Automobilový svet je opäť zelenší. Toyota uviedla svoj ďalší sériový hybrid, čím svetu nahlas potvrdila svoje ambície zotrvať na čele environmentálneho automobilového hnutia. Čo je však dôležitejšie, posunula hybridnú technológiu o stupienok nižšie, priamo do srdca nižšej strednej triedy, teda segmentu tvoriaceho najväčšiu časť európskeho trhu. Úprimne, cieľom celého divadla je urobiť hybridy ešte dostupnejšími a doviesť megaprojekt hybridného pohonu do čiernych čísiel.
Prius v karosérii Aurisu
Pri konštruovaní hybridného Aurisu Toyota logicky využila know-how zo stavby Priusu a jeho techniku takmer bez zmeny použila aj pre menší model. Klasický spaľovací motor Aurisu putoval do koša a na jeho miesto sa nasťahoval benzínový motor 1.8 VVT-i obklopený elektromotorom, bezstupňovou prevodovkou E-CVT, generátorom, jednotkou riadenia energie a rozdeľovačom energie (ten rozdeľuje výkon z motora a elektromotora podľa aktuálnych požiadaviek).
Spaľovací motor 1.8 VVT-i pracuje v tzv. Atkinsonovom cykle, čo mu zaručuje efektívnejšie spaľovanie a nižšiu mernú spotrebu. Nič však nie je zadarmo, čo je vidieť na jeho maximálnom výkone len 73 kW (99 k) a krútiacom momente 142 Nm. Elektromotor však dosahuje ďalších 60 kW (82 k) a 207 Nm, čo v konečnom dôsledku posúva výstupný výkon hybridnej sústavy na rozumných 100 kW (136 k).
Jednotka riadenia výkonu sa rozmermi približuje k tradičnému akumulátoru a v aute má niekoľko zásadných funkcií. Mení jednosmerný prúd akumulátora na striedavý, ktorý následne poháňa elektromotor. Zároveň slúži ako alternátor a znižuje napätie trakčného akumulátora 202 V na 14V pre potreby palubných prístrojov a elektroniky.
Pri zadnej náprave našiel svoje miesto nikel-metal-hydridový akumulátor s výstupným napätím 201,6 V a výkonom 27 kW. Dôvodom jeho použitia je nižšia cena (v porovnaní s menším a vyspelejším Li-Ion akumulátorom). Toyota totiž robila všetko preto, aby bol Auris čo najdostupnejší a jeho hybridná technika zásadným spôsobom nedvíhala cenu auta. V budúcnosti údajne nie je vylúčený ani príchod lepších akumulátorov. Batožinový priestor sa zmenšil z 354 l na stále použiteľných 279 l. O 10 l je menšia aj palivová nádrž.
Mierne upravené bolo tlmenie a pruženie auta. Koncepcia podvozku ostala nezmenená, čo znamená vzpery McPherson vpredu a vlečené ramená spojené torznou priečkou vzadu. Auris HSD bude jazdiť na pneumatikách s rozmermi 195/65 R 15 alebo 215/45 R 17. So základným obutím mu Toyota udáva kombinovanú spotrebu 3,8 l/100 km, s príplatkovými kolesami si vezme o 0,2 l/100 km viac.
Nulové emócie
Spoza volantu vnímate hybridný Auris ako nudnejšiu alternatívu už tak nudného konvenčného Aurisu. Neznie to veľmi povzbudzujúco, čo? No, z pohľadu vášnivého vodiča určite nie, keď však uznávate aj iné hodnoty ako pálenie gúm a pouličné šprinty, mohol by pre vás Auris HSD dávať zmysel. Dôležité je pochopiť základné princípy jeho fungovania a môžete tvoriť dokonalý pár.
Hybridný Auris ovládaním pripomína jazdenie s bežným hatchbackom vybaveným automatickou prevodovkou, s tým rozdielom, že namiesto klasického voliča máte po pravej ruke malý modrý joystick. Prvé odlišnosti prichádzajú až po naštartovaní. Ak sú totiž akumulátory nabité, spaľovací motor sa ani po stlačení štartovacieho tlačidla nenaštartuje. Auris len prebudí svoje elektrické obvody, prístroje poskočia ako po elektrickom šoku a auto je pripravené na zaradenie rýchlosti a bezhlučnú a plynulú elektrickú akceleráciu.
V meste vyniká
V prvom rade je potrebné uvedomiť si, že máte tú česť s hybridom. Čo z toho vyplýva? Zrýchľovať s citom a brzdiť jemnejšie a dlhšie, aby ste dali šancu akumulátorom na opätovné dobitie. Skrátka, robte všetko pre to, aby ste akumulátory do hry zapájali nielen pri opatrnej akcelerácii, ale im aj dopriali nejaké to dobitie počas brzdenia pred križovatkou. Inak to nemá význam a vaša spotreba sa bude rovnať jazde s plne naloženým benzínovým Aurisom. Keď sa dáte prehovoriť na ekologickú hru Toyoty, budete so schopností pohonnej sústavy Hybrid Synergy Drive nadšení. Najmä v meste dokáže s palivom naozaj šetriť a tam, kde budete s benzínovou verziou jazdiť za 7–8 l/100 km, Auris HSD „zožerie“ skoro o polovicu menej. Na križovatkách motor nepracuje, auto sa rozbieha len pomocou elektromotora a hlavnou misiou benzínového štvorvalca bude väčšinou len dobíjanie akumulátorov.
Ako som však spomínal, veľa záleží na jazdnom štýle. Ak vám „prepne“, nie je v pri troche nepríčetnosti problémom na pár metroch vyplytvať celú zásobu energie v baterkách a ostrými rozbehmi „žmýkať“ benzínovú jednaosmičku, až kým jej spotreba nevyletí k hodnote 7 l/100 km. V tom prípade však nepatríte k cieľovej skupine tohto auta.
Spotrebu môžete ešte vylepšiť sledovaním multifunkčného displeja v strede rýchlomera, na ktorom sa celkom prehľadne zobrazujú toky energie od motora a elektromotora ku kolesám. Efektné a náučné, ale v skutočnosti budete mať len málo dôvodov, aby ste sa preplietali mestom s očami prilepenými na prístrojovom paneli. Prius zachádza ešte ďalej a všetko zobrazuje vo farbe na veľkom stredovom monitore. Konštruktéri Aurisu sa podobných vizuálnych trikov vzdali. Možno kvôli cene, to neviem, ale každopádne vám to počas jazdy chýbať nebude.
Rýchlo som si zvykol aj na absenciu klasického otáčkomera. Namiesto neho je tu prístroj, v ktorom sa ručička preplieta naprieč štyrmi graficky odlíšenými poľami. Ak je ručička v prvom poli, znamená to, že sa akumulátory práve dobíjajú (pri brzdení), druhé pole signalizuje pohon výlučne elektromotorom, v treťom poli sa k elektromotoru pridáva spaľovací motor a do štvrtého poľa dostanete ručičku zakaždým, keď stúpite Toyote na krk a vrazíte pedál plynu do podlahy.
V zákrutách ostáva Auris pokojným autom. Ako určite čakáte, na hrane priľnavosti pneumatík začína byť nedotáčavým. Vďaka dodatočnej záťaži nad zadnou nápravou je však jeho nedotáčavosť posunutá o kus ďalej a pri náhlych zmenách smeru cítite, že zadná náprava dostala viac chuti na zábavu. Všetko však v čas skrotí prísna stabilizácia.
Trochu zvyku si vyžadujú brzdy, konkrétne presné dávkovanie ich účinku. Pri miernom pribrzďovaní sa totiž o spomalenie stará len elektromotor (generátor) a brzdové obloženie sa ku kotúčom ani nemusí priblížiť. O to náročnejšie je zvyknúť si na moment, kedy sa do hry vložia aj skutočné brzdy. Prechod je však veľmi plynulý a pri bežnom brzdení skoro nepostrehnuteľný.
Na diaľnici sa trochu trápi
Kto si už v hlave spočítal dva a tri, určite pochopil, že pri vyšších rýchlostiach sa systém Hybrid Synergy Drive k slovu až tak často nedostane. Napriek tomu sa Auris HSD nestratí ani na diaľnici, len od neho nečakajte prudké zrýchlenia podporené elektromotorom. Tu využíva skôr svoju výbornú aerodynamiku podporenú o 5 mm zníženým podvozkom (cd 0,283) a schopnosť rozmaznávať posádku tichou a mimoriadne plynulou jazdou. Sila mu nechýba ani pri predbiehacích manévroch, ale vzhľadom na použitie prevodovky CVT si jeho zrýchľovanie neuvedomujete. V určitých momentoch preto pôsobí lenivo a máte pocit, že jazdíte s autom, ktoré má dve tony. Tých 100 kW výkonu sa v tej chvíli akosi niekam stráca.
Počas jazdenia (kopcovitý terén s polovičným podielom jazdenia v meste) v okolí Barcelony sme dosiahli spotrebu na úrovni 5 až 5,2 l/100 km. Vzhľadom na dynamiku jazdy a zapnutú klimatizáciu to nie je zlé. Talent hybridného pohonu sa však naplno prejaví len pri častejších jazdách v meste, konkrétne v preplnených centrách, kde neustále postávate v zápchach a kolóny sa pohybujú pomalým tempom. Tu naozaj vyniká. Mimo mesto sa jeho výhody rýchlo rozpúšťajú a v otázke spotreby aj dynamiky mu ďaleko od kolón „naloží“ väčšina moderných turbodieselov. Napriek tomu dáva existencia hybridného Aurisu zmysel. Ak ste nad Priusom doteraz lámali palicu, lacnejší a konzervatívnejší Auris vám dáva dobrý dôvod na zamyslenie. Stále nie je autom pre všetkých, ale jeho dostupnosť , kompaktnosť a konvenčnejší vzhľad by mohli v konečnom dôsledku nakloniť misky váh v mnohých prípadoch na jeho stranu.
Toyota si stojí za tým, že Auris HSD priláka k značke nových zákazníkov, ľudí, ktorí majú silné environmentálne cítenie a okrem nízkej spotreby sa nechajú zlákať aj tradičnejším stvárnením Aurisu. Keď pôjde všetko ako má, ročne chce automobilka predávať až 30 000 hybridných Aurisov.
Technické údaje – hybrid vs. benzín | ||
Model | Toyota Auris HSD | Toyota Auris 1.6 Valvematic |
Motor | 1.8 VVT-i + elektromotor | 1.6 Valvematic |
Valce/ventily | 4/16 | 4/16 |
Max. výkon (kW/k) | 100/136 | 97/132 |
Max. krút. moment (Nm) | – | 160 |
Prevodovka | E-CVT | 6M |
Max. rýchlosť (km/h) | 180 | 195 |
0–100 km/h (s) | 11,2 | 10,2 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 3,8 | 6,6 |
Batožinový priestor (l) | 279 | 354 |
Objem palivovej nádrže (l) | 45 | 55 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1380 | 1300 |
.