Mercedes stavia na hybrid aj vodík

Do Ženevy priniesol Mercedes-Benz svoje ďalšie pojazdné laboratórium. Tentoraz ním automobilka prezentuje svoju pripravenosť na "zelenú budúcnosť".

04.03.2010 10:37
Mercedes-Benz F800 Foto:
Mercedes-Benz F800
debata

Kým staršia štúdia F700 rozvíjala predstavu o luxusnom sedane vzdialenejšej budúcnosti vo formáte triedy S, ženevský koncept Mercedes F800 Style naznačuje skôr budúcnosť menšieho „éčka“, presnejšie štvordverového kupé CLS. Dizajn totiž opäť rozvíja splývavé športové línie a predná maska sa dokonca hlási k novodobému „Gullwingu“. Aj celková dĺžka 4,8 a výška len 1,45 metra hrajú v prospech tejto teórie.

Mercedes-Benz F800

Dotykový displej celkom po novom

Nezvyčajne veľký rázvor 2922 mm a veľmi krátke previsy znamenajú, že posádka tu nájde dostatok miesta. A prístup k nemu bude mať naozaj excelentný. Tak ako sa na showcar patrí, sa totiž F800 zbavilo stredných stĺpikov a pohráva sa s novým konceptom dverí. Kým predný pár sa otvára klasicky, zadné dvere sú posuvné ako pri niektorých MPV. Futuristicky pôsobia aj svetlá založené výhradne na LED-technológii.

V interiéri snímajú kamery každý vodičov pohyb. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz F800 V interiéri snímajú kamery každý vodičov pohyb.

Najväčšou technologickou novinkou štvormiestneho interiéru je nové rozhranie HMI s dotykovou obrazovkou, ktorá využíva aj údaje kamery sledujúcej pohyby ruky vodiča. Jej obraz sa premieta na displej, čo zlepšuje presnosť povelov a vyžaduje len minimálny dotyk na zvolenie požadovanej funkcie. Systém tiež rozpoznáva pohyb otáčania ruky virtuálnym ovládačom, čo zjednodušuje napríklad ovládanie klimatizácie či audiosústavy.

Interiér má štyri sedadlá a fantastický prístup. Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz F800 Interiér má štyri sedadlá a fantastický prístup.

Predvída aj haváriu zozadu

V bezpečnostnom portfóliu pribudla ďalšia generácia preventívneho systému Pre-Safe 360, ktorý dokáže rozoznať nielen riziko čelnej kolízie, ale sleduje aj priestor za vozidlom. Ak vyhodnotí, že kontakt je nevyhnutný, aktivuje 600 milisekúnd pred nárazom brzdy. Tým zabráni nekontrolovateľnému „katapultovaniu“ stojaceho vozidla do križovatky alebo do priechodu pre chodcov.

Mercedes sa konceptom pochválil na ženevskom... Foto: Václav Lipavský
Mercedes-Benz F800 Mercedes sa konceptom pochválil na ženevskom autosalóne.

Inováciu podstúpil aj aktívny radarový tempomat Distronic Plus, ktorý bol obohatený funkciou Traffic Jam. Do rýchlosti 40 km/h kontroluje nielen rýchlosť jazdy a odstup od vpredu idúceho vozidla, ale preberá čiastočne aj riadenie, keďže rozoznáva jeho trajektóriu. Pritom vozidlo nenasleduje „naslepo“, napríklad v prípade, ak odbočí do výjazdového pruhu na diaľnicu. Nad rýchlosťou 40 km/h sa postupne účinok „samoriadenia“ zmierňuje a ovládanie smeru opäť preberá vodič.

Karosérii chýba B-stĺpik. Foto: Václav Lipavský
Mercedes-Benz F800 Karosérii chýba B-stĺpik.

Spotreba len tri litre

Pod kapotou je všetko pripravené na „zelenú budúcnosť“. Vďaka modularite má F 800 Style hneď dve ekologické alternatívy. Poháňať ho môže buď hybridná sústava Plug –in hybrid, alebo palivové články s nulovými emisiami. Tá prvá je vyzbrojená benzínovým 6-valcom 3.5 V6 (220 kW), elektromotorom (80 kW) a 7-stupňovou prevodovkou. Tých 300 kW dokáže rozhýbať F-osemstovku v štýle superšportových kupé. Na stovku to zvládne za 4,8 sekundy.

Jazdiť však dokáže aj výlučne na elektrinu. Líthiové batérie s kapacitou 10 kWh, ktoré môžete dobíjať z bežnej zásuvky, stačia na 30 kilometrov. Maximálka je vtedy obmedzená na 120 km/h. Potom sa F800 uspokojí s čarovne nízkou spotrebou 2,8 litra benzínu. To aj vďaka tomu, že hybridný systém spolupracuje s navigáciou. Ak pozná cieľ cesty, vie si vhodne dávkovať, ktorý z druhov energie uprednostní, či ako ich najlepšie skombinovať.

Menej dynamiky, no bez dymu z výfuku si užijete vo vodíkovej verzii s palivovými článkami. Tú poháňa elektromotor s výkonom 100 kW. Aj to však stačí na maximálku 180 km/h. Spotreba vodíka 0,9 kg na sto kilometrov však potom zodpovedá porovnateľnej spotrebe len troch litrov nafty.

F800 Style prezentuje pripravenosť na rôzne... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz F800 F800 Style prezentuje pripravenosť na rôzne druhy pohonov.

Trinásty v poradí

Mercedes F800 Style je od roku 1981 už trinástou technologickou štúdiou Mercedesu. Veľa z inovácií, ktoré priniesli, sa objavilo v sériovej výrobe. Tak napríklad dnes bežný inteligentný tempomat Distronic uzrel svetlo sveta v roku 1991 v koncepte F100. Niet teda najmenších pochybností, že aj F800 je predzvesťou blízkej reality. Najmä ak nie je zďaleka taký futuristický ako jeho predchodcovia. Veď Mercedes F200 z roku 1996 mal namiesto volantu a pedálov len joystick.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4738/1938/1445
Rázvor náprav (mm) 2924
Batožinový priestor/nádrž (l) 440
Technické parametre
Motor 3.5 V6 Plug-in Hybrid F-Cell
Max. výkon (kW) 220 + 80 100
Krútiaci moment (Nm) 290
Max. rýchlosť (km/h) 250 (120 EV) 180
0 – 100 km/h (s) 4,8 11,0
Spotreba na 100 km 2,9 l (benzín) 0,9 kg (vodík)

.

debata chyba
Články podľa značiek