Audi RS5 príde presne 30 rokov po prvom Quattre

Audi naservírovalo prvé Quattro verejnosti v roku 1980. Presne o 30 rokov neskôr z jeho dielní vychádza superšportové kupé Audi RS5.

24.02.2010 14:46
Audi Quattro 1980 Foto:
Audi Quattro 1980
debata

Sériovým kupé Audi RS5 sa Audi pochváli už na blížiacom sa ženevskom autosalóne. Od civilnejšieho Audi S5 sa verzia RS5 opticky líši o niečo nižšou siluetou karosérie s inými aerodynamickými nástavcami (vrátane prepracovaných nárazníkov), ktoré autu zabezpečia lepšiu priľnavosť vo vysokých rýchlostiach a účinnejšie chladenie bŕzd, motora, prevodovky a diferenciálov (konštruktéri sa pohrali najmä s prúdením vzduchu pod autom). Iné sú aj disky so širšími pneumatikami. Na odtokovej hrane veka batožinového priestoru je výsuvný spojler, ktorý sa aktivuje pri rýchlosti 120 km/h a opäť sa zasunie pri poklese rýchlosti pod 80 km/h.

Audi RS5 je prvým kupé s označením RS. Foto: Audi
Audi RS5 Audi RS5 je prvým kupé s označením RS.

Audi RS5 bude široké pneumatiky a pohon quattro skutočne potrebovať, pretože jeho osemvalec 4.2 FSI je naladený až na 331 kW/8250 min-1, čo znamená, že je najsilnejším sériovým Audi s týmto motorom. Nestačí mu ani Audi R8 4.2 FSI V8 s výkonom „len“ 309 kW, o verzii S5 ani nehovoriac. Výbušnosť a silu motora prezentujú aj špeciálne výfukové klapky, ktoré zabezpečujú jeho tichý chod pri pokojnej jazde a patričný „hluk“ pri vyšších otáčkach počas prudkého zrýchľovania.

Audi RS5 je výkonnejšie ako Audi R8.  Foto: Audi
Audi RS5 Audi RS5 je výkonnejšie ako Audi R8. 

Štandardom RS5 je sedemstupňová dvojspojková prevodovka S-Tronic s tromi predvolenými režimami radenia (Auto, Comfort, Dynamic) alebo s manuálnym radením pomocou páčok pod volantom.

Od prevodovky sa krútiaci moment prenáša k samosvornému medzinápravovému diferenciálu Torsen s kompaktnejšou konštrukciou. Prioritne prerozdeľuje silu medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 40:60, v prípade potreby však zvládne dopredu poslať až 70 % krútiaceho momentu a dozadu 85 %.

Nechýba mu špičkovo spracovaný interiér. Foto: Audi
Audi RS5 Nechýba mu špičkovo spracovaný interiér.

Napriek mohutnému použitiu hliníka v jeho konštrukcii je pohotovostná hmotnosť Audi RS5 1725 kg (Audi S5 je ľahšie o 95 kg), ani to však motoru nebráni v tom, aby pomocou pohonu všetkých kolies rozbehlo RS5 z 0 na 100 km/h za 4,6 s (Audi S5 za 5,1 s). Obligátna max. rýchlosť 250 km/h môže byť na želanie zvýšená na 280 km/h (inak nastavený obmedzovač rýchlosti).

Verziu RS5 identifikujete podľa dvoch... Foto: Audi
Audi RS5 Verziu RS5 identifikujete podľa dvoch mohutnejších výfukov.

Potenciálu motora je prispôsobený aj podvozok. Ten je oproti verzii S5 znížený o ďalších 20 mm, pruženie je o niečo tvrdšie. Štandardne bude RS5 obuté do pneumatík s rozmermi 265/35 R 19, za príplatok Audi ponúkne rozmer 275/30 R 20. Okrem klasických brzdových kotúčov budú k dispozícii aj keramicko-karbónové brzdy s priemerom predných kotúčov až 380 mm.

Civilnejšie Audi S5 má štyri koncovky výfuku. Foto: Audi
Audi S5 Civilnejšie Audi S5 má štyri koncovky výfuku.
Audi S5 vs. Audi RS5
Model S5 RS5
Motor 4.2 FSI V8 4.2 FSI V8
Pohon quattro quattro
Max. výkon (kW/min-1) 260/7000 331/8250
Krút. moment (Nm/min-1) 440/3500 430/4000–6000
Max. rýchlosť (km/h) 250 250
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) 5,1 4,6
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1630 1725

Prvým Audi RS bolo kombi

Na vývoji tohto Audi pracovalo aj samotné Porsche. Foto: Audi
Audi RS2 Avant Na vývoji tohto Audi pracovalo aj samotné Porsche.

Prvé sériové Audi s označením RS sa na trhu objavilo v roku 1994 a pod označením RS2 sa ako súčasť limitovanej edície predávalo nasledujúce dva roky. Zaujímavosťou je, že Audi RS2 bolo kombi (vychádzajúce zo sériového Audi 80 Avant) vyvíjané spolu s automobilkou Porsche. Iniciatívu Porsche navonok prezrádzali aj disky kolies pochádzajúce z Porsche 911 Carrera. Na jeho pohon slúžil prepĺňaný radový päťvalec 2.2 20V DOHC (vŕtanie x zdvih 81 × 86,4 mm) s výkonom 232 kW (315 k) pri 6500 min-1 a krútiacim momentom 410 Nm/3000 min-1. Pomocou šesťstupňovej prevodovky, pohonu quattro a pneumatík s rozmermi 245/40 ZR 17 sa na 100 km/h Audi RS2 rozbehlo za 5,4 s a dosiahlo max. rýchlosť 262 km/h. Pre celkový obraz ešte uvedieme, že jeho pohotovostná hmotnosť bola 1595 kg, základný objem batožinového priestoru 370 l (bolo to predsa kombi) a jazdilo s priemernou spotrebou 10,4 l/100 km.

Prvé Audi RS4 Avant prišlo v roku 1999. Foto: Audi
Audi RS4 Avant 1999 Prvé Audi RS4 Avant prišlo v roku 1999.

Tradíciu silných kombi verzií Audi neukončilo a po RS2 sa na trhu postupne objavili aj RS4 Avant, RS6 Avant a v jednom prípade dokonca aj verzia RS6 Avant Plus.

Audi Quattro oslavuje 30 rokov

Súčasťou ženevskej premiéry Audi RS5 bude aj oslava 30. výročia predstavenia prvého sériového Audi s pohonom 4×4 (legendárne Audi Quattro).

Prvé Audi Quattro sa k zákazníkom dostalo na konci roka 1980. Využívalo stály pohon všetkých kolies s medzinápravovým diferenciálom (myšlienka podvozkového inžiniera Audi Jörga Bensingera z roku 1977) a radový päťvalec 2.1 10V DOHC prepĺňaný turbodúchadlom s medzichladičom stlačovaného vzduchu. Auto dosahovalo max. výkon 147 kW (200 k) a krútiaci moment 285 Nm. Tieto parametre mu umožňovali zrýchliť z 0 na 100 km/h za 7,1 s a dosiahnuť max. Rýchlosť 220 km/h.

Audi Quattro dostalo názov podľa pohonu 4x4. Foto: Audi
Audi Quattro 1980 Audi Quattro dostalo názov podľa pohonu 4x4.

Neskôr bolo objem motora zväčšený na 2,2 litra (2226 cm3), pričom max. výkon zaostal rovnakých 147 kW (200 k). Jedinou zmenou bolo, že taktiež zhodný max. krútiaci moment sa posunul do oblasti nižších otáčok.

Kockované poťahy sedadiel boli v tej dobe... Foto: Audi
Audi Quattro 1980 Kockované poťahy sedadiel boli v tej dobe takmer povinné.

V roku 1989 dostal motor 20 ventilovú techniku, vďaka čomu jeho výkon poskočil na 162 kW (220 k) a max. rýchlosť na 230 km/h.

Audi Quattro ostalo vo výrobe celých 11 rokov (1980–1991). Počas tohto obdobia sa z Quattra stala legenda a vyrobilo sa z neho necelých 12 000 kusov. Jeho ideovým nástupcom sa stal model Audi Coupé S2.

Aj Quattro prechádzalo postupnými modernizáciami. Foto: Audi
Audi Quattro 1988 Aj Quattro prechádzalo postupnými modernizáciami.

Ďalším vývojovým stupňom Quattra bol ešte športovejší model Audi Sport Quattro. Jeho existencia nebola samoúčelná, vznikol totiž v roku 1984 pre potreby homologizácie pre rely sk.B a predával sa ako súčasť limitovanej edície. Jeho päťvalcový motor 2.1 20V DOHC (2133 cm3) produkoval výkon až 225 kW (306 k). Jeho rázvor znížený o 320 mm sa postaral o výbornú obratnosť a spolu so stálym pohonom všetkých kolies z neho vychádzajúcemu súťažnému špeciálu umožnilo na tratiach porážať Lancie 037 a Peugeoty 205 T16. Menší rázvor znamenal aj dôležitú úsporu hmotnosti. Zaujímavosťou bolo aj kolmejšie čelné sklo, ktoré bolo reakciou na požiadavky jazdcov. Zistili totiž, že v pôvodne sklonenom čelnom okne sa až príliš odrážala palubná doska a itinerár na kolenách spolujazdca, čo jazdcov v určitých situáciách oslňovalo.

Audi Sport Quattro je dnes extrémne vzácne. Foto: Audi
Audi Sport quattro 1984 Audi Sport Quattro je dnes extrémne vzácne.

Z krátkej verzie Sport Quattro sa celkovo vyrobilo 224 kusov, pričom sa tento model vybraným zákazníkom predával za necelých 204 000 DM.

Súťažný špeciál vychádzajúci zo Sport Quattra dostal označenie Audi Sport Quattro S1 a jeho päťvalec 2.1 20V DOHC bol vyladený na 331 kW (450 k), neskôr na 350 kW (480 k) a vrcholné verzie dokonca na 373 kW (507 k) pri 8000 min-1. Takto upravené auto s pohotovostnou hmotnosťou 1090 kg akcelerovalo z 0 na 100 km/h za 3,1 s. Obdivuhodné výkony konštruktéri dosiahli zväčšením turbodúchadla (KKK K27), štvorventilovou technikou a prepracovaným sacím potrubím s väčším priemerom. Motor bol vybavený zariadením na udržiavanie otáčok turbodúchadla aj pri uvoľnenom plyne. Auto tak malo potrebné reakcie na každom výjazde zo zákruty tesne pod dobrzdení a opätovnom stlačení plynového pedála.

Tento špeciál naháňal na tratiach súperom strach. Foto: Audi
Audi Sport quattro S1 1985 Tento špeciál naháňal na tratiach súperom strach.

Absolutórium si zaslúži továrenské Sport Quattro S1 z roku 1986, ktoré posielalo na všetky štyri kolesá výkon až 441 kW (600 k), pomocou záhadného prepínača na palubnej doske krátkodobo dokonca neuveriteľných 735 kW (1000 k).

debata chyba
Články podľa značiek