
Premiéry sú rôzne. Od automobilových a motocyklových salónov sa však výrobcovia v poslednom čase odvracajú. Volia iné kulisy. Napríklad veľtrhy spotrebnej elektroniky, festivaly rýchlosti či prehliadky elegancie, kde hrajú prvé husle vzácne veterány. BMW nie je výnimkou. A nielen čo sa týka áut. Podobný marketing razí aj jeho motocyklová divízia BMW Motorrad. Už viackrát vystavovala svoje koncepty na rozličných podujatiach. Spomeňme koncept Path 22 vo vychýrenom francúzskom letovisku Biaritz, ktoré pravidelne hostí milovníkov jednej stopy, ale aj surfovania.
A teraz môžeme vidieť veľkú „bavorskú“ motocyklovú novinku na prestížnej prehliadke elegancie Concorso d’Eleganza Villa d’Este, pri brehoch talianskeho jazera Como. BMW Motorrad na to malo zvlášť dobrý dôvod. Po dlhých rokoch prichádza totiž s novou generáciou svojho dvojvalcového boxeru. A ten je srdcom motocyklov BMW od začiatku ich histórie. Potom neprekvapí, že nosičom novej technológie, ktorú budeme môcť čoskoro vidieť na sériových modeloch, je prekrásny retro cruiser BMW Motorrad Concept R18. Číslica v názve konečne potvrdzuje jeho zdvihový objem 1,8 litra, ktorý bol doteraz tajomstvom.

A vlastne množstvo parametrov tajomstvom aj ostáva. V každom prípade vidíme supermodernú pohonnú jednotku, chladenú vzduchom a olejom v stroji, ktorý odkazuje na dizajn motocyklov BMW z tridsiatych rokov. BMW Motorrad o ňom hovorí ako o esencii motocykla v jeho originálnej a prirodzenej podobe. A je to pravda. Konštrukcia R18 je vskutku klasická. Trojuholníkový rám tvorí základný tvar a navodzuje dojem neodpruženého zadného 18-palcového kolesa. To predné má priemer až 21 palcov. Pred modernými hliníkovými odliatkami dostal prednosť klasický výplet. Kvapková, ručne zdobená nádrž nadväzuje na puristické kožené sedlo.

Husárskym kúskom je predné svetlo, ktoré akoby ste odmontovali z 50 rokov starého motocykla. Pritom ukrýva tu najnovšiu diódovú techniku. A motor? T en je pre koncept R18 vyšperkovaný do dokonalosti. Matné povrchy bloku motora a prevodovky kontrastujú s chrómovými krytmi hláv valcov a rozvodového remeňa. Nechýbajú ani dva dvojité karburátory Solex. Podobného strihu sú dva výfuky. Svoju krásu odhaľuje aj odkrytý kardan. Pre elektroniku sa tu miesto nenašlo. Chýba akýkoľvek rýchlomer či infotainment. Nové časy veštia azda len kotúčové brzdy. Krajšie balenie si nový boxer vybrať ani nemohol.
Opäť ho uvidíme až v sériovom motocykli, ktorý plánuje BMW Motorrad uviesť na trh v priebehu budúceho roka. R18 ostane totiž solitérom. Sériová novinka sa bude chcieť popasovať s konkurenciou v triede veľkých cruiserov, najmä tých od Harley-Davidsonu, ktorý chystá rozsiahlu modelovú ofenzívu. Samozrejme, neskôr zamieri aj do ďalších strojov BMW Motorrad.