Najrýchlejším Ferrari je model 599 GTO

23.04.2010 05:57
Ferrari 599 GTO
Ferrari 599 GTO Autor:

Pri ostrom Ferrari Enzo pôsobí ako neškodný baránok. Nedajte sa však oklamať. Nové Ferrari 599 GTO zvládlo kolo testovacieho okruhu vo Fiorane rýchlejšie ako legendárne Enzo. O jednu sekundu.

Prívlastok GTO (Gran Turismo Omologáta) je jasným dôkazom, že nadväzuje na slávu svojich predkov. Napríklad na úžasné Ferrari 250 GTO zo začiatku šesťdesiatych rokov a model 288 GTO z polovice osemdesiatych rokov. Aj tieto modely patrili k najsilnejším sériovým strojom planéty, homologovaným pre bežnú cestnú premávku. Nové GTO však doviedlo tento proces do dokonalosti. Nenájdete na ňom nič agresívne, nič čo by avizovalo, že sa s ním môžete pokojne postaviť na štart okruhových pretekov.

Jeho označenie nadväzuje na legendárne 288 GTO.
Jeho označenie nadväzuje na legendárne 288 GTO. Autor: Ferrari

Motor zo štúdie 599XX

Vychádza z modelového radu 599 pričom sa exteriérové úpravy obmedzili len na čierne sfarbenie strechy a niekoľko takmer neviditeľných, no o to dôležitejších aerodynamických úprav. Vpredu pribudlo malé krídlo privádzajúce vzduch k olejovému chladiču, difúzory pred prednými kolesami a vzadu nový difúzor, vďaka ktorým generuje GTO pri rýchlosti 200 km/h prítlak 144 kg.

Enzo prešlo testovací okruh o sekundu pomalšie.
Enzo prešlo testovací okruh o sekundu pomalšie. Autor: Ferrari

Bude ho potrebovať. Veď pod kapotou buráca 6-litrový 12-valec prevzatý s malými úpravami z experimentálneho superšportu 599XX. Pri otáčkach 8250 za minútu dáva rovných 500 kW. To je o 44 viac ako „bežné“ Ferrari 599 GTB. V porovnaní s ním prešlo GTO navyše redukčnou diétou. Požitie ľahších a tenších skiel a využitie karbónu a hliníka v konštrukcii bŕzd, prevodového ústrojenstva a výfuku sa podpísalo na znížení hmotnosti o 125 kg, čo je približne hmotnosť dvojčlennej posádky. Znamená to, že pri pohotovostnej hmotnosti 1605 kg a výkone 670 koní má jeden kôň na starosti len 2,23 kg živej váhy tohto žrebca.

Na stovku za 3,35 sekundy

Z konceptu 599XX implantovali v Maranelle do útrob GTO aj 6-stupňovú sekvenčnú prevodovku. Na zmenu prevodového stupňa potrebuje pekelne krátky čas, len 60 milisekúnd. Pracuje buď v automatickom režime, alebo s manuálnym výberom stupňov pomocou karbónových krídeliek na volante.

GTO je o 125 kg ľahšie ako GTB.
GTO je o 125 kg ľahšie ako GTB. Autor: Ferrari

Rozmiestnenie pohonu systémom Transaxle s motorom vpredu a prevodovkou vzadu prinieslo GTO perfektné rozloženie hmotnosti v pomere 47:53 v prospech zadnej hnanej nápravy.

Pri čítaní dynamických parametrov sa neubránite pocitu, že konštruktéri z Maranella majú vážne zmysel pre humor. Na ich vyjadrenie vám budú totiž stačiť len dve prvočísla. GTO šprintuje na stovku za 3,35 sekundy a dosahuje maximálku 335 km/h.

Niektoré z nich skončia v súkromných zbierkach.
Niektoré z nich skončia v súkromných zbierkach. Autor: Ferrari

Udržať túto šelmu na ceste pomáha dnes už neodmysliteľná elektronika, najmä kontrola stability VDC a vypínateľný systém kontroly trakcie F1-Track, ktorý sa stará o maximálny prenos výkonu na asfalt pri akcelerácii.

Za volantom ako v F1

Rovnako fascinujúca je schopnosť decelerácie. Ferrari 599 GTO potrebuje na zastavenie z rýchlosti 100 km/h len 32,5 metra. Starajú sa o to karbónovo-keramické brzdy CCM2 s priemerom 398 mm na predných a 360 mm na zadných kolesách. Dostať ich do obrovských 20-palcových diskov nebol naozaj problém.

Stroho zariadený interiér ponúka prvky zo sveta...
Stroho zariadený interiér ponúka prvky zo sveta F1. Autor: Ferrari

Aby však posádka netrpela prílišným športovým naturelom GTO, dostalo do vienka aj adaptívny podvozok s aktívnymi tlmičmi SCM2. Tie dokáž nielen upravovať komfort účinok odpruženia, ale aj redukovať náklony karosérie.

Predpremiéru malo nové 599 GTO na vojenskej akadémii v Modene, no svetová premiéra ho čaká ďaleko od domoviny. Verejnosti ho predstavia na autosalóne v čínskom Pekingu. Ferrari z neho vyrobí limitovaných 599 kusov. Tým je zaručené, že jeho cena bude v budúcnosti len a len rásť. Tak či tak zaň zaplatíte bez príplatkovej výbavy 320 000 eur.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4710/1962/1326
Rázvor náprav (mm) 2750
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1605
Pneu. vpredu/vzadu 285/30 ZR20 / 315/35 ZR20
Technické údaje
Motor 6.0 V12
Max. výkon (kW/min-1) 500 kW/8250
Krútiaci moment (Nm/min-1) 620 Nm/6500
Max. rýchlosť (km/h) 335
0 – 100 km/h (s) 3,35
Spotreba na 100 km (l/100 km) 17,5

.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Články podľa značiek
Tankujem - ceny palív
odnaftanatural 95
9. 12. 20191.232 €1.324 €
2. 12. 2019zlacnenie1.232 €zlacnenie1.324 €
25. 11. 2019zlacnenie1.233 €1.326 €
18. 11. 2019zlacnenie1.235 €zdraženie1.326 €
11. 11. 2019zlacnenie1.242 €zdraženie1.324 €
4. 11. 2019zdraženie1.243 €zdraženie1.317 €
28. 10. 20191.242 €zlacnenie1.315 €
Priemerné ceny palív podľa ŠÚ SR