Dopyt v segmente veľkopriestorových rodinných vanov sa pomaly presúva k menším a kompaktnejším vanom, ktoré dokážu za prijateľné peniaze poskytnúť väčšiu variabilitu ako klasické hatchbacky. Venga je aktuálnou reakciou Kie na tento trend, čo je prísľubom, že ju vývojári dokázali veľmi dobre prispôsobiť potrebám mladej európskej rodiny. Automobilka údajne postavila auto pre aktívnych ľudí, ktorí k svojmu životu nevyhnutne nepotrebujú klasické MPV, no vnútorný priestor stále ostáva ich prioritou. Tak to aspoň tvrdí šikovný marketing automobilky. Počas prvých kilometrov sme zisťovali, či Venga dokáže svoje sľuby aj naplniť.

Narodila sa vo vývojovom centre v Európe, čo je na jej dizajne evidentné. Kia nechce hrať druhé husle a už vôbec netúži, aby si ju ľudia spájali s nudnými a konzervatívnymi autami. Aj preto automobilka nedávno vyrukovala so Soulom. Jeho úlohou je strhnúť pozornosť publika od racionálnych hodnôt k emóciám a podľa prvých výsledkov predaja tento recept na Európanov funguje. S podobným zámerom prichádza aj Venga. Jej racionálne jadro je samozrejme o niečo výraznejšie ako pri militaristickom Soule, napriek tomu svojim dizajnom rozhodne udiera aj na toľko spomínané emócie. Kia vie, že autá tohto razenia si kupujú ľudia z nutnosti, no celý európsky dizajnérsky tím pracoval na tom, aby to Venga zmenila. S určitým nadhľadom možno jej dizajn označiť dokonca za športový.

Venga je dlhá 4068, široká 1765 a vysoká 1600 mm. Rozmermi je teda veľmi podobná Soulu, rázvorom ho dokonca výrazne prekonáva. Vďaka aerodynamickým proporciám má jej karoséria aj priaznivý odpor vzduchu (cd 0,31).
Porovnanie rozmerov: Venga vs. Soul | ||
Venga | Soul | |
Dĺžka (mm) | 4068 | 4105 |
Šírka (mm) | 1765 | 1785 |
Výška (mm) | 1600 | 1610 |
Rázvor (mm) | 2615 | 2550 |
Útočí variabilitou
Najsilnejšou zbraňou novej Kie bude jej vnútorný priestor. Na pôdoryse vozidiel segmentu B chce ponúknuť miesto ako v porovnateľnom aute o číslo vyššieho segmentu. Variabilitou ho dokonca prekonáva.

Zadná lavica je pozdĺžne posuvná (o 130 mm), čo znamená, že batožinový priestor ponúka v základnej konfigurácii veľkosť od 314 do 552 litrov. Keď k tomu pripočítate aj miesto pod dvojitým dnom (18 l), maximálny objem narastie na veľmi slušných 570 litrov. Posuvnú zadnú lavicu už samozrejme ponúka viac výrobcov, Venga však upúta aj jednoduchým systémom sklápania zadného deleného sedadla, pri ktorom sklápate operadlo a zároveň posúvate sedák nižšie k podlahe. Po sklopení sedadla tak vznikne rovné dno (za predpokladu, že máte dvojitú podlahu). Hlavové opierky pritom môžu ostať na svojich miestach.

Poteší aj dostatok odkladacích priestorov, naopak zamrzí absencia sklopných stolíkov na zadných stranách predných operadiel.

Plasty palubnej dosky sú síce tvrdé, no nepôsobia lacným dojmom. Pravdepodobne budú lepšie odolávať aj škrabancom (s tým bojoval aj cee´d). K ich spracovaniu nemáme žiadne výhrady, Kia by v tejto oblasti pokojne mohla ísť príkladom. Novinka je na tom slušne aj v otázke ergonómie rozmiestnenia ovládačov. Stredová konzola je prehľadná, nové prístroje dobre čitateľné. Ovládanie palubného počítača je tradične v hornej časti stredovej konzoly, hneď pod multifunkčným displejom.

Veľmi slušná je priestorová ponuka na predných aj zadných sedadlách, Venga je teda naozaj použiteľná aj na dlhších rodinných výletoch. Trom dospelým pasažierom by tu mohlo byť tesno, ale vo dvojici vám tu nebude nič chýbať. Dostatok miesta je na nohy aj kolená.
Až sedem motorov
Hneď od uvedenia auta na trh bude k dispozícii sedem motorov. Benzínovým základom je štvorvalec 1.4 CVVT s výkonom 66 kW (90 k), nad ním v ponuke figuruje agregát 1.6 CVVT. Obidva motory patria do radu označeného Gamma, spĺňajú emisnú normu Euro 5 a spolupracujú s päťstupňovými manuálnymi prevodovkami. K väčšiemu motoru dostanete za príplatok aj štvorstupňový automat.

Zaujímavejšia je ponuka naftových motorov. Nový štvorvalec 1.4 CRDi Kia ponúka v troch výkonových verziách (55 kW, 57 kW a 66 kW), väčší motor 1.6 CRDi zasa v dvoch (85 kW a 94 kW). Obidva agregáty majú vo výfukovom systému DPF filter, spĺňajú emisnú normu Euro 5 a spolupracujú so šesťstupňovými manuálnymi prevodovkami. Ktoré výkonové verzie budú k dispozícii pre slovenský trhu, zatiaľ nie je známe.
EcoDynamics
EcoDynamics je označením Kie pre technológie znižujúce spotrebu a emisie. Venga s týmto označením ponúka štart/stop systém ISG, indikátor vhodného radenia prevodových stupňov, inteligentný alternátor a pneumatiky so zníženým valivým odporom.
Podvozok je klasickej konštrukcie, teda vpredu nezávislé zavesenie so spodnými priečnymi ramenami a vzperami McPherson a vzadu vlečené ramená spojené torzne pružnou priečkou.
O spomalenie auta sa starajú kotúčové brzdy na prednej aj zadnej náprave. Vpredu majú vetrané kotúče priemer 280 a vzadu 258 mm (vzadu sú plné kotúče).
Podľa úrovne výbavy môže Venga jazdiť na pneumatikách s rozmermi 195/65 R15, 205/55 R16 alebo 205/50 R17.
Bezpečnosť nadovšetko
Bez príkladnej pasívnej a aktívnej bezpečnosti by to dnes už nešlo. Venga preto v základnej výbave ponúka 6 airbagov. O aktívnu bezpečnosť sa postarajú ESP, TCS (trakčná kontrola), BAS (brzdový asistenčný systém) a EBD (elektronické rozdeľovanie brzdnej sily). Súčasťou voliteľnej výbavy bude aj cúvacia kamera premietajúca svoj obraz na 3,5-palcový monitor vo vnútornom spätnom zrkadle (rovnako ako Soul).
Za volantom
Na prezentáci sme si vyskúšali základný model poháňaný benzínovým motorom 1.4 CVVT. Práve ten by mal figurovať na začiatku cenníka, takže by mal lákať najpriaznivejšou cenou. S veľkou karosériou si agregát poradil veľmi slušne. V nižších otáčkach mu samozrejme chýbala „šťava“, nad 3000 ot./min. sa však prebral a dokázal s autom hýbať pomerne suverénne. Dostupnosť výkonov síce nie je tak výrazná (najmä pri plnom obsadení alebo v tiahlych diaľničných stúpaniach), ako pri naftových agregátoch, ale k dýchavičnosti má motor 1.4 CVVT našťastie ďaleko. Za dynamiku sa tak základná Venga určite hanbiť nemusí. Jazdili sme predovšetkým v Ríme a jeho najbližšom okolí, výslednú spotrebu 7,5 l/100 km preto považujeme za veľmi dobrú (motor mal navyše najazdených len málo cez 2000 km).
Po presadnutí za volant verzie 1.4 CRDi okamžite spoznáte nárast krútiaceho momentu. V nízkych otáčkach bol motor suverénny a žral podstatne menej ako benzínová verzia. Problémom neboli ani rezonancie a vibrácie agregátu pri nízkych otáčkach.
Veľmi dobre si konštruktéri poradili aj s odhlučnením vnútorného priestoru. Motor takmer nepočujete (dvojnásobne to platí pre benzínové verzie), no čo je ešte príjemnejšie, tichý je aj podvozok. Na krátkych priečnych nerovnostiach neprenikali do riadenia ani karosérie žiadne tupé nárazy a vnútorný hluk bol na úrovni najlepšej európskej konkurencie. Otázne je, ako sa bude ten istý podvozok prejavovať po odjazdení 50 000 km na našich cestách, podľa prvých skúseností však Kia urobila v odhlučnení podvozkov veľký skok.

Riadenie, presnosť prevodovky a celková komunikatívnosť auta s vodičom zodpovedá segmentu rodinných vozidiel, na ktorých sa nikto nechystá pretekať. A to je dobre, pretože Venga je určená predovšetkým na nenútené cestovanie s celou rodinou na palube.
Na slovenskom trhu sa Kia Venga objaví na začiatku roka 2010, slovenské ceny a úrovne výbav Kia prezradí presne 7. januára 2010.
Rozmery | |
Dĺžka (mm) | 4068 |
Výška (mm) | 1600 |
Šírka (mm) | 1765 |
Rázvor (mm) | 2615 |
Svetlá výška (mm) | 165 |
Batožinový priestor (l) | 314–444/1253 |
Benzínové motory | ||
Motor | 1.4 CVVT | 1.6 CVVT (A) |
Zdvihový objem (cm3) | 1396 | 1591 |
Max výkon (kW/min-1) | 66/6000 | 92/6300 |
Max. krútiaci moment (Nm/min-1) | 137/4000 | 156/4200 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1178 | 1180 (1194) |
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) | 12,8 | 10,9 (12,2) |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 6,2 | 6,7 (7,0) |
CO2 (g/km) | 147 | 155 |
Naftové motory | ||
Motor | 1.4 CRDi | 1.6 CRDi |
Zdvihový objem (cm3) | 1396 | 1582 |
Max výkon (kW/min-1) | 66/4000 | 94/4000 |
Max. krútiaci moment (Nm/min-1) | 220/1750–2750 | 260/1900–2750 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1267 | 1281 |
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) | 14,5 | 11,1 |
Kombinovaná spotreba (l/100 km) | 4,7 | 4,9 |
CO2 (g/km) | 124 | 129 |
Verzie EcoDynamics | ||||
Motor | 1.4 CVVT | 1.6 CVVT (A) | 1.4 CRDi (90 k) | 1.6 CRDi (128 k) |
Kom. spotreba (l/100 km) | 5,9 | 6,2 (6,7) | 4,5 | 4,5 |
CO2 (g/km) | 136 | 144 (155) | 117 | 119 |
.