Ingolstadtská hviezda prišla o strechu

Audi má novú Superstar. Veď čo môže byť vzrušujúcejšie ako štyri kolesá, brutálny výkon a vietor vo vlasoch. A presne to sa zrodilo v Ingolstadte.

16.10.2009 11:19
Audi R8 Spyder Foto:
Audi R8 Spyder
debata

Fascinujúci superšport Audi R8 prišiel o strechu, aby zaradil štyri kruhy do vzácnej automobilovej high society. Nové Audi R8 Spyder 5.2 FSI Quattro je bez zveličovania najkrajšie Audi všetkých čias.

Veľa konkurentov mu nenájdete. Azda len Lamborghini Gallardo Spyder a Porsche 911 Cabrio. Otvorené Ferrari či Corvette majú totiž motor vpredu. A to nie je to pravé orechové. No R8 je aj bez strechy stále nekompromisný superšport s pulzujúcom srdcom pred zadnou nápravou.

Spyder je len o 6 kg ťažší ako Coupé. Foto: Audi
Audi R8 Spyder Spyder je len o 6 kg ťažší ako Coupé.

Karbónová kúra

Prestavba er-osmičky si vyžiadala zásadné zmeny. A nielen tie konštrukčné. Typické čierne karbónové panely „sideblades“ za zadnými dverami tu už nenájdete. Zato karbón áno. Sú z neho vyrobené nové bočné časti karosérie, ako aj kryt plátennej strechy. Práve vďaka použitiu superľahkých materiálov vzrástla pohotovostná hmotnosť Spyderu v porovnaní s R8 Coupé len o neuveriteľných šesť kilogramov. A to je jeho karoséria s hliníkovým rámom Spaframe poriadne vystužená a za opierkami hláv pribudli aj bezpečnostné výsuvné oblúky.

Podiel karbónu na karosérii podstatne vzrástol. Foto: Audi
Audi R8 Spyder Podiel karbónu na karosérii podstatne vzrástol.

Nad svalnatým pontónom sa akoby vznáša rám čelného okna z eoxovaného hliníka. Jeho odkaz nájdeme aj na odvetrávacích lamelách zadnej kapoty. Technologický imidž dotvárajú reflektory založené výlučne na technológii LED-diód a 10-lúčové disky kolies.

Kožené poťahy sedadiel odrážajú časť slnečného... Foto: Audi
Audi R8 Spyder Kožené poťahy sedadiel odrážajú časť slnečného žiarenia.

Mechanizmus strechy pripomína tak trochu riešenie v BMW 6 Cabriolet. Nízke zadné okno sa totiž zasúva a vysúva nezávisle z karosérie. Pri otvorenej streche tak môže hrať rolu deflektora. O všetko ostatné sa postará elektrohydraulický systém klasickej plátennej strechy Softtop s hmotnosťou len 30 kilogramov. Na otvorenie a zatvorenie potrebuje iba 19 sekúnd. Vybrať si môžete z troch farieb špeciálneho plátna.

Desať valcov v strede

Pred zadnou nápravou pulzuje v horčíkovom ráme desaťvalcový vidlicový motor 5.2 FSI vyvinutý dcérskou divíziou Quattro GmbH. Z väčšej časti sa tento priamovstrekovací celohliníkový zázrak so suchou kľukovou skriňou montuje ručne. Pri 8000 otáčkach ponúka maximálny výkon 386 kW, takmer 101 koní na liter objemu. Ručička otáčkomera sa však dokáže vyšplhať až k údaju 8700 za minútu.

Motor 5.2 FSI má výkon 368 kW. Foto: Audi
Audi R8 Spyder Motor 5.2 FSI má výkon 368 kW.

Výkon putuje buď cez manuálnu 6-stupňovú alebo automatickú prevodovku R tronic cez systém Quattro na všetky štyri kolesá. To zabezpečuje spolu s ideálnym rozložením hmotnosti v pomere 43:57 percent suverénne jazdné vlastnosti. A je tu aj funkcia Launch Control pre maximálnu možnú akceleráciu. Na stovku to R8 Spyder s hmotnosťou 1720 kg zvládne za 4,1 sekundy, čo je len o dve desatiny sekundy horší výsledok ako v prípade Coupé.

Svetlomety sú tradične vybevené LED technológiou. Foto: Audi
Audi R8 Spyder Svetlomety sú tradične vybevené LED technológiou.

Aj podvozok pripomína svet okruhových špeciálov. Dvojité priečne lichobežníkové ramená nesú 19-palcové disky kolies vyzbrojené mohutnými brzdami. Ich keramické kotúče zvierajú osempiestikové strmene na predných a štvorpiestikové na zadných kolesách. Tlmiče Audi Magnetic Ride menia v stotinách sekundy na základe zmeny magnetického pola tvrdosť pruženia. Stabilizačný systém obsahuje špeciálny športový algoritmus. Komu to nestačí, môže zvoliť špeciálne športové odpruženie.

Drahá ručná výroba

Dvojčlenná posádka si užíva viac ako len sparťanskú výbavu. V sérii je dvojzónová klimatizácia, multimediálne rozhranie MMI, navigačný systém či audiosústava Bang&Olufsen. Kožené čalúnenie obsahuje špeciálny pigment znižujúci prehrievanie sedadiel od slnečného žiarenia až o 20 stupňov. Svetovú premiéru má príplatkový mikrofón integrovaný v bezpečnostnom páse, umožňujúci telefonovať aj pri rýchlej jazde s otvorenou strechou.

Na trhu sa objaví na jar 2010. Foto: Audi
Audi R8 Spyder Na trhu sa objaví na jar 2010.

Výrobu najkrajšieho Audi všetkých čias zabezpečí manufaktúra Quattro GmbH v Neckarsulme. Väčšina karosárskych prác pritom prebieha ručne. Za túto exkluzivitu si však od vás Audi vypýta minimálne 156 400 eur. Zatiaľ si však záujemcovia musia vydržať. Novinka sa totiž chystá na trh až na jar roka 2010.

Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška (mm) 4435/1904/1244
Rázvor náprav (mm) 2650
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1720
Technické parametre
Motor V10 5.2 FSI  
Zdvihový objem (cm3) 5204  
Max. výkon (kW/ot./min.) 386/8000  
Max. krút. moment (Nm/ot./min.) 530/6500  
Max. rýchlosť (km/h) 313  
0 – 100 km/h (s) 4,1  
Spotreba na 100 km (l) 14,9  
Krútiaci moment vrcholí pri 6500 ot./min. Foto: Audi
Audi R8 Spyder Krútiaci moment vrcholí pri 6500 ot./min.
debata chyba
Články podľa značiek