Štát zabudol označiť cesty, kde sa o dva dni začne s mýtom

Vodiči aj majitelia malých a veľkých nákladných áut, ktorí budú po Novom roku rozvážať mlieko, chlieb či nepotravinový tovar po hlavných cestách v regiónoch Slovenska, nebudú vedieť, či jazdia po mýtnej ceste.

30.12.2009 08:22
Strečno Foto: ,
Trojpruhovú cestu v Strečne medzi Źilinou a Martinom a jeden z najvyťaženejších cestných ťahov spájajúci Bratislavu s východom v najbližších dňoch čakajú úpravy. Cestári preriedia stredové zábrany a v pravom jazdnom pruhu obmedzia rýchlosť na sedemdesiatku.
debata

Ministerstvo dopravy neoznačilo ani neoznačí značkami tie cesty, na ktorých po novom platia mýto malé či veľké nákladné autá. Už o dva dni pritom dopravcovia začnú platiť za jazdu po 1400 kilometroch ciest prvej triedy.

„Označia sa iba hraničné priechody. Každý dopravca sa vie dostať k mape spoplatnených úsekov. Nie je možné, aby neboli informovaní. Môžu sa tiež pozrieť na internetovú stránku emyto.sk, kde sú úseky vymenované,“ povedal Stanislav Jurikovič, hovorca ministerstva dopravy. Podľa neho ministerstvo nechce zahusťovať už aj tak preplnenú sieť dopravných značiek popri slovenských cestách. Nákup stoviek značiek a ich osádzanie pri cestách by trvalo týždne a stálo tisíce eur.

Dopravcovia, ktorí často jazdia iba na krátke vzdialenosti cez dva – tri okresy, sa však sťažujú, že nebudú vedieť, kde sa platí a kde nie a či im hrozí pokuta, ak nemajú namontované zariadenie na meranie mýta.

„Vozím mlieko a pečivo do okolitých dedín, je neuveriteľné, že keď idem po ceste, tak neviem, či to je platený úsek a kde sa začína platené pásmo,“ vysvetlil malý dopravca Peter Nagy z Levíc. Problémy tak nastanú najmä v prípade vodičov, ktorí prechádzajú na krátke vzdialenosti z jednej dediny do druhej, a zvažujú, či skutočne nedokážu jazdiť mimo hlavných ťahov, aby sa vyhli plateniu mýta.

„Takí dopravcovia nebudú mať možnosť overiť si, za ktorú časť cesty sa platí. Pôjde napríklad o poľnohospodárske stroje. A mýtna polícia bude na týchto úsekoch vyberať od nič netušiacich vodičov pokuty,“ upozornil Jozef Drahovský, dopravný analytik. Podľa jeho slov sa v praxi stávalo, že policajti rozdávali vodičom pokuty na obchádzkach, kde bola doprava dočasne presmerovaná po spoplatnenej ceste. „Podobné pasce na vodičov môžu po zavedení mýta pribúdať,“ zhodnotil Drahovský.

Diaľnice a rýchlostné cesty označené sú a platí sa za ne aj v súčasnosti. Doteraz majitelia nákladných áut používali diaľničné nálepky a museli ich mať pri jazde na vyše 300 kilometroch ciest prvej triedy. Na týchto cestách pritom doteraz štát vyznačil, že ide o platené cesty. Tie, ktoré však pribudnú po novom a bude na ich treba namiesto nálepky platiť mýto, označené nebudú. Trasy, za ktoré sa bude od januára mýto platiť, a najmä krátke vzdialenosti medzi dedinami, by tak označené mali byť. „Dopravné značky by mali upozorňovať vodičov všade, kde je to potrebné. O to viac, ak hrozí pokuta až 1655 eur (50-tisíc korún),“ dodal Drahovský.

Dopravcovia tak nebudú vedieť určiť, či majú obísť niektorú hlavnú cestu, keď sa do mýtneho systému nezaregistrovali. „Je to chyba, malé dopravné firmy nemajú šancu dozvedieť sa, ktoré časti ciest sú spoplatnené. A vodič sa má venovať cestnej premávke a nie sledovať zoznamy či mapy spoplatnených úsekov,“ doplnil Jaroslav Polaček zo spoločnosti Fúra, ktorý zároveň zastupuje malé a stredné dopravné firmy. Podľa dopravcov tak štát urobil zrejme preto, aby prinútil všetkých dopravcov zaregistrovať sa do mýtneho systému.

V Čechách majú napríklad spoplatnených len 170 kilometrov ciest prvej triedy a všetky platené úseky sú vyznačené dopravnými značkami. „Za používanie ciest prvej triedy sa platí od januára 2008. Hneď ako sme ich spoplatnili, boli všetky úseky označené aj značkami. Ide o špeciálnu značku s písmenom M,“ doplnil Karel Hanzelka, hovorca Ministerstva dopravy Českej republiky.

debata chyba
Články podľa značiek