Aj motorky budú komunikovať

Motocyklisti sú najzraniteľnejšími účastníkmi cestnej premávky. Až 50 percent ich nehôd pritom nespôsobia oni, ale vodiči áut. Tomu by mal zabrániť bezpečnostný systém V2V vyvíjaný japonskou Hondou.

17.11.2008 13:31
Honda V2V Foto:
Systém V2V vodiča motocykla upozorní na blížiace sa nebezpečenstvo svetelnými a zvukovými výstrahami.
debata

Motocyklista má v premávke niekoľko nevýhod. Na rozdiel od posádky osobných áut nie je chránený deformačnými zónami, airbagmi ani bezpečnostnými pásmi. Malý čelný profil motocykla je navyše v premávke ľahšie prehliadnuteľný. Môže byť tiež ľahko prekrytý iným vozidlom.
 
Japonská Honda chce preto do systému vzájomnej komunikácie vozidiel, Car 2 Car, keď si účastníci premávky, respektíve priamo vozidlá, navzájom odovzdávajú dôležité informácie o rýchlosti či smere jazdy, zahrnúť aj motocykle. V kritických situáciách poskytuje systém V2V jazdcovi vizuálne a zvukové signály. Vizuálna časť rozhrania je umiestnená na hornom okraji prístrojového panelu motocykla. Intenzita, farba a pozícia svetiel poskytujú intuitívnu informáciu o závažnosti a polohe hroziaceho rizika. Na doplnenie informácií a podrobnejšie spresnenie nebezpečenstva je do jazdcovej prilby vyslané akustické upozornenie.
 
Prilba je so systémom prepojená prostredníctvom bezdrôtovej technológie Bluetooth. Podobné informácie o blízkosti motocykla dostávajú vďaka systému Car 2 Car aj  vodiči okolitých áut. To by mohlo zabrániť najmä nehodám na križovatkách, keď sa vozidlá k sebe približujú kolmo a nehodám  pri odbočovaní vľavo, keď sa k sebe vozidlá blížia v opačnom smere a automobil vojde do dráhy blížiacemu sa motocyklu.

Prvý test technológie na báze bezdrôtovej komunikácie medzi motocyklom a autami prebehol nedávno na skúšobnom okruhu automobilky Opel v nemeckom  Dudenhofene za účasti Hondy a ôsmich automobilových výrobcov.

K zavedeniu tejto technológie do série je potrebné zladiť komunikačné systémy rôznych výrobcov tak, aby boli kompatibilné. O to sa už niekoľko rokov snaží konzorcium Car 2 Car Communication Consorcium.

debata chyba
Články podľa značiek