Indická Jawa exceluje. A navyše, po modeloch 300 a Forty Two prichádza s dlho očakávaným booberom, ktorý vzdáva hold slávnym Jawám 250 a 350 z konca štyridsiatych rokov. Retrodizajnom si to môže rozdať so slávnymi „harleymi“.
Foto: Jawa
Jawa Perak - 2020 Jawa Perak je čerešničkou na torte po reinkarnácii slávnej českej značky v Indii. Prichádza po modeloch 300 a Forty Two.
Oživenie motocyklovej značky Jawa v Indii je obrovským úspechom. Modely 300 a Forty Two, ktoré reinkarnovala spoločnosť Mahindra, respektíve jej divízia Classic Legends, sa predávajú ako teplé rožky. Až tak dobre, že dopyt prevyšuje kapacitné schopnosti továrne v Pithampur. A teraz k nim pribudne povestná čerešnička na torte. Dlho avizovaný Perak, ktorý sa predstavil v roku 2018 v podobe prototypu. Už vtedy bolo jasné, že vzdá hold jednému z najpopulárnejších modelov Jawy v celej histórii značky. Typ 11 z roku 1946 s jednovalcovým a o dva roky mladší Typ 12 s dvojvalcovým dvojtaktom patrili na špičku svetovej motocyklovej produkcie v povojnovom období.
Foto: Jawa
Jawa Perak - 2020 Široké pneumatiky a matný čierny lak dávajú Peraku rebelský charakter. V čiernej úprave je aj 4-taktný jednovalec s objemom 334 ccm, ktorý cez 6-stupňovú prevodovku posiela k zadnému kolesu 22,7 kW.
Novinka sa od svojich súrodencov jasne líši kolískovým rámom. Na prvý pohľad pôsobí, ako by mala neodpružené zadné koleso. Ale zdanie klame. Komfort zvyšuje pružiaca jednotka rafinovane ukrytá pod staromódnym koženým sedadlom. A moderná je aj zvyšná technika. Kvapalinou chladený jednovalec dáva z objemu 334 ccm výkon 22,7 kW a krútiaci moment 31 Nm. Prevodovka má šesť stupňov a hnací moment prenáša pomocou reťaze k zadnému kolesu. Nechýbajú kotúčové brzdy s priemerom 280, respektíve 240 mm ani ABS. Štýl booberu navodzujú „balónové“ pneumatiky s profilom 100/90 R18 na prednom a 140/70 R17 na zadnom kolese. Rebelské gény umocňuje matný čierny lak so zlatými linkami.
Foto: Jawa
Jawa Perak - 2020 Perak sa vracia do minulosti kolískovým rámom, pod jednoduchým koženým sedadlom však ukrýva modernú pružiacu jednotku zadného kolesa.
Za pozornosť stoja aj detaily v podobe brzdového svetla integrovaného v sedadle či tachometer s čiernym pozadím. Stroj s rázvorom 1 458 mm a pohotovostnou hmotnosťou 179 kg zamieri k zákazníkom v budúcom roku. Objednávky spustí Mahindra v januári a prvé kusy dodá v apríli. Indickí zákazníci zaplatia za novodobý „Pérák“ v prepočte približne 2 550 eur. Za túto sumu by si česká klasika iste našla záujemcov aj v Európe, bohužiaľ, import indických Jáw na starý kontinent nebol zatiaľ potvrdený. A navyše, ak by sa tak aj stalo, budú musieť európski zákazníci počítať s vyššou cenou. Zatiaľ má však Mahindra dosť starostí, aby vyhovela domácemu dopytu.