Prvá jazda: Smart ForTwo prináša viac farieb a ekológie

Ikonický model ForTwo opäť mladne. Viac farieb, čistejšie motory a elektrický pohon – tým všetkým na seba Smart opäť strháva pozornosť.

06.08.2010 15:16
Smart ForTwo Foto:
Smart ForTwo
debata

Od roku 1998 sa ich predalo 12 milónov, sú dostupné v 43 krajinách piatich kontinentov a čoskoro sa značka udomácni aj v Argentíne a Indonésii. Ešte pred desiatimi rokmi vyvolával úsmevné krútenie hlavami, dnes ho považujú výrobcovia malých áut za vzor. Smart ForTwo – úspech, ktorý stojí za pozornosť.

Nový Smart má kultivovanejší prejav. Foto: Smart
Smart ForTwo Nový Smart má kultivovanejší prejav.

Nenápadný posun vpred

Aby ste najnovší Smart bezpečne identifikovali, sústreďte sa na predný nárazník. V ňom totiž pribudli denné LED svetlá umiestnené v mieste predných hmlových svetiel. Okrem toho sa rozšírila paleta exteriérových lakov karosérie (v ponuke ich je sedem), bezpečnostný rám Tridion si teraz môžete nechať nalakovať aj perleťovou bielou farbou a strecha kabrioletu môže byť čalúnená červeným (vínovým) alebo modrým plátnom. Iné exteriérové zmeny by ste museli hľadať lupou.

Zelený lak "matt light green"... Foto: Smart
Smart ForTwo Zelený lak "matt light green" je novinkou v ponuke.

Interiér pridal na kvalite materiálov a farebnosti, takže pri dostatočnej fantázii dokážete vytvoriť 84 farebných kombinácií interiéru a exteriéru. Komu by sa stále málilo, môže využiť služby programu Smart BRABUS tailor made, v rámci ktorého vám dvorný ladič Mercedesu pripraví Smart presne podľa vašich požiadaviek. Auto vám nalakujú prakticky čímkoľvek. Stačí si zaplatiť jednotnú cenu za spomínaný balík individuálnych úprav a je len na vašej predstavivosti, do akej miery ho využijete.

Táto značka vám zaručuje voľnosť rozhodovania. Foto: Václav Lipavský
Smart ForTwo Táto značka vám zaručuje voľnosť rozhodovania.

Kultivovanejšia jazda

Aby ste si uvedomili všetky jeho posledné zlepšenia, museli by ste novinku priamo konfrontovať s predchodcom. Ťažko budem preto objektívne hodnotiť, v čom sa naozaj hmatateľne zlepšil, viem len to, že na rovných cestách jazdí ako dospelé auto. Schopný podvozok si poradí aj s krátkym rázvorom a aj keď na priečnych nerovnostiach stále nadkaskuje, necítite v ňom nervozitu. Keď som pred pár rokmi za volantom prvého Smartu jedného slnečného dňa uprostred Bratislavy nabehol na zvlnený asfalt, predné pruženie „kľaklo“ na dorazy, zadná náprava vyletela do vzduchu a ja som skoro vyletel bočným oknom von. Krvi by ste sa vo mne nedorezali. Neviem, či to bola náhoda, alebo zámer organizátorov, ale na podobnú nerovnosť som narazil aj teraz počas skúšobných jázd. Už, už som zatínal nechty do koženého volantu a čakal kopanec do ľadvín, no okrem prudkého zhupnutia celého auta sa nič dramatické nestalo. Žiadne odlepenie od cesty, ani strata pôvodného smeru. Práve tento kritický moment ukázal, koľko práce podvozkoví inžinieri na Smarte za tie roky odviedli. Z neposednej kozy postavili auto použiteľné aj na rozbitých mestských cestách.

Zdajú sa vám zadné pneumatiky 225/35 R 17 pre... Foto: Václav Lipavský
Smart ForTwo Zdajú sa vám zadné pneumatiky 225/35 R 17 pre Smart široké?

Práve v nervozite malých áut s miniatúrnym rázvorom vidím ich najväčšiu slabinu. Výborne sa s nimi parkuje, ale pri rýchlejšej jazde sa bojíte, čo s vami urobí najbližšia diera. Zdá sa, že Smart má tento problém úspešne za sebou.

V strede palubnej dosky pribudol 6,5-palcový... Foto: Smart
Smart ForTwo V strede palubnej dosky pribudol 6,5-palcový monitor.

Pri medzimestských presunoch a na diaľnici zostáva pokojný, zvyknúť si musíte len na krátke kývanie karosérie na zvlnenom asfalte. Tvrdšie pruženie s malým zdvihom si však logicky nedokáže poradiť s väčšími výtlkmi na ceste, takže na veľkých nerovnostiach Smart terén skôr kopíruje, akoby ho vyrovnával.

BRABUS upraví Smart presne podľa vašich... Foto: Václav Lipavský
Smart ForTwo BRABUS upraví Smart presne podľa vašich požiadaviek.

Všetky esá z rukáva vysype až pri parkovaní. Kombinácia malého rázvoru a veľkého uhla natočenia predných nepoháňaných kolies (natočenie neobmedzujú žiadne homokinetické kĺby) je neprekonateľná. S týmto autom sa strčíte naozaj všade.

Nešťastná prevodovka

Smart nepoužíva žiadnu inú, ako päťstupňovú robotizovanú prevodovku. A v tom je jeho najväčší problém. Neradí vyslovene pomaly, ale ak sa niekde ponáhľate a držíte plyn blízko podlahy, každé preradenie je sprevádzané dlhým „hluchým“ miestom, počas ktorého prevodovka hľadá vyšší stupeň. Osobne z toho viním skôr pomalšie reakcie spojky, než samotnej prevodovky. Hlavy cestujúcich sa tak neustále kývajú dopredu a dozadu v rytme práce prevodovky. Dá sa s tým však vybabrať šikovným trikom s uberaním plynu pri radení. Vtedy sa práca prevodovky a vypínania spojky zjemní a cestovanie sa stane plynulejším a príjemnejším.

Kabriolet môžete mať už aj s červenou strechou. Foto: Václav Lipavský
Smart ForTwo Kabriolet môžete mať už aj s červenou strechou.

Čistejšie motory

Všetky motory prešli úpravami zameranými na zníženie produkovaných emisií, takže aj najsilnejší BRABUS (75 kW/102 k) sa teraz zmestí do hranice produkcie CO2 120 g/km. Pri spotrebe 5,2 l/100 km vypúšťa presne 119 g/km. Na druhom konci je naftová verzia CDI s výkonom 40 kW/54 k, kombinovanou spotrebou 3,3 l/100 km a produkciou CO2 len 86 g/km. S rezervou sa tak naftový Smart stáva momentálne najčistejším sériovo vyrábaným autom s klasickým spaľovacím motorom.

Technické údaje – Smart ForTwo 2010
Verzia 45 mhd 52 mhd 62 75 Brabus 40 CDI
Zdvihový objem (cm3) 999 999 999 999 799
Max. výkon (kW/min-1) 45/5800 52/5800 62/5250 75/6000 40/3800
Valce/ventily 3/6 3/6 3/6 3/6 3/6
Max. krútiaci moment (Nm/min-1) 89/2800 92/2800 120/2000–4750 147/2500–3600 130/2100–2600
Max. rýchlosť (km/h) 145 145 145 155 135
0–100 km/h (s) 16,8 13,7 10,7 8,9 16,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,2 4,2 4,9 5,2 3,3
CO2 (g/km) 97 97 114 119 86

Elektromobil pripravený na výrobu

Od veľkosériovej výroby je elektrický Smart len... Foto: Václav Lipavský
Smart ForTwo Od veľkosériovej výroby je elektrický Smart len na krok.

O elektrické Smarty bol na prezentácii najväčší záujem, s kolegom sme si preto jeden ukoristili medzi prvými. Na tlačovej konferencii nás vývojový tím uistil, že auto je pripravené na veľkosériovú výrobu, aby si však boli všetkým stopercentne istí, najskôr dokončia výrobu overovacej série 1500 kusov, na ktorej vývojári monitorujú, ako si ich elektrické auto poradí s nástrahami reálneho sveta. Potom ho vybavia ešte dokonalejšími akumulátormi (na ich vývoji sa momentálne horlivo pracuje) a v roku 2012 nimi zaplavia svetové veľkomestá.

Príslušenstvo elektrického pohonu je pod podlahou. Foto: Smart
Smart ForTwo Príslušenstvo elektrického pohonu je pod podlahou.

Tam, kde má bežný Smart nalievacie hrdlo nádrže, je štandardizovaná zásuvka, ktorá umožňuje dobíjanie Li-ion akumulátorov priamo zo siete. Kompletné nabitie trvá 6 – 8 hodín, na 80 %kapacity sa však akumulátory dokážu nabiť za tri a pol hodiny. Doma na internete, alebo na svojom iPhone pritom môžete sledovať aktuálny stav nabíjania a vzdialenosť, na ktorú stačí momentálna zásoba energie. V dohľadnej dobe sa plánuje aj výstavba univerzálnych nabíjacích staníc, ktoré budú využívať všetky elektromobily na trhu.

Za volantom elektrického Smartu

Za jeho volantom si vôbec neuvedomíte, že sedíte v elektromobile. Prvé otočenie kľúča v spínacej skrinke aktivuje len elektrické systémy, takže žiadny zvuk klasického štartéra sa nekoná. Rozbeh je sprevádzaný len tichým bzučaním elektromotora. Páčilo sa mi, že pri pustení plynového pedálu nemal elektromotor prehnanú snahu auto opäť brzdiť.

Jeho jazdný prejav je veľmi prirodzený. Foto: Smart
Smart ForTwo Jeho jazdný prejav je veľmi prirodzený.

V rámci mestských rýchlostí je jeho akcelerácia fenomenálna, dokazuje to aj údaj výrobcu o zrýchlení z 0 na 60 km/h za 6,5 s.

Prístroje zobrazujú stav akumulátorov a... Foto: Václav Lipavský
Smart ForTwo Prístroje zobrazujú stav akumulátorov a hospodárenie s energiou.

Akumulátory a riadiace jednotky elektrického okruhu pridali malému Smartu ďalších približne 60 kg, celá hmotnosť je však dole pri podlahe, čo znižuje ťažisko a elektromobil je v zákrutách paradoxne stabilnejší ako benzínové verzie.

V roku 2012 sa rozbehne jeho výroba vo veľkom. Foto: Smart
Smart ForTwo V roku 2012 sa rozbehne jeho výroba vo veľkom.

Dnes by ste prvé elektrické Smarty mohli stretnúť v Berlíne, Londýne alebo dokonca v Ríme. Tam už dnes naozaj reálne jazdia. Konkurencia to počuje nerada, ale Smart má momentálne najväčšiu flotilu jazdiacich elektromobilov na svete. Žiadny jediný prototyp, ani pár kúskov, na ktorých sa pred kamerami predvádzajú osobnosti, ale približne 300 áut, ktoré absolvujú posledné skúšky pred spustením skutočnej sériovej výroby.

Elektrický Smart je poháňaný elektromotorom so stálym výkonom 20 kW (27 k), krátkodobo (približne na dve minúty) môže výkon stúpnuť až na 30 kW (41 k). Krútiaci moment dosahuje hodnotu 120 Nm, max. rýchlosť je obmedzená na 100 km/h. Li-ion akumulátory s kapacitou 16,5 kWh sú dielom Tesly Motors a je možné ich nabíjať z klasických domácich zásuviek s napätím 230 V. Pri využívaní všetkých el. spotrebičov na palube je dojazd auta 135 km.

debata chyba
Články podľa značiek