Forteon: Američania vyvíjajú nový airbag pre motorky. Bude to skôr kukla

26.02.2019 16:00

Bezpečnostný vankúš na motorke? Honda Gold Wing ho už má. Ale účinný je len pri istých typoch nárazu. Americká spoločnosť Forteon preto vyvíja komplexnejšie riešenie.

V autách sú airbagy už desaťročia samozrejmosťou. Pri motocykloch nie. Má to svoj dôvod. Kým posádka osobného auta ostáva počas nárazu v kabíne vozidla, čo umožňuje airbagom spolu s bezpečnostnými pásmi splniť svoju funkciu, pri haváriách motocyklov jazdec z motorky väčšinou spadne. K motocyklu nie je nijako pripútaný. Bezpečnostné vankúše sú teda rébusom. Otázkou je, ako by mali vlastne pracovať a čo by malo byť ich úlohou. Čiastočnú odpoveď na to dala Honda už v roku 2005, keď predstavila na vrcholovom cestovnom stroji GL 1800 Gold Wing prvý motocyklový airbag.

Princíp nového bezpečnostného systému spočíva v...
Princíp nového bezpečnostného systému spočíva v snahe vytvoriť z airbagov integrovaných do sedadla okolo jazdca akúsi kuklu, ktorá ho bude chrániť pred zraneniami po tom, čo z je z motocykla vymrštený. Autor: Forteon

Dodnes je Honda jediným výrobcom, ktorý ponúka motocyklistom takúto ochranu, a Gold Wing jedinou motorkou s airbagom. Ten má za úlohu jazdca počas kolízie stabilizovať, prípadne umožniť, aby čo najbezpečnejšie „opustil“ stroj a nezranil sa o konštrukciu samotnej motorky. Lenže takýto bezpečnostný vankúš je efektívny zväčša len pri určitých typoch nárazu, najmä pri čelnom. Preto sa väčšina ochrany pomocou vzduchových vankúšov „presťahovala“ priamo do motocyklových kombinéz. Americká spoločnosť Forteon si však myslí, že má oveľa komplexnejšie riešenie.

Systém je integrovaný priamo do sedadla, preto...
Systém je integrovaný priamo do sedadla, preto k nemu bude jazdec pripútaný akýmisi bezpečnostnými pásmi. Cieľom nie je udržať jazdca po kolízii na motorke, ale zabezpečiť aby sa sedadlo uvoľnilo spolu s ním. Autor: Forteon

Vyvíja airbag, integrovaný priamo do sedadla, ku ktorému je motocyklista pripútaný. Bezpečnostné vankúše sa nachádzajú v prednej aj zadnej časti sedadla. Ak je pri havárii jazdec vymrštený z motorky, uvoľní sa s ním aj sedadlo a aktivujú sa samotné airbagy. Tie sú také veľké, že okolo tela jazdca vytvoria akúsi kuklu, ktorá ho chráni pred ďalšími zraneniami. Samozrejme, systém má aj kritikov, ktorí tvrdia, že sily airbagov pôsobiace na telo jazdca, môžu byť nebezpečné. Preto sa severoamerická spoločnosť Forteon snaží o presne programované nafúknutie vankúšov, či v tomto prípade skôr „perín“.

Projekt je zatiaľ len v štádiu vývoja a firma Forteon sa pokúša získať finančné prostriedky na jeho realizáciu prostredníctvom kampane na príspevkovom portáli Indiegogo.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#airbagy #motocykle #Forteon
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
7. 10. 2019zdraženie1.242 €zlacnenie1.321 €
30. 9. 2019zlacnenie1.233 €zlacnenie1.328 €
23. 9. 2019zdraženie1.241 €zdraženie1.334 €
16. 9. 2019zdraženie1.217 €zlacnenie1.321 €
9. 9. 2019zlacnenie1.214 €zlacnenie1.322 €
2. 9. 2019zdraženie1.216 €zdraženie1.334 €
26. 8. 20191.203 €1.321 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR