Poznáte to, do vecí, ktoré fungujú, sa nemáte čo starať. Toto odveké pravidlo sa však v Mercedese rozhodli z akéhosi dôvodu ignorovať a postavili auto, ktoré sa nikdy nemalo narodiť. Prítomnosť dvomi turbodúchadlami prepĺňaného benzínového osemvalca pod kapotou čistokrvného off-roadu by sme s prižmúrením oboch očí ešte pochopili, no mohutný predný nárazník, nízkoprofilové cestné pneumatiky a kabína pripomínajúca luxusný salónik plný kože a drahej elektroniky už zaváňajú šialenstvom. Na rebrinovom podvozku podopieranom tuhými nápravami to jednoducho nemá čo hľadať. Ľudia sa skrátka zbláznili a nevedia čo od dobroty. Na druhej strane je krásne vedieť, že v dnešnom, prísne racionálnom svete existuje automobilka, ktorá má na niečo podobné „gule“. A nemyslite si, že je to nebodaj otázka prestíže. Nie, je to honba za peniazmi klientov, ktorí v túžbe po výnimočnosti a nadradenosti strácajú hlavu a zaplatia za čokoľvek, čo ich povýši nad ostatných smrteľníkov. Ekonómovia automobilky majú stavbu podobných monštier dobre prepočítanú, takže aj keď je ich výroba naozaj drahá, zákazníci ju bez mihnutia oka zaplatia.
Z pozície sily
Opísať, ako G 63 AMG jazdí , nie je jednoduché. Už naštartovanie veľkého osemvalca je proces, z ktorého vás zamrazí. Aj keď je v duchu prísnejších noriem kultivovanejší ako predchodca (verzia G 55 AMG mala osemvalec prepĺňaný kompresorom), stále cítite, ako sa po naštartovaní všetko okolo zatrasie. Ten zvuk je šialený. V ceste mu nestoja žiadne klapky ani rezonančné kanály, takže všetko čo počujete, sa valí rovno z útrob obrovských valcov. Stačí zaradiť D (automatická prevodovka PLUS 7G-TRONIC), jemne zatlačiť pedál plynu a opatrne vyraziť. Ak však milujete dramatické vystúpenia, môžete mu stúpiť na krk a motor celú tú masu s prevádzkovou hmotnosťou 2550 kg dostane na 100 km/h už za 5,4 s. Odporúčame to však skúšať len na rovine, to auto totiž nezatáča. Respektíve, zatočí, no musíte ho k tomu donútiť poriadnym otočením volantu. Navyše si nemyslite, že je to nejaký športovec. Neustále odskakuje, v každej zákrute sa jeho tuhé nápravy hádajú s odstredivými silami a napriek luxusnej kabíne sa v ňom vôbec necítite komfortne. Pozícia za volantom je stiesnená a každý prejazd nerovnosťami sprevádzajú údery mohutných náprav do rámu karosérie. Je to nepohodlné, no príťažlivé zároveň. Drsný charakter „Géčka“ skrátka slušivé šaty nezmenia.
Ak ste dosť šialení, rozbehnete ho až na 210 km/h, vtedy zasiahne elektronika a radšej vás zastaví skôr, než sa omotáte o najbližší strom. Napriek koeficientu aerodynamického odporu 0,53 a obrovskej čelnej ploche sa na 200 km/h katapultuje za niečo málo viac ako 20 s. Maximálnu rýchlosť G 63 AMG dosiahne na piaty prevodový stupeň, neskôr zaradí šestku, no sedmička sa pri rýchlostiach nad 200 km/h k slovu nedostane. Tak šialený odpor auto v tej rýchlosti kladie.
Na terén radšej zabudnite
Terénne schopnosti G 63 AMG sú nesporne obrovské, má veľkú svetlú výšku, uzatvárateľné všetky tri diferenciály, dobre chránený podvozok a patrične dimenzovanú redukčnú prevodovku. Silný motor a trochu pozérsky vzhľad si však vynútil určité obmedzenia, s ktorými treba počítať. Predovšetkým sú to drahé zliatinové disky obuté do nízkoprofilových pneumatík s rozmermi 275/50 R 20. Ak vás ani to nezastaví, pamätajte na výfuk vyvedený tesne pred zadnú nápravu (jedno z najnešťastnejších miest pre jazdu v ťažkom teréne) a hlboký predný nárazník, ktorý musí zakryť obrovské medzichladiče stláčaného vzduchu. Je nám však jasné, že ak niekomu naozaj „prepne“ a vydá sa s autom do terénu, bez najmenších pochybností sa dostane všade, kde chce.
Niečo pre extrémistov
Mercedes-Benz má však v ponuke aj ešte niečo pre úplných šialencov – dvanásťvalcovú verziu G 65 AMG. Za jej volant nás však pre istotu ani neposadili. A ani im to nemôžeme vytýkať. Schopnosťou sebaovládania potrebného na zvládanie tohto monštra totiž priemerný automobilový novinár jednoducho nedisponuje. A nech si o tom myslí každý, čo chce, G 65 AMG už skutočne vyžaduje aj nejaký ten mozog. Inak sa z neho stane len neriadená strela, ktorá skôr, či neskôr niekoho zabije (max. rýchlosť limitovaná na 230 km/h). Je to zbraň na kolesách, na ktorej šoférovanie by mali byť určené nadštandardné skúšky. Nie je za tým žiadna závisť, no už zvezenie v G 63 AMG napovie, čo s terénnym autom na tuhých nápravách urobí dvanásťvalec naladený na 450 kW/612 k a 1000 Nm.
Verzie G 63 AMG aj G 65 AMG sú z pohľadu technika výnimočné autá. Sú ako umelecké diela vykované v kováčskej dielni plnej plameňov, vriacej vody a žeravého vzduchu. Nie, toto nie je hodinárska práca, ani výsledok niekoľkomesačného ladenia v laboratóriách voňajúcich čistotou, sú to autá, ktoré vznikli len preto, aby demonštrovali odvahu Mercedesu zájsť tam, kde ostatní nikdy nepôjdu. Na papieri sa z nich človeku tají dych, no v skutočnosti skôr vyschýna v ústach. Sú úžasné, no s nesprávnymi človekom za volantom sa môže ich čaro veľmi rýchlo vytratiť.
Technické údaje | ||
---|---|---|
Model | G 63 AMG | G 65 AMG |
Motor | 5.5 V8 | 6.0 V12 |
Zdvihový objem (cm3) | 5461 | 5980 |
Max. výkon (kW/min-1) | 400/5500 | 450/4300 |
Krút. moment (Nm/min-1) | 760/2000 | 1000/2300 |
Prevodovka | AMG SPEEDSHIFT PLUS 7G-TRONIC | |
Prevádz. hmotnosť (kg) | 2550 | 2580 |
Max. rýchlosť (km/h) | 210 | 230 |
0–100 km/h (s) | 5,4 | 5,3 |
Komb. spotreba (l/100 km) | 13,8 | 17,0 |
Cena (€) | 138 660 | 266 400 |
Rozmery | ||
---|---|---|
Model | G 5dv. | G Cabriolet |
Dĺžka (mm) | 4662 | 4257 |
Šírka (mm) | 1760 (1855 AMG) | 1760 |
Výška (mm) | 1951 | 1951 |
Rázvor (mm) | 2850 | 2400 |
Brodivosť (mm) | 600 |
Technické údaje | |||
---|---|---|---|
Model | G 350 D | G 500 | G 500 Cabrio |
Motor | 3.0 V6 | 5.5 V8 | 5.5 V8 |
Zdvihový objem (cm3) | 2987 | 5461 | 5461 |
Max. výkon (kW/min-1) | 155/3400 | 285/6000 | 285/6000 |
Krút. moment (Nm/min-1) | 540/1600 | 530/2800 | 530/2800 |
Prevodovka | 7G-TRONIC PLUS | ||
Prevádz. hmotnosť (kg) | 2570 | 2530 | 2380 |
Max. rýchlosť (km/h) | 175 | 210 | 210 |
0–100 km/h (s) | 9,1 | 6,1 | 5,9 |
Komb. spotreba (l/100 km) | 11,2 | 14,9 | 14,9 |
Cena (€) | 86 028 | 100 788 | 101 748 |