Nová Astra zaútočí už koncom roka 2009

Do novej Astry vkladá Opel snáď ešte väčšie nádeje ako do Insignie. Jej prvoradou úlohou je totiž sfúknuť doterajších lídrov triedy z ich vyhriatych pozícií.

16.10.2009 16:59
Opel Astra Foto:
Opel Astra
debata

V kompaktnej triede je poriadne tesno a kto chce uspieť, musí zvoliť prezieravú taktiku. Nestačí byť dobrý, musí excelovať a priniesť vyváženosť, ktorá všetkým vytrie zrak.

Vo Wolfsburgu majú z novej Astry obavy. Foto: Opel
Opel Astra Vo Wolfsburgu majú z novej Astry obavy.

Opel čochvíľa vypustí na denné svetlo najnovšiu Astru. Auto, ktoré má už niekoľko generácií na muške Golf a Focus teraz prichádza vo svojej najnovšej reinkarnácii s jediným cieľom – ukázať, že patrí na vrchol.

Rázvor náprav má hodnotu 2615 mm. Foto: Opel
Opel Astra Rázvor náprav má hodnotu 2615 mm.

Po predstavení na frankfurtskom autosalóne Opel vyložil všetky karty na stôl. Jeho Astra prináša nový dizajn, kompletne „prekopané“ motory a konštrukčné riešenia, ktoré jej pomôžu v boji s talentovanou konkurenciou.

Jej dizajn obsahuje detaily známe z Insignie. Foto: Opel
Opel Astra Jej dizajn obsahuje detaily známe z Insignie.

Wattov priamovod

Pred niekoľkými rokmi bola v triede kompaktov koncepcia s predným zavesením McPherson a zadnými vlečenými ramenami normálnym javom. Potom tu však nenápadne vplávali zadné viacprvkové zavesenia a nápravy s torznými priečkami odsunuli do pozície outsiderov. Aby toho nebolo málo, s riešením uchytenia zadných kolies viacerými ramenami prišli aj kedysi mohutne podceňované kórejské autá.

Podvozok má byť silnou zbraňou Astry. Foto: Opel
Opel Astra Podvozok má byť silnou zbraňou Astry.

Opel však tvrdí, že vlečené ramená nie sú prežitkom a dôvodom ich použitia nemusí byť len úspora nákladov spojených s vývojom a výrobou. Podľa Michaela Hardera, šéfa vývojového tímu pracujúceho na podvozku novej Astry, ponúka jednoduchá zadná náprava viac výhod ako nevýhod a vôbec nemusí spôsobovať horšie jazdné vlastnosti.

Predná náprava dostala nový pomocný rám. Foto: Opel
Opel Astra-predne zavesenie Predná náprava dostala nový pomocný rám.

Konštruktéri z Rüsselsheimu vedia, že vážnou nevýhodou vlečených ramien spojených torzne pružnou priečkou sú nežiaduce vplyvy prenosu síl na obidve kolesá nápravy. Keď je vonkajšie zadné koleso v zákrute zaťažené nakláňajúcou sa karosériou, pri prejazde cez nerovnosť sa vibrácie a rázy prenesú aj na vnútorné koleso a cez tvrdé silentbloky aj do samotnej karosérie. To môže spôsobiť hluk a nestabilitu zadnej časti.

Wattov priamovod má prispieť k stabilite zadnej... Foto: Opel
Opel Astra-zadne zavesenie Wattov priamovod má prispieť k stabilite zadnej nápravy.

Opel má však riešenie nazvané Wattov priamovod. V ľudskej reči to znamená, že pod novou Astrou nájdete dva diagonálne priečniky upevnené ku koncom torznej tyče, ktoré sú v strede spojené kĺbom. Celý tento geniálne jednoduchý mechanizmus je pomocou malého pomocného rámu prichytený ku karosérii.

Pri jazde priamym smerom Wattov priamovod svoju prítomnosť dokonale utajuje a náprava sa správa ako klasické riešenie. S rastúcim zaťažením kolies však rastie aj napätie v spojniciach, čo umožňuje prenášať aktuálnu záťaž naprieč celou nápravou. Pri prejazde nerovností sa tak rázy od kolies rozkladajú na obidve strany a od nápravy sa do karosérie prenáša výrazne menšie napätie. Podstatne sa tým zvýši aj stabilita zadnej nápravy na rozbitých úsekoch ciest. Tak nám to tvrdí Opel. Ako však bude nový priamovod fungovať v praxi, ukážu až prvé jazdy. Nech už bude prvá skúsenosť akákoľvek, priestorovo nenáročné riešenie má zásluhu aj na tom, že v Astre nájdete jeden z najpraktickejšie tvarovaných batožinových priestorov.

Interiér prinesie nové farebné kombinácie. Foto: Opel
Opel Astra Interiér prinesie nové farebné kombinácie.

Vlečené ramená s torznou priečkou sú samozrejme lacnejšie ako viacprvkové zavesenie, takže si konštruktéri mohli dovoliť použiť ľahký hliník a pomerne drahé hydraulické silentbloky, čím minimalizovali hmotnosť neodpružených hmôt a rázy, ktoré sa prenesú až k vašim zadkom.

Podvozok Astry má priniesť nový stupeň agility. Foto: Opel
Opel Astra Podvozok Astry má priniesť nový stupeň agility.

Michael Harder a jeho tím sú s výsledkom svojej práce spokojní, teraz je všetko na marketingu, aby dokázal verejnosť presvedčiť, že zadná náprava Astry nie je lekciou šetrenia, ale skutočným konštrukčným zámerom prinášajúcim výhody na každej ceste.

V predaji už koncom roka 2009

Nový Opel Astra by sa mohol k prvým zákazníkom dostať už koncom roka 2009. Teraz samozrejme nikto nepotvrdí presný termín spustenia jej predaja a už vôbec nie informáciu, či sa dostanú prvé exempláre k slovenským zákazníkom ešte v decembri 2009. Všetko závisí od viacerých faktorov a jedným z nich je aj dopyt po aute na dôležitých západoeurópskych trhoch.

Keď sa všetko podarí, nová Astra zaútočí ešte... Foto: Opel
Opel Astra Keď sa všetko podarí, nová Astra zaútočí ešte kocom roka 2009.

Otázna ostáva aj cena, podľa predstaviteľov dovozcu na slovenský trh však bude cena novej Astry viac než konkurencieschopná. Nechajme sa teda prekvapiť.

Benzínové motory – atmosférické
Motor 1.4 EcoFlex 1.4 16V 1.6 16V
Prevodovka 5M 5M 6M (6A)
Zdvihový objem (cm3) 1398 1398 1598
Valce/ventily 4/4 4/4 4/4
Max. výkon (kW/ot.) 64/5600 74/6000 85/6000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 130/400 130/4000 155/4000
Max. rýchlosť (km/h) 169 178 188 (182)
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) 14,7 14,2 11,7 (13,3)
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,5 5,5 6,3 (7,1)
Benzínové motory – prepĺňané
Motor 1.4 Turbo 1.6 Turbo
Prevodovka 6M (6A) 6M (6A)
Zdvihový objem (cm3) 1364 1598
Valce/ventily 4/4 4/4
Max. výkon (kW/ot.) 103/4900 132/5500
Max. krút. moment (Nm/ot.) 200/1850–4900 230/2200–5400
Max. rýchlosť (km/h) 205 (201) 221 (210)
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) 9,7 (9,8) 8,5 (9,0)
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,9 (7,0) 6,8 (7,5)
Naftové motory
Motor 1.3 CDTI 1.7 CDTI 1.7 CDTI 2.0 CDTI
Prevodovka 5M 6M 6M 6M (6A)
Zdvihový objem (cm3) 1248 1686 1686 1956
Valce/ventily 4/4 4/4 4/4 4/4
Max. výkon (kW/ot.) 70/4000 81/3800 92/4000 118/4000
Max. krút. moment (Nm/ot.) 190/1750 260/1800 280/2300 350/1750
Max. rýchlosť (km/h) 170 181 195 215 (209)
Zrýchlenie 0–100 km/h (s) 14,7 12,6 11,5 9,0 (9,2)
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,2 4,7 4,7 4,9 (5,8)
debata chyba
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
Články podľa značiek