Najrýchlejším Ferrari je model 599 GTO

Pri ostrom Ferrari Enzo pôsobí ako neškodný baránok. Nedajte sa však oklamať. Nové Ferrari 599 GTO zvládlo kolo testovacieho okruhu vo Fiorane rýchlejšie ako legendárne Enzo. O jednu sekundu.

23.04.2010 05:57
Ferrari 599 GTO Foto:
Ferrari 599 GTO
debata

Prívlastok GTO (Gran Turismo Omologáta) je jasným dôkazom, že nadväzuje na slávu svojich predkov. Napríklad na úžasné Ferrari 250 GTO zo začiatku šesťdesiatych rokov a model 288 GTO z polovice osemdesiatych rokov. Aj tieto modely patrili k najsilnejším sériovým strojom planéty, homologovaným pre bežnú cestnú premávku. Nové GTO však doviedlo tento proces do dokonalosti. Nenájdete na ňom nič agresívne, nič čo by avizovalo, že sa s ním môžete pokojne postaviť na štart okruhových pretekov.

Jeho označenie nadväzuje na legendárne 288 GTO. Foto: Ferrari
Ferrari 288 GTO Jeho označenie nadväzuje na legendárne 288 GTO.

Motor zo štúdie 599XX

Vychádza z modelového radu 599 pričom sa exteriérové úpravy obmedzili len na čierne sfarbenie strechy a niekoľko takmer neviditeľných, no o to dôležitejších aerodynamických úprav. Vpredu pribudlo malé krídlo privádzajúce vzduch k olejovému chladiču, difúzory pred prednými kolesami a vzadu nový difúzor, vďaka ktorým generuje GTO pri rýchlosti 200 km/h prítlak 144 kg.

Enzo prešlo testovací okruh o sekundu pomalšie. Foto: Ferrari
Ferrari Enzo Enzo prešlo testovací okruh o sekundu pomalšie.

Bude ho potrebovať. Veď pod kapotou buráca 6-litrový 12-valec prevzatý s malými úpravami z experimentálneho superšportu 599XX. Pri otáčkach 8250 za minútu dáva rovných 500 kW. To je o 44 viac ako „bežné“ Ferrari 599 GTB. V porovnaní s ním prešlo GTO navyše redukčnou diétou. Požitie ľahších a tenších skiel a využitie karbónu a hliníka v konštrukcii bŕzd, prevodového ústrojenstva a výfuku sa podpísalo na znížení hmotnosti o 125 kg, čo je približne hmotnosť dvojčlennej posádky. Znamená to, že pri pohotovostnej hmotnosti 1605 kg a výkone 670 koní má jeden kôň na starosti len 2,23 kg živej váhy tohto žrebca.

Na stovku za 3,35 sekundy

Z konceptu 599XX implantovali v Maranelle do útrob GTO aj 6-stupňovú sekvenčnú prevodovku. Na zmenu prevodového stupňa potrebuje pekelne krátky čas, len 60 milisekúnd. Pracuje buď v automatickom režime, alebo s manuálnym výberom stupňov pomocou karbónových krídeliek na volante.

GTO je o 125 kg ľahšie ako GTB. Foto: Ferrari
Ferrari 599 GTO GTO je o 125 kg ľahšie ako GTB.

Rozmiestnenie pohonu systémom Transaxle s motorom vpredu a prevodovkou vzadu prinieslo GTO perfektné rozloženie hmotnosti v pomere 47:53 v prospech zadnej hnanej nápravy.

Pri čítaní dynamických parametrov sa neubránite pocitu, že konštruktéri z Maranella majú vážne zmysel pre humor. Na ich vyjadrenie vám budú totiž stačiť len dve prvočísla. GTO šprintuje na stovku za 3,35 sekundy a dosahuje maximálku 335 km/h.

Niektoré z nich skončia v súkromných zbierkach. Foto: Ferrari
Ferrari 599 GTO Niektoré z nich skončia v súkromných zbierkach.

Udržať túto šelmu na ceste pomáha dnes už neodmysliteľná elektronika, najmä kontrola stability VDC a vypínateľný systém kontroly trakcie F1-Track, ktorý sa stará o maximálny prenos výkonu na asfalt pri akcelerácii.

Za volantom ako v F1

Rovnako fascinujúca je schopnosť decelerácie. Ferrari 599 GTO potrebuje na zastavenie z rýchlosti 100 km/h len 32,5 metra. Starajú sa o to karbónovo-keramické brzdy CCM2 s priemerom 398 mm na predných a 360 mm na zadných kolesách. Dostať ich do obrovských 20-palcových diskov nebol naozaj problém.

Stroho zariadený interiér ponúka prvky zo sveta... Foto: Ferrari
Ferrari 599 GTO Stroho zariadený interiér ponúka prvky zo sveta F1.

Aby však posádka netrpela prílišným športovým naturelom GTO, dostalo do vienka aj adaptívny podvozok s aktívnymi tlmičmi SCM2. Tie dokáž nielen upravovať komfort účinok odpruženia, ale aj redukovať náklony karosérie.

Predpremiéru malo nové 599 GTO na vojenskej akadémii v Modene, no svetová premiéra ho čaká ďaleko od domoviny. Verejnosti ho predstavia na autosalóne v čínskom Pekingu. Ferrari z neho vyrobí limitovaných 599 kusov. Tým je zaručené, že jeho cena bude v budúcnosti len a len rásť. Tak či tak zaň zaplatíte bez príplatkovej výbavy 320 000 eur.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4710/1962/1326
Rázvor náprav (mm) 2750
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1605
Pneu. vpredu/vzadu 285/30 ZR20 / 315/35 ZR20
Technické údaje
Motor 6.0 V12
Max. výkon (kW/min-1) 500 kW/8250
Krútiaci moment (Nm/min-1) 620 Nm/6500
Max. rýchlosť (km/h) 335
0 – 100 km/h (s) 3,35
Spotreba na 100 km (l/100 km) 17,5

.

debata chyba
Články podľa značiek