Discovery 4 sa blíži k Range Roveru

Hovoria mu Discovery 4. To aj napriek tomu, že už prvý pohľad prezrádza blízku príbuznosť s jeho predchodcom.

23.12.2009 16:20 , aktualizované: 25.12.2009 03:06
Land Rover Discovery 4 Foto:
Land Rover Discovery 4
debata

Zmien na Discovery 4 je však predsa len o čosi viac, aby šlo len o facelift. Pod kapotou sa objavil nový úžasný diesel z Jaguara a tuningu sa nevyhol ani podvozok.

Discovery odštartoval kariéru presne pred dvadsiatimi rokmi. A hoci malo ísť o vľúdnejšiu verziu drsného Defenderu, úrovňou komfortu mal vždy bližšie k svojmu „snobskému“ súrodencovi, veľkému Range Roveru. Nie náhodou sa práve Discovery stal najpopulárnejším modelom Land Roveru. Štvrtá generácia Discovery doviedla tento proces na vrchol.

Terénu sa rozhodne nebojí. Foto: Land Rover
Land Rover Discovery 4 Terénu sa rozhodne nebojí.

Celkom nové svetlá

Discovery je nabitý rovnocennou technikou, aj keď v trochu menšom formáte a prijateľnejšej cene. Dizajn podstúpil síce len evolučné retuše, no výmena svetelnej techniky je neprehliadnuteľná. Predné reflektory s LED-technológiou denných svetiel posilňujú jeho technologický imidž. Za príplatok sú k dispozícii dokonca adaptívne svetlá so samočinným prepínaním diaľkového a stretávacieho režimu na základe údajov kamery. Podobne efektné sú zadné svetlá výlučne na báze „letiek“. Povinnú omladzovaciu kúru uzatvárajú preštylizované, tentoraz lakované nárazníky, maska s dvojicou lamiel v štýle Range Roveru či nová ponuka dizajnu 19– a 20-palcových diskov kolies.

Na palube prvá trieda

Interiér sa definitívne zbavil lacných plastov. Postarala sa o to najmä nová stredová konzola s úplne prepracovanou pozíciou prvkov. Nový je multifunkčný volant a prístrojový panel s 5-palcovým displejom so zobrazením základných funkcií o vozidle vrátane režimu pre navigáciu. Ovládač systému Terrain Response sa presunul viac dopredu. Sedadlá dostali dlhšie sedacie časti a lepšiu bočnú oporu. Za príplatok môže byť interiér vybavený tretím radom sedadiel.

Interiér je kompletne prepracovaný. Foto: Land Rover
Land Rover Discovery 4 Interiér je kompletne prepracovaný.

Luxusnú atmosféru dotvára ambientné diódové osvetlenie. Pri štartovaní a uzamykaní už nebudete potrebovať vyberať kľúč z vrecka a pri parkovaní vám pomôže kamera a displej so zobrazením trajektórií. Špičkový zvuk zabezpečí 14-reproduktorová sústava Harman/Kardonb Premium Logic 7 kompatibilná s iPodom.

V teréne opäť výkonnejší

Posilnené boli aj terénne technológie. Systém Terrain Response s piatimi jazdnými režimami dostal zlepšený program pre jazdu v piesku, takzvaný Sand Lounch Control, ktorý zabraňuje zahrabaniu sa do mäkkých podkladov. Systém na kontrolu klesania Down Hill Assistent doplnil takzvaný Gradient Release Control, ktorý pozvoľna znižuje účinok bŕzd po uvoľnení brzdového pedála. Pri prudkom klesaní tak zabraňuje náhlym kinetickým zmenám.

Systém Terrain Response je opäť dokonalejší. Foto: Land Rover
Land Rover Discovery 4 Systém Terrain Response je opäť dokonalejší.

Pri orientácii v teréne môže pomáhať vodičovi päť digitálnych kamier vytvárajúcich 360-stupňový obraz tesného okolia vozidla. Využiť ho možno aj pri pripájaní prívesného vozíka. Systém sa ovláda cez dotykový displej. Samozrejmosťou ostáva pneumatické odpruženie so zmenou svetlej výšky a redukčný prevod pre najdrsnejšie podmienky. V tomto smere luxusný Discovery nijako nepoľavil.

Nový diesel od Jaguara

Pod kapotou debutuje nový diesel 3.0 TDV6, ktorý sa len prednedávnom predstavil v Jaguare XF a XJ. Vidlicový 6-valec s výkonom 180 kW exceluje úžasným krútiacim momentom 600 Nm! To je viac ako „vyžmýkali“ konkurenčné bi-turbá od BMW, Mercedesu či Audi. Napriek nárastu výkonu o vyše 20 % v porovnaní so starším motorom 2.7 TDV6 pritom spotreba klesla z 10,2 na 9,3 litra a motor sa zmestí aj do emisných limitov Euro 5.

Nováčikom je aj vidlicový 8-valec 5.0 LV8 (276 kW) nahrádzajúci starší osemvalec 4.4 V8. Aj tu došlo k zníženiu spotreby z 15,0 na 13,9 litra. S výnimkou základného motora 2.7 TDV6 sú ostatné kombinované výlučne so 6-stupňovou prevodovkou so zníženými stratami v hydrodynamickom meniči.

Zdokonalený podvozok

Zlepšeným dynamickým parametrom bol prispôsobený aj podvozok. Discovery 4 má znížené ťažisko, nové tlmiče, no najmä výkonnejšiu brzdovú sústavu prevzatú priamo z najrýchlejšieho Range Roveru Sport. Obvod predných kotúčov má priemer 360 mm.

V teréne príde vhod znížené ťažisko. Foto: Land Rover
Land Rover Discovery 4 V teréne príde vhod znížené ťažisko.

Discovery 4 mal svetovú premiéru na autosalóne v New Yorku. Už je k dispozícii aj na slovenskom trhu, dodávajú sa však len dieselové verzie.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4829/2022/1887
Rázvor náprav (mm) 2885
batožin. priestor/nádrž 1260 – 2558/85
Technické parametre
Motor 2.7 TDV6 3.0 TDV6 4.0 V6 5.0 V8
Počet valcov/ventilov V6/24 2×DOHC V6/24 2×DOHC V6/24 2×DOHC V8/32 2×DOHC
Zdvihový objem (cm3) 2720 2993 3990 4999
Max. výkon (kW/ot.) 140/4000 180/4000 160/4500 276/6500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 440/1900 600/2000 360/3000 510/3500
Max. rýchlosť (km/h) 180 180 180 195
0 – 100 km/h (s) 12,7 9,6 11,6 7,9
Spotreba na 100 km (l) 10,2 9,3 15,2 13,9

.

debata chyba
Články podľa značiek