Nová päťka preberá techniku BMW 7

Po šiestich rokoch prezbrojuje BMW v strednej triede. A to vo veľkom štýle. Nový rad 5 bude mať totiž rovnakú platformu s vlajkovou loďou radu 7!

04.12.2009 09:50
BMW 5 (F10) Foto:
BMW 5 (F10)
debata

Najväčšia v triede

O tom, či je to dobré pre imidž „sedmičky“, možno polemizovať, pre limuzínu strednej triedy to však predznamenáva obrovský pokrok. Všetko naznačuje už obrovský rázvor 2968 mm, na ktorý sa nechytá nový Mercedes E ani súčasné Audi A6. V porovnaní so sedmičkovým „bavorákom“ je to len o desať centimetrov menej. Aj do dĺžky podrástla nová päťka o päť centimetrov na 4,9 metra.

Podobnosť so sedmičkovým radom nie je náhodná. Foto: BMW
BMW 5 (F10) Podobnosť so sedmičkovým radom nie je náhodná.

BMW sa napriek tomu podarilo zvýšiť tuhosť karosérie o neuveriteľných 55 % a zabrániť rastu pohotovostnej hmotnosti. Ľahký hliník sa teraz nachádza nielen na blatníkoch a kapotách, ale aj na dverách a množstve ďalších konštrukčných prvkov.

Dizajn bez experimentov

Dizajn preberá niekoľko prvkov z BMW 5GT, ale pri pohľade zozadu si možno spomeniete aj na menší model trojkového radu. Akcent je však tentoraz kladený na športový štýl. Ľadvinky sú v porovnaní s 5GT o čosi menšie, zakrivenie masky výraznejšie a svetlá majú omnoho dynamickejší strih. Bočné prelisy zvýrazňujú dynamický stúpajúci profil.

Nové BMW 5 má najväčší rázvor v triede. Foto: BMW
BMW 5 (F10) Nové BMW 5 má najväčší rázvor v triede.

O interiéri tiež mnohé naznačilo GT. Palubné dosky, jemne orientované na vodiča, sú si veľmi príbuzné. No tá v novej päťke je situovaná nižšie, aby sa zachoval športový posed a prepracovaná je aj stredová konzola a stredový tunel s asymetricky tvarovanou opierkou. Interiér by mal byť priestrannejší. V tomto smere však BMW udáva len skutočnosť, že na zadných sedadlách pribudlo 15 mm pre kolená.

Vybavenie na úrovni vyššej triedy

V štandardnej výbave je nová generácia systému iDrive spojená so 7– alebo 10-palcovou obrazovou, adaptívny tempomat s pribrzďovaním, denné svetlá, dvojzónová klimatizácia, bezkľúčové štartovanie, multifunkčný volant či kvalitný audiosystém s CD. Dopriať si môžete nové bezpečnostné prvky ako bi-xenónové svetlá so samočinným prepínaním diaľkového režimu, tempomat s funkciou stop&go, varovanie proti opusteniu jazdného pruhu či monitorovanie slepého uhla.

Na palube pribudli nové aktívne sedadlá. Foto: BMW
BMW 5 (F10) Na palube pribudli nové aktívne sedadlá.

Z luxusných prvkov je za príplatok k dispozícii štvorzónová klimatizácia, privieranie dverí, samočinné parkovanie, aktívne sedadlá, špičkové audio Profesional a množstvo ďalších systémov, z ktorých väčšina bola zatiaľ vyhradená len pre rad 7 alebo sa objavuje vôbec po prvý raz.

Len jeden štvorvalec

Na začiatku odštartuje BMW 5 kariéru s piatimi šesťvalcami a jedným osemvalcom. Základ tvoria benzínové verzie 523i (150 kW), 528i (190 kW) a 535i (225 W). Diesely zastúpia šesťvalce 525d (150 W) a 530d (180 kW). Na vrchole motorizácie zaujme miesto osemvalcové biturbo 550i (300 kW). Až neskôr doplní ponuku ekologický štvorvalcový diesel 520d (135 kW), ktorý sa bude dodávať za príplatok s úpravou BluePerformance, ktorá dosiahne emisné limity Euro 6. Okrem manuálnych 6-stupňových prevodoviek prichádza k slovu aj nový 8-stupňový automat a jeho športová modifikácia Sport Automatic.

Vyšší výkon, nižšia spotreba

Nárast výkonu sa však rozhodne neprejavil na spotrebe. Práve naopak. Celý rad úprav EfficientDynamics od použitia pneumatík s nízkym valivým odporom, cez čiastočnú rekuperáciu brzdovej energie, stop-štart systém, odpojiteľné čerpadlá až po asistent optimálneho radenia a uzatvárateľné lamely prednej masky znížili spotrebu o ďalšie decilitre paliva. Šokujúce je, že niektoré verzie s 8-stupňovým automatom majú nižšiu normovanú spotrebu ako v spojení s manuálnou prevodovkou. Tak napríklad 530d spotrebuje s automatom 6,2, kým s manuálom 6,3 litra nafty na 100 km. Najúspornejším modelom bude nepochybne štvorvalcový 520d, ktorý si vypýta priemerne len 5 litrov paliva. No rovnako fascinujúca je akcelerácia modelu 550i, ktorá šprintuje na stovku za rovných päť sekúnd, čo je len o tri desatiny viac ako pri starom BMW M5! Pritom spotreba je nižšia o 4,5 litra.

V ponuke aj riadenie zadných kolies

Celohliníkový podvozok z novej „sedmičky“ veští len tie najlepšie jazdné zážitky. Zvlášť ak tu debutuje okrem tradičných trakčných systémov aj novučičké integrálne aktívne riadenie. To spája už známy systém „priraďovania“ predných kolies Active Steering s aktívnym natáčaním zadných kolies (2,5 stupňa) pomocou elektromotorov.

Podvozok prináša nový štandard. Foto: BMW
BMW 5 (F10) Podvozok prináša nový štandard.

Priemer otáčania sa tak zmenšuje o 0,5 metra a pri prudkých zmenách smeru zvláda BMW 5 väčšie hodnoty priečneho zrýchlenia. K tomu musíme pripočítať systém Dynamic Drive Control umožňujúci individuálne nastavenie tvrdosti pruženia, citlivosti plynového pedálu či reakcií riadenia prevodovky v režimoch od Comfort až po Sport + s obmedzeným účinkom stabilizácie a preklzu DSC.

Nové BMW radu 5 sa dostane do predaja v marci 2010. Jeho výrobu zabezpečí závod v Dingolfingu.

Rozmery
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4899/1860/1461
Rázvor náprav (mm) 2968
Objem kufra (l) 520

.

debata chyba
Články podľa značiek