DEKRA vykonala crashtest BMW 5 s automatickým brzdením

Bežné crashtesty Euro NCAP s presahom sa vykonávajú pri rýchlosti 64 km/h bez brzdenia. Čo však s autami, ktoré dokážu brzdiť samé?

28.05.2010 12:50
BMW 530d Foto:
BMW 530d
debata

Systémy, ktoré rozpoznajú nebezpečenstvo hroziacej kolízie a zmierňujú jej následky, sa pomaly dostávajú do nižších tried. Tento vynález má potenciál byť hitom ako kedysi ABS alebo airbag. Pri klasických čelných crashtestoch s presahom 40 % EuroNCAP tieto bezpečnostné systémy, ak sú namontované, vypína. Ich všeobecné rozšírenie však môže donútiť agentúru zmeniť metodiku testovania. Nejde predsa iba o to, aká pevná je štruktúra karosérie, ale treba brať do úvahy, čo všetko dokáže automobil „z vlastnej vôle“ vykonať pre záchranu posádky.

BMW v spolupráci so spoločnosťou DEKRA (Deutscher Kraftfahrzeug-Überwachungs-Verein) vykonalo crashtest svojho modelu 530d so systémom varovania pre kolíziou, ktorý je kombinovaný s funkciou automatického núdzového brzdenia a aktívnym tempomatom. Test simuloval náraz do stojaceho automobilu (napr. nečakaná kolóna za zákrutou). Auto poslali proti deformovateľnej prekážke rýchlosťou 64 km/h.

Takto sa zmení BMW 5 pri náraze s automatickým... Foto: DEKRA
BMW 530d crashtest Takto sa zmení BMW 5 pri náraze s automatickým brzdením.

V prvej fáze automobil rozpozná prekážku na ceste a upozorní vodiča symbolom červeného autíčka na prístrojovom paneli a head-up displeji. Súčasne sa pripraví do pohotovostného stavu aj brzdová sústava, aby v prípade reakcie vodiča bol efekt čo najväčší. Figurína v testovanom BMW 530d  samozrejme nereaguje, preto v momente keď je už kolízia kriticky blízko, auto začne druhú fázu záchranných prác. K vizuálnemu signálu sa pridáva akustické varovanie. Vodič má potom ešte zlomok sekundy na reakciu. Figurína opäť nereaguje, preto auto samo po dobu 1,2 sekundy brzdí. To už by mal vodič v bdelom stave spozorovať a dupnúť na brzdu plnou silou.

Figurína však naďalej všetko prehliada a v momente, keď aktívny tempomat rozpozná, že už ani okamžitá reakcia vodiča zrážke nezabráni, aktivuje núdzové „plné brzdy“. Výsledkom je zredukovanie rýchlosti v momente nárazu zo 64 km/h na 40,4 km/h. Rozdiel 24 km/h má jednoznačný vplyv na rozsah následkov zrážky jednak na posádku a rovnako aj na automobil. Sekundárnym efektom je, že ak k zrážke dochádza počas brzdiaceho procesu, pasažieri sú takpovediac nalepení na napnutých bezpečnostných pásoch a zároveň automobil koliduje s prekážkou v nižšej pozícii v dôsledku brzdenia.

Tomuto BMW 5 nepomáhali žiadne moderné... Foto: DEKRA
BMW 530d crashtest Tomuto BMW 5 nepomáhali žiadne moderné technológie.

Rozdiel, ktorý robia automatické systémy pri crashtestoch jasne vidno na obrázku. Východisková pozícia oboch BMW bola rovnaká, konečný stav sa líši. Oranžové BMW vyzerá byť už na prvý pohľad pokrčenejšie, čo potvrdzuje aj značne poškodené zavesenie predného ľavého kolesa. BMW rozbité za asistencie automatického brzdenia má toto exponované koleso „ako nové“. Podstatnejšie sú však zvýšené šance pasažierov po podobnej nehode odkráčať po svojich a bez kvapky preliatej krvi.

debata chyba
Články podľa značiek