Jawa 210: Český nadšenec premenil Babettu na drsný scrambler

Legendárny česko-slovenský moped, vyrábaný v Považskej Bystrici a neskôr v Kolárove, priťahuje viacerých „tunerov“. Toto je kreácia českého nadšenca. Babettu zmenil na nepoznanie.

25.03.2022 20:00
debata (3)
Z pôvodnej Babetty ostal v podstate len rám,... Foto: Petr Balon
Jawa 210 - Babeta ako scrambler Z pôvodnej Babetty ostal v podstate len rám, motor a predná vidlica. Štýl drsného scrambleru mu dali mohutné pneumatiky, široké riadidlá a veľká nádrž z Manetu M90.

Legendárna Babetta schádzala z liniek Považských strojární a neskôr v Kolárove od roku 1970 až do roku 1999. Tento moped, poháňaný dvojtaktom s objemom 50 ccm, ovládol vtedajšie cesty a stretnúť sa s ním môžete ešte aj dnes. I keď oveľa zriedkavejšie, pretože aj tie najmladšie kusy už majú viac ako 20 rokov. No a kvalita nebola práve silnou stránkou tohto „približovadla“, zvlášť keď jeho výribu presunuli na juh Slovenska. Napriek tomu nejaké tie Babetty ešte stále jazdia a niektoré dokonca priťahujú nadšencov, ktorí ich pretvárajú na obdivuhodné stroje.

Reich Moto - Jawa Babetta Cafe Racer Čítajte viac JAWA 210: Babetta ako ju nepoznáte. Legendárny moped ‘zmorfoval‘ na Cafe Racer!

Toto je príklad od našich západných susedov. Nadšenec Petr Balon premenil Babettu, teda presnejšie Jawu 210, ktorá bola druhou generáciou tohto mopedu, na atraktívny scrambler. Takmer by ste nespoznali, že základom je skutočne Babetta. Pri lepšom pohľade však objavíte typický rám, i keď doplnený priečkou, na ktorej sa skvie prekrásna nádrž. Tá inak pochádza z celkom inej motorky – Manetu M90. Originálne nie sú ani riadidlá či sedadlo. A už vôbec nie zadné tlmiče. Neurodzený pôvod pripomínajú len pedále.

Tento scrambler poháňa stále dvojtaktný... Foto: Petr Balon
Jawa 210 - Babeta ako scrambler Tento scrambler poháňa stále dvojtaktný jednovalec s objemom 50 ccm a výkonom skromných 1,75 kW. Spojený je s dvojstupňovou prevodovkou s odstredivou spojkou.

Štýl drsného scrambleru umocňujú čierne kolesá BMX, obuté širokými pneumatikami s „drapákmi“. Neprehliadnuteľné sú aj zdvihnuté blatníky a obrí vzduchový filter, ktorý vypĺňa priestor v ráme. Inak by ho nemalo čo zaplniť, pretože túto kreáciu poháňa stále maličký dvojtaktný jednovalec s výkonom skromných 1,75 kW, ktorý sa montoval do Jawy 210 po celý čas jej výroby. Originálna je aj dvojstupňová prevodovka s odstredivou spojkou, takže o preraďovanie sa starať netreba. Celá premena trvala Petrovi Balonovi tri mesiace, výsledok však stojí za to.

Jawa 210 - Babeta ako scrambler
Jawa 210 - Babeta ako scrambler
+3Jawa 210 - Babeta ako scrambler

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #Jawa #Babetta #Jawa Babetta #Jawa 210 #scrambler
Články podľa značiek