Jazda: Mercedes-Benz G 63 AMG – železná päsť

Ako vyzerá peklo, netušíme, určite tam však jazdia na stredovekých off-roadoch poháňaných prepĺňanými osemvalcami. Jeden taký sme vyskúšali.

22.12.2012 05:30
Mercedes-Benz G 63 AMG Foto:
Verzia G 63 AMG je krásnou ukážkou toho, kam až Mercedes-Benz dokáže zájsť. V podstate je to nezmysel, no tak žiaduci, že je už dopredu vypredaný.
debata (9)

Poznáte to, do vecí, ktoré fungujú, sa nemáte čo starať. Toto odveké pravidlo sa však v Mercedese rozhodli z akéhosi dôvodu ignorovať a postavili auto, ktoré sa nikdy nemalo narodiť. Prítomnosť dvomi turbodúchadlami prepĺňaného benzínového osemvalca pod kapotou čistokrvného off-roadu by sme s prižmúrením oboch očí ešte pochopili, no mohutný predný nárazník, nízkoprofilové cestné pneumatiky a kabína pripomínajúca luxusný salónik plný kože a drahej elektroniky už zaváňajú šialenstvom. Na rebrinovom podvozku podopieranom tuhými nápravami to jednoducho nemá čo hľadať. Ľudia sa skrátka zbláznili a nevedia čo od dobroty. Na druhej strane je krásne vedieť, že v dnešnom, prísne racionálnom svete existuje automobilka, ktorá má na niečo podobné „gule“. A nemyslite si, že je to nebodaj otázka prestíže. Nie, je to honba za peniazmi klientov, ktorí v túžbe po výnimočnosti a nadradenosti strácajú hlavu a zaplatia za čokoľvek, čo ich povýši nad ostatných smrteľníkov. Ekonómovia automobilky majú stavbu podobných monštier dobre prepočítanú, takže aj keď je ich výroba naozaj drahá, zákazníci ju bez mihnutia oka zaplatia.

Mercedes-Benz G 350 BlueTEC má pod zadnou... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz G 63 AMG Mercedes-Benz G 350 BlueTEC má pod zadnou nápravou svetlú výšku 205 mm (pod prednou 217 mm), G 63 AMG (na obr.) sa môže zásluhou väčších kolies pochváliť hodnotami 224 mm pod prednou a 233 mm pod zadnou nápravou. V skutočnom teréne má však klasické „Géčko“ pred verziou AMG pochopiteľne navrch.

Z pozície sily

Opísať, ako G 63 AMG jazdí , nie je jednoduché. Už naštartovanie veľkého osemvalca je proces, z ktorého vás zamrazí. Aj keď je v duchu prísnejších noriem kultivovanejší ako predchodca (verzia G 55 AMG mala osemvalec prepĺňaný kompresorom), stále cítite, ako sa po naštartovaní všetko okolo zatrasie. Ten zvuk je šialený. V ceste mu nestoja žiadne klapky ani rezonančné kanály, takže všetko čo počujete, sa valí rovno z útrob obrovských valcov. Stačí zaradiť D (automatická prevodovka PLUS 7G-TRONIC), jemne zatlačiť pedál plynu a opatrne vyraziť. Ak však milujete dramatické vystúpenia, môžete mu stúpiť na krk a motor celú tú masu s prevádzkovou hmotnosťou 2550 kg dostane na 100 km/h už za 5,4 s. Odporúčame to však skúšať len na rovine, to auto totiž nezatáča. Respektíve, zatočí, no musíte ho k tomu donútiť poriadnym otočením volantu. Navyše si nemyslite, že je to nejaký športovec. Neustále odskakuje, v každej zákrute sa jeho tuhé nápravy hádajú s odstredivými silami a napriek luxusnej kabíne sa v ňom vôbec necítite komfortne. Pozícia za volantom je stiesnená a každý prejazd nerovnosťami sprevádzajú údery mohutných náprav do rámu karosérie. Je to nepohodlné, no príťažlivé zároveň. Drsný charakter „Géčka“ skrátka slušivé šaty nezmenia.

Kým G 350 BlueTEC má predný nájazdový uhol 36... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz G 63 AMG Kým G 350 BlueTEC má predný nájazdový uhol 36 °, mohutný predný nárazník verzie G 63 AMG sa postaral o jeho zníženie na hodnotu 27 °.
Športové verzie sú kvôli stabilite a väčším... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz G 63 AMG Športové verzie sú kvôli stabilite a väčším pneumatikám širšie. Základná verzia G 350 BlueTEC má šírku 1760 mm, zatiaľ čo osemvalec G 63 AMG aj dvanásťvalec G 65 AMG sú široké až 1855 mm.

Ak ste dosť šialení, rozbehnete ho až na 210 km/h, vtedy zasiahne elektronika a radšej vás zastaví skôr, než sa omotáte o najbližší strom. Napriek koeficientu aerodynamického odporu 0,53 a obrovskej čelnej ploche sa na 200 km/h katapultuje za niečo málo viac ako 20 s. Maximálnu rýchlosť G 63 AMG dosiahne na piaty prevodový stupeň, neskôr zaradí šestku, no sedmička sa pri rýchlostiach nad 200 km/h k slovu nedostane. Tak šialený odpor auto v tej rýchlosti kladie.

Predné kotúčové brzdy majú rozmer 375 x 36 mm,... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz G 63 AMG Predné kotúčové brzdy majú rozmer 375 x 36 mm, zadné 330 x 20 mm. Šesťpiestikové predné strmene pochádzajú z ML 63 AMG.

Na terén radšej zabudnite

Terénne schopnosti G 63 AMG sú nesporne obrovské, má veľkú svetlú výšku, uzatvárateľné všetky tri diferenciály, dobre chránený podvozok a patrične dimenzovanú redukčnú prevodovku. Silný motor a trochu pozérsky vzhľad si však vynútil určité obmedzenia, s ktorými treba počítať. Predovšetkým sú to drahé zliatinové disky obuté do nízkoprofilových pneumatík s rozmermi 275/50 R 20. Ak vás ani to nezastaví, pamätajte na výfuk vyvedený tesne pred zadnú nápravu (jedno z najnešťastnejších miest pre jazdu v ťažkom teréne) a hlboký predný nárazník, ktorý musí zakryť obrovské medzichladiče stláčaného vzduchu. Je nám však jasné, že ak niekomu naozaj „prepne“ a vydá sa s autom do terénu, bez najmenších pochybností sa dostane všade, kde chce.

Kožou čalúnená palubná doska je súčasťou... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz G 63 AMG Kožou čalúnená palubná doska je súčasťou štandardnej výbavy. Za 1188 eur vám doň namontujú aj TV tuner.
Za odvetrávané predné sedadlá s kožou DESIGNO... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz G 63 AMG Za odvetrávané predné sedadlá s kožou DESIGNO si aj pri G 63 AMG musíte priplatiť 1602 eur. K G 65 AMG ich dostanete v cene.
Poznávacie znamenie verzií G 63 AMG - výfuky... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz G 63 AMG Poznávacie znamenie verzií G 63 AMG - výfuky vytŕčajúce pred zadnými kolesami.

Niečo pre extrémistov

Mercedes-Benz má však v ponuke aj ešte niečo pre úplných šialencov – dvanásťvalcovú verziu G 65 AMG. Za jej volant nás však pre istotu ani neposadili. A ani im to nemôžeme vytýkať. Schopnosťou sebaovládania potrebného na zvládanie tohto monštra totiž priemerný automobilový novinár jednoducho nedisponuje. A nech si o tom myslí každý, čo chce, G 65 AMG už skutočne vyžaduje aj nejaký ten mozog. Inak sa z neho stane len neriadená strela, ktorá skôr, či neskôr niekoho zabije (max. rýchlosť limitovaná na 230 km/h). Je to zbraň na kolesách, na ktorej šoférovanie by mali byť určené nadštandardné skúšky. Nie je za tým žiadna závisť, no už zvezenie v G 63 AMG napovie, čo s terénnym autom na tuhých nápravách urobí dvanásťvalec naladený na 450 kW/612 k a 1000 Nm.

Mercedes-Benz G 65 AMG má až 612 k a 1000 Nm.... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz G 65 AMG Mercedes-Benz G 65 AMG má až 612 k a 1000 Nm. Na tuhých nápravách!

Verzie G 63 AMG aj G 65 AMG sú z pohľadu technika výnimočné autá. Sú ako umelecké diela vykované v kováčskej dielni plnej plameňov, vriacej vody a žeravého vzduchu. Nie, toto nie je hodinárska práca, ani výsledok niekoľkomesačného ladenia v laboratóriách voňajúcich čistotou, sú to autá, ktoré vznikli len preto, aby demonštrovali odvahu Mercedesu zájsť tam, kde ostatní nikdy nepôjdu. Na papieri sa z nich človeku tají dych, no v skutočnosti skôr vyschýna v ústach. Sú úžasné, no s nesprávnymi človekom za volantom sa môže ich čaro veľmi rýchlo vytratiť.

Palivová nádrž na 96 l príde pri benzínovom... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz G 63 AMG Palivová nádrž na 96 l príde pri benzínovom motore 5.5 V8 Biturbo vhod.
Technické údaje
Model G 63 AMG G 65 AMG
Motor 5.5 V8 6.0 V12
Zdvihový objem (cm3) 5461 5980
Max. výkon (kW/min-1) 400/5500 450/4300
Krút. moment (Nm/min-1) 760/2000 1000/2300
Prevodovka AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC
Prevádz. hmotnosť (kg) 2550 2580
Max. rýchlosť (km/h) 210 230
0–100 km/h (s) 5,4 5,3
Komb. spotreba (l/100 km) 13,8 17,0
Cena (€) 138 660 266 400
Klasická verzia G 350 BlueTEC vyzerá o niečo... Foto: Mercedes-Benz
Mercedes-Benz G 63 AMG Klasická verzia G 350 BlueTEC vyzerá o niečo civilnejšie. Vynovené "Géčko" ľahko spoznáte podľa denných LED svetiel.
Rozmery
Model G 5dv. G Cabriolet
Dĺžka (mm) 4662 4257
Šírka (mm) 1760 (1855 AMG) 1760
Výška (mm) 1951 1951
Rázvor (mm) 2850 2400
Brodivosť (mm) 600
Technické údaje
Model G 350 D G 500 G 500 Cabrio
Motor 3.0 V6 5.5 V8 5.5 V8
Zdvihový objem (cm3) 2987 5461 5461
Max. výkon (kW/min-1) 155/3400 285/6000 285/6000
Krút. moment (Nm/min-1) 540/1600 530/2800 530/2800
Prevodovka 7G-TRONIC PLUS
Prevádz. hmotnosť (kg) 2570 2530 2380
Max. rýchlosť (km/h) 175 210 210
0–100 km/h (s) 9,1 6,1 5,9
Komb. spotreba (l/100 km) 11,2 14,9 14,9
Cena (€) 86 028 100 788 101 748
Mercedes-Benz G 65 AMG
Mercedes-Benz G
+11Mercedes-Benz G
9 debata chyba
Články podľa značiek