Fascinujúci superšport Audi R8 prišiel o strechu, aby zaradil štyri kruhy do vzácnej automobilovej high society. Nové Audi R8 Spyder 5.2 FSI Quattro je bez zveličovania najkrajšie Audi všetkých čias.
Veľa konkurentov mu nenájdete. Azda len Lamborghini Gallardo Spyder a Porsche 911 Cabrio. Otvorené Ferrari či Corvette majú totiž motor vpredu. A to nie je to pravé orechové. No R8 je aj bez strechy stále nekompromisný superšport s pulzujúcom srdcom pred zadnou nápravou.
Karbónová kúra
Prestavba er-osmičky si vyžiadala zásadné zmeny. A nielen tie konštrukčné. Typické čierne karbónové panely „sideblades“ za zadnými dverami tu už nenájdete. Zato karbón áno. Sú z neho vyrobené nové bočné časti karosérie, ako aj kryt plátennej strechy. Práve vďaka použitiu superľahkých materiálov vzrástla pohotovostná hmotnosť Spyderu v porovnaní s R8 Coupé len o neuveriteľných šesť kilogramov. A to je jeho karoséria s hliníkovým rámom Spaframe poriadne vystužená a za opierkami hláv pribudli aj bezpečnostné výsuvné oblúky.
Nad svalnatým pontónom sa akoby vznáša rám čelného okna z eoxovaného hliníka. Jeho odkaz nájdeme aj na odvetrávacích lamelách zadnej kapoty. Technologický imidž dotvárajú reflektory založené výlučne na technológii LED-diód a 10-lúčové disky kolies.
Mechanizmus strechy pripomína tak trochu riešenie v BMW 6 Cabriolet. Nízke zadné okno sa totiž zasúva a vysúva nezávisle z karosérie. Pri otvorenej streche tak môže hrať rolu deflektora. O všetko ostatné sa postará elektrohydraulický systém klasickej plátennej strechy Softtop s hmotnosťou len 30 kilogramov. Na otvorenie a zatvorenie potrebuje iba 19 sekúnd. Vybrať si môžete z troch farieb špeciálneho plátna.
Desať valcov v strede
Pred zadnou nápravou pulzuje v horčíkovom ráme desaťvalcový vidlicový motor 5.2 FSI vyvinutý dcérskou divíziou Quattro GmbH. Z väčšej časti sa tento priamovstrekovací celohliníkový zázrak so suchou kľukovou skriňou montuje ručne. Pri 8000 otáčkach ponúka maximálny výkon 386 kW, takmer 101 koní na liter objemu. Ručička otáčkomera sa však dokáže vyšplhať až k údaju 8700 za minútu.
Výkon putuje buď cez manuálnu 6-stupňovú alebo automatickú prevodovku R tronic cez systém Quattro na všetky štyri kolesá. To zabezpečuje spolu s ideálnym rozložením hmotnosti v pomere 43:57 percent suverénne jazdné vlastnosti. A je tu aj funkcia Launch Control pre maximálnu možnú akceleráciu. Na stovku to R8 Spyder s hmotnosťou 1720 kg zvládne za 4,1 sekundy, čo je len o dve desatiny sekundy horší výsledok ako v prípade Coupé.
Aj podvozok pripomína svet okruhových špeciálov. Dvojité priečne lichobežníkové ramená nesú 19-palcové disky kolies vyzbrojené mohutnými brzdami. Ich keramické kotúče zvierajú osempiestikové strmene na predných a štvorpiestikové na zadných kolesách. Tlmiče Audi Magnetic Ride menia v stotinách sekundy na základe zmeny magnetického pola tvrdosť pruženia. Stabilizačný systém obsahuje špeciálny športový algoritmus. Komu to nestačí, môže zvoliť špeciálne športové odpruženie.
Drahá ručná výroba
Dvojčlenná posádka si užíva viac ako len sparťanskú výbavu. V sérii je dvojzónová klimatizácia, multimediálne rozhranie MMI, navigačný systém či audiosústava Bang&Olufsen. Kožené čalúnenie obsahuje špeciálny pigment znižujúci prehrievanie sedadiel od slnečného žiarenia až o 20 stupňov. Svetovú premiéru má príplatkový mikrofón integrovaný v bezpečnostnom páse, umožňujúci telefonovať aj pri rýchlej jazde s otvorenou strechou.
Výrobu najkrajšieho Audi všetkých čias zabezpečí manufaktúra Quattro GmbH v Neckarsulme. Väčšina karosárskych prác pritom prebieha ručne. Za túto exkluzivitu si však od vás Audi vypýta minimálne 156 400 eur. Zatiaľ si však záujemcovia musia vydržať. Novinka sa totiž chystá na trh až na jar roka 2010.
Rozmery a hmotnosti | |
Dĺžka/šírka/výška (mm) | 4435/1904/1244 |
Rázvor náprav (mm) | 2650 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1720 |
Technické parametre | ||
Motor | V10 5.2 FSI | |
Zdvihový objem (cm3) | 5204 | |
Max. výkon (kW/ot./min.) | 386/8000 | |
Max. krút. moment (Nm/ot./min.) | 530/6500 | |
Max. rýchlosť (km/h) | 313 | |
0 – 100 km/h (s) | 4,1 | |
Spotreba na 100 km (l) | 14,9 |