Desaťvalcové BMW M5 (E60) končí

Nekompromisný športový sedan BMW M5 s desaťvalcovým atmosférickým motorom končí svoju životnú púť. Motor 5.0 V10 odišiel do neba.

08.07.2010 10:39
BMW M5 (E60) Foto:
BMW M5 (E60)
debata

Možno to znie len ako ďalšia správa o ukončení výroby starého modelu tesne pred nástupom jeho novej generácie, v tomto prípade však ide o viac. BMW sa ukončením výroby M5 generácie E60 navždy zrieklo posledného veľkoobjemového atmosférického motora v sedanoch tohto segmentu. Nová generácia BMW M5 (F10) totiž v rámci znižovania spotreby a emisií dostane efektívnejší a výkonnejší motor 4.4 V8 Twinturbo s predpokladaným výkonom až 412 kW (560 k). Konštruktéri však ešte musia motor vyladiť tak, aby sa jeho reakcie aspoň trochu priblížili naliehavosti a pohotovému záťahu vysokootáčkového atmosférického desaťvalca odchádzajúcej generácie. A že to nie je jednoduché, pochopí každý, kto sa motorom aspoň trochu rozumie.

BMW M5 - pre niekoho symbol snobstva, pre... Foto: BMW
BMW M5 (E60) BMW M5 - pre niekoho symbol snobstva, pre niekoho modla.

Agregát 5.0 V10 vychádzal z poznatkov získaných v F1 (v tomto prípade to nie je marketing, ale holý fakt). Mazanie so suchou kľukovou skriňou (pomocou štyroch elektrických olejových čerpadiel) zabezpečovalo jeho dokonalé mazanie aj pri extrémnych bočných preťaženiach a každý valec disponoval vlastnou škrtiacou klapkou. Motor mal v sebe toľko elektroniky, že jeho riadiaca jednotka musela údajne stihnúť spracovať každú sekundu až 20 miliónov operácií.

Motor 5.0 V10 je doslova technickým umeleckým... Foto: BMW
BMW M5 (E60) Motor 5.0 V10 je doslova technickým umeleckým dielom.

V štandardnom móde mal výkon 294 kW (400 k), po stlačení tlačidla Power na stredovom tuneli sa jeho výkon dostal až na 373 kW (507 k) a obmedzovač dovolil desaťvalcu dosahovať 8300 otáčok. Splašené BMW M5 tak malo nenapodobiteľný zvuk, ktorý nový osemvalec už z princípu nikdy dosiahnuť nemôže.

Na okruhu ste to so sériovými brzdami M5 museli... Foto: BMW
BMW M5 (E60) Na okruhu ste to so sériovými brzdami M5 museli vedieť. 

Slabším článkom sériových M5 boli brzdy (na okruhu ich neskúsený vodič pomerne skoro unavil) a sedemstupňová sekvenčná prevodovka SMG, ktorej hydraulický okruh často zlyhával. Čo je zaujímavé, v Európe sa BMW M5 s manuálnou prevodovkou nikdy neponúkalo, no v USA z nepochopiteľných dôvodov áno.

Sedemstupňová prevodovka SMG vyžadovala servis. Foto: BMW
BMW M5 (E60) Sedemstupňová prevodovka SMG vyžadovala servis.

Nemalo by sa zabúdať ani na celkové športové naladenie tohto auta. Odchádzajúce BMW M5 bolo posledným športovým sedanom, ktorý posádku rozmaznával úžasnými výkonmi, no zároveň od vodiča vyžadoval dosť skúseností na to, aby mu aspoň náznakom predviedol časť svojich skutočných schopností. Dnešné autá túto vlastnosť v mene zvyšujúcej sa aktívnej bezpečnosti strácajú. Výkon 500 k je dnes vo svete športovo orientovaných áut takmer bežným javom, chuligánsku povahu M5 však nemá skoro žiadne z nich.

Generácie BMW M5 - (zľava) E60, E39, E34, E28. Foto: BMW
BMW M5 (E60) Generácie BMW M5 - (zľava) E60, E39, E34, E28.

Od roku 2005 sa vo verziách sedan aj kombi vyrobilo celkom 20 548 kusov BMW M5 (E60).

debata chyba
Články podľa značiek