé sa zabudne a ostávajú len pekné spomienky. Veľmi dobre si však pamätám, že som ja aj moji kamaráti na našich motorkách stále niečo ladili a zdokonaľovali. Určite sa to nedalo porovnať s kvalitou súdobých japonských motoriek. Ľudia boli však v tom čase technicky zruční a vedeli si pomôcť sami. Na rozdiel od Nemcov, či Rakúšanov nechodili Česi a Slováci s každou banálnou poruchou do servisu. O určitej kvalite však svedčí fakt, že dodnes je veľa pôvodných Pionierov stále v prevádzke.

Ako sa na váš zámer, oživiť Pioniera, pozerali vaši známi, či partneri?

Ja som si tento projekt z konkurenčných dôvodov nechával pre seba. Celý vývoj prebiehal v tajnosti. Vedel o ňom len veľmi úzky tím ľudí, ktorí na tom spolupracovali. Takže, keď sme v roku 2006 predstavili v Prahe prvý funkčný prototyp, tak to bol poriadny šok. Nikdy sme však nepochybovali o správnosti tohto zámeru. Bolo to tak trochu aj z úcty k ochrannej známke Jawa, na ktorú sme získali práva a nechceli sme ju lepiť na kdejaký produkt, pretože si to vzhľadom na svoju bohatú históriu nezaslúži. Chceli sme ju použiť na originálnu motorku.

Ako zareagovali Česi na nového Pioniera?

Tá reakcia bola veľmi pozitívna. Postavili sme totiž niečo, čo každý poznal, niečo čo sa viaže dodnes s mladosťou dnešných štyridsiatnikov až šesťdesiatnikov. Nový Pionier bol správnou voľbou, navyše mal v čase premiéry päťdesiate výročie vzniku. Nostalgia proste zafungovala. Za rok od uvedenia na trh sme predali 400 kusov, čo nie je málo. Najmä ak uvážite, že hovoríme o jedinom type v jedinej verzii.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR