Yamaha Motoroid: Elektrický 'bajk' je napoly robot

Na autosalóne v Tokiu sa Yamaha pochváli konceptom elektrického motocykla, ktorý by mal byť schopný autonómnej jazdy a pritom poskytnúť jazdcovi extrémne vzrušenie.

20.10.2017 19:00
debata
Koncepčný elektrický motocykel bude sčasti... Foto: Yamaha
Yamaha MOTOROiD Concept - 2017 Koncepčný elektrický motocykel bude sčasti robotom a sčasti klasickou motorkou, ktorá nezabúda na jazdca.

Svet autonómneho riadenia nie je len vecou osobných áut. Ako ukázalo BMW na projekte Vision Next 100 už vlani, niektoré funkcie autopilota by boli veľmi prospešné aj vo svete jednej stopy. A Mníchov nie je sám. Autonómny motocyklový robot predstavila napríklad aj Yamaha. Jej projekt MotoBot z roku 2015 mal za cieľ prekonať na okruhu fenomenálneho Valentina Rossiho. To sa zatiaľ síce nepodarilo, ale japonský motocyklový výrobca to nevzdáva a poznatky získane z projektu chce použiť nielen na okruhu. Ako to myslí, uvidíme už o pár dní v Tokiu. Práve tam totiž chystá premiéru futuristického „bajku“ MOTOROiD.

Dizajn akoby kopíroval telo jazdca. Zvláštny... Foto: Yamaha
Yamaha MOTOROiD Concept - 2017 Dizajn akoby kopíroval telo jazdca. Zvláštny tvar „kapotáže“ zároveň zabezpečí stabilnú polohu jazdca počas autonómnej jazdy. A tá môže byť pekelne rýchla.

Veľa o ňom Yamaha zatiaľ neprezradila, no ako vidieť, pôjde o elektrický motocykel poháňaný batériami umiestnenými v spodnej časti rámu. Futuristický dizajn akoby obopínal telo jazdca. A ten bude na rozdiel od projektu MotoBot dôležitý. Yamaha tvrdí, že stroj má vďaka umelej inteligencii spoznať svojho majiteľa už pri príchode, reagovať naň ako živá bytosť a plne sa mu prispôsobiť. Autonómne prvky riadenia môžu zvýšiť bezpečnosť jazdy a tiež poskytnúť jazdcovi pocity intenzívneho vzrušenia. To má stelesňovať význam japonského slova Kando, ktoré vystihuje hlboké uspokojenie.

Koncept využije poznatky z projektu robotického... Foto: Yamaha
Yamaha MotoBot Koncept využije poznatky z projektu robotického jazdca MotoBot.
V praxi to môže znamenať, že motocykel vylepší zásahmi do riadenia schopnosti samotného jazdca a môže mu poskytnúť aj program tréningu. Takže v tomto prípade nejde len o študentskú prácu či futuristické dizajnérske cvičenie, ale o budúcnosť motocyklov, ktoré aj napriek očakávaným autonómnym funkciám, budú chcieť zachovať to podstatné, prečo máme motorky radi – radosť a vzrušenie z jazdy. Okrem toho si však Yamaha pripravila pre autosalón v Tokiu aj ďalšie premiéry. Ukáže druhú fázu robotického projektu MotoBot a koncepčnú štvorkolku MCW-4, ktorá sa bude nakláňať v zákrutách.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Concept #koncept #Yamaha #autosalón Tokio 2017 #Yamaha MOTOROiD
Články podľa značiek