Nový Auris zaboduje hybridom

Zdá sa, nový Auris bude mať niekoľko silných zbraní. Tou najväčšou je hybridná verzia HSD so spotrebou len 3,8 litra benzínu na 100 km.

24.12.2012 09:00
Toyota Auris Hybrid Foto:
Nový Auris má podstatne dynamickejšie dizajn. Bodaj by nie, karoséria je nižšia až o 55 mm a jeho línie čerpajú z nového štýlu Under Priority.
debata (6)

Ubehlo už päť rokov, odkedy Toyota v Európe nahradila legendárny hatchback Corolla modelom Auris. Nešlo o obyčajnú zmenu názvu. Chcela tým naznačiť, že na rozdiel od globálnych Coroll s karosériou sedan bol Auris vyvinutý špeciálne pre európsky trh a európskych zákazníkov. Odvážny krok sa stretol s úspechom a tak neprekvapí, že toto „japonská zlato“ prichádza v druhom vydaní. Nový Auris predstavila Toyota na jesennom autosalóne v Paríži a ako sa zdá, v porovnaní s konkurenciou bude mať niekoľko silných zbraní. Tou najväčšou je hybridná verzia HSD so spotrebou len 3,8 litra benzínu na 100 km.

Toyota Auris Hybrid Foto: Toyota
Toyota Auris Hybrid Toyota Auris Hybrid

Dizajnovo čerpá Auris zo štýlu Under Priority, ktorý Toyota uplatnila už na novom Yarise. Aj on má preto nízko situované čelo so štrbinovou maskou zasahujúcu až do reflektorov a veľkým sacím otvorom v nárazníku. Dynamiku profilu umocňuje tretie bočné okno. Zadnému veku zas dominuje lišta v tvare krídla tesne pod oknom. Sebavedomie Aurisu podčiarkuje aj zväčšené logo Toyoty. A čo je podstatné – nasadením veľkého podielu vysokopevnostnej ocele v konštrukcii skeletu stratil Auris na váhe až 50 kg a má o 40 mm nižšie ťažisko.

Toyota Auris Foto: Toyota
Toyota Auris Toyota Auris

Nové sú aj proporcie. Auris si síce zachoval rovnaký rázvor náprav 2600 mm a na dĺžku má len o 30 mm viac (4275), čím patrí stále k najkompaktnejším modelom triedy, no je až o 55 mm nižší! S celkovou výškou 4275 mm je vôbec najnižším modelom svojej triedy. Hlavným dôvodom bolo zníženie aerodynamického odporu. Ten konštruktéri „zosekali“ z pôvodnej hodnoty Cx 0,29 na rekordnú úroveň 0,27. O hladké obtekanie vzduchu okolo karosérie sa však stará nielen klinovitý profil kapoty, nízka silueta kabíny, nízko umiestnená čelá maska či väčší sklon čelného okna, ale aj množstvo detailov. Napríklad štrbinová predná maska, zadný spojler integrovaný priamo do piatych dverí, kryty podvozku, nádrže, tlmiča výfuku či znížená svetlá výška o 10 mm.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4275/1760/1460
Rázvor náprav (mm) 2600
Objem kufra/nádrže (l) 360/50

Napriek tomu ponúka interiér viac priestoru. Cestujúci vzadu majú napríklad o 20 mm väčšiu priestorovú rezervu na kolená. Sedadlá disponujú väčším rozsahom nastavenia aj lepšou bočnou oporou. Zníženie sedadla až o 40 mm a kolmejší sklon volantu prispeli k prirodzenejšiemu posedu. Usporiadanie prístrojov a ovládačov na palubnej doske je odteraz orientované viac na vodiča. Interiéru dominujú kvalitné mäkčené plasty a v nebývalej miere sa tu objavujú hliníkové dekorácie. Hybridná verzia Auris HSD má dokonca palubnú dosku obšitú pravou kožou. Jednotu dizajnu podporujú identické typy písma a podsvietenia pre všetky prístroje či displeje. V sérii je sedem airbagov, stabilizačný systém ESP či hill-holder. Novinou sú bi-xenónové natáčacie svetlomety, samočinné prepínanie diaľkových svetiel, ale aj množstvo ďalších prvkov príplatkovej výbavy. V Aurise debutuje napríklad parkovací asistent alebo moderné multimediálne rozhranie Toyota Touch s 6,1-palcový dotykovým monitorom, ktoré môže vo verzii Go Plus slúžiť aj potrebám komunikácie, navigácie či vyhľadávaniu informácií na internete.

Toyota Auris Foto: Toyota
Toyota Auris Toyota Auris

Kufor s objemom 360 litrov sa síce zväčšil len nepatrne, no všetky verzie ťažia z jeho väčšej dĺžky (+ 50 mm) a širšieho vstupného otvoru až o 90 mm. Vrátane hybridu disponujú aj dvojitou podlahou batožinového priestoru a delenými zadnými sedadlami.

Kariéru odštartuje Auris s troma pohonnými jednotkami. Dvoma benzínovými, dvoma naftovými a jednou hybridnou. Na rozdiel od minulosti sa Auris HSD stáva prirodzenou súčasťou ponuky. Toyota predpokladá, že na celkových predajoch bude tvoriť až jednu tretinu. Auris HSD využíva modernizovanú techniku Priusu s benzínovým motorom 1.8 VVT-i s Atkinsonovým cyklom a elektromotor, ktoré dávajú spoločný výkon 100 kW. Spotreba je pritom len 3,8 litra benzínu na 100 km. Úspornejšie sú však aj modernizované benzínové verzie – slabšia 1.33 Dual VVT-i (73 kW), štandardná dodávaná so stop-štart systém a 1.6 Valvematic (97 kW), s novým systémom regulácie ventilov Valvematic. Motory sú kombinované so 6-stupňovými manuálmi a rekuperáciou brzdnej energie. Priemerne spotrebujú len 5,4, respektíve 5,9 litra paliva. Pre silnejší z nich je pripravená bezstupňová prevodovka Multidrive S, s ktorou klesne priemerná spotreba o ďalšie dva decilitre.

Ešte úspornejšia je dieselová ponuka. Tá sa skladá zo základného motora 1.4 D-4D (66 kW) a nového dvojlitrového agregátu 2.0 D-4D (91 kW), prevzatého z väčšieho Avensisu. Oba sú štandardne kombinované so stop-štart systémom. Pre menší z nich je okrem 6-stupňovej manuálnej prevodovky pripravený aj robotizovaný 6-stupňový automat MultiMode. Spotreba klesla na úroveň 3,8, respektíve 4,3 litra nafty na 100 km. Toyote sa tak podarilo zredukovať konzumáciu paliva v celej motorovej ponuke priemerne až o 13 %.

Toyota Auris Hybrid Foto: Toyota
Toyota Auris Hybrid Toyota Auris Hybrid

Revízii sa nevyhol ani podvozok.. Podobne ako pri novom Golfe využíva pri slabších verziách 1.4 D-4D a 1.33 Dual VVT-i jednoduchšie zadné zavesenie s torznou priečkou. Aj tie však ťažia zo zníženého ťažiska a nového posilňovača riadenia s priamejším prevodom (14,8 :1). Silnejšie modifikácie vrátane hybridného Aurisu HSD sú vybavené nezávislým zadným zavesením s dvojitými trojuholníkovými ramenami. Toyota tiež sľubuje vyšší komfort pruženia a nižšiu hlučnosť. Auris má totiž nové tlmiče, pružiny aj podstatne viac tlmiacich hmôt v priestore motora a podvozku.

Na európske trhy dorazí začiatkom budúceho roka. Jeho výrobu zabezpečí britský závod Toyoty v Burnastone, kde schádza z montážnych liniek spolu Avensisom. Čoskoro sa môžeme tešiť na verziu kombi, ktorá prvej generácii Aurisu veľmi chýbala. Aj tá bude môcť byť vybavená hybridným pohonom.

Slovenský importér už oznámil ceny. Základná benzínová verzia štartuje od 13 400, diesel od 15 790 a hybrid od 19 900 eur.

Technické údaje – benzínové verzie
Motor 1.4 Dual VVT-i 1.6 Valvematic 1.8 VVT-i HSD
Zdvihový objem (ccm) 1329 1598 1798
Max. výkon (kW/ot.) 73/6000 97/6400 100/5200
Max. krút. moment (Nm/ot.) 128/3800 160/4400 142/4000 + 207/-
Max. rýchlosť (km/h) 175 200 180
0 – 100 km/h (s) 12,6 10,0 10,9
Spotreba na 100 km (l) 5,4 5,9 3,8
Technické údaje – naftové verzie
Motor 1.4 D-4D 2.0 D-4D
Zdvihový objem (ccm) 1364 1998
Max. výkon (kW/ot.) 66/3800 91/3600
Max. krút. moment (Nm/ot.) 205/1800 310/1600
Max. rýchlosť (km/h) 180 200
0 – 100 km/h (s) 12,5 10,0
Toyota Auris
Toyota Auris
+7Toyota Auris
Toyota Auris Hybrid
Toyota Auris Hybrid
+2Toyota Auris Hybrid
6 debata chyba
Články podľa značiek