Jaguar XJ predvádza tradíciu po novom

Bol vznešený, drahý, krásny a celý z hliníka. No jeho retrolínie inšpirované modelmi zo šesťdesiatych rokov pôsobili na dnešné časy už trochu archaicky. A na predajoch to bolo cítiť. To všetko je však minulosť.

17.07.2009 13:34
Jaguar XJ Foto:
Nový Jaguar XJ bude na niekoľko rokov vlajkovou lodou automobilky.
debata

Jaguar posilnený úspechom moderného sedanu XF vlial novú krv aj svojej vlajkovej lodi. Ešte nikdy nevyžarovalo z Jaguara XJ toľko športových emócií ako práve dnes.

Viac ako päť metrov dlhá limuzína pôsobí skôr ako kupé. Postarala sa o to silueta kabíny s chrómovým lemom okien a veľmi neobvyklý tmavý zadný stĺpik. K tomu všetkému pridal Jaguar XJ panoramatickú presklenú strechu, ktorá bude súčasťou všetkých verzií. Kým predná maska, svetlá či kapota s pozdĺžnym prelisom odkazujú jasne na menší model XF, zadná partia má úplne autonómny štýl. Vertikálne umiestnené svetlá s LED-diódami majú priam výtvarný charakter. Napriek dizajnovej revolúcii si však tento britský aristokrat ponechal obrovský zadný previs s dĺžkou 1,2 metra.

Jeho silueta pripomína viac kupé ako klasickú... Foto: Jaguar
Jaguar XJ Jeho silueta pripomína viac kupé ako klasickú limuzínu.

Chrám zo skla a hliníka

S modernosťou dizajnu korešponduje aj celohliníková konštrukcia karosérie inšpirovaná leteckou technológiou. Tentoraz dokonca aj s prvkami zo superľahkého horčíka a kompozitov. Výsledkom je pohotovostná hmotnosť od 1796 kg, čo je až o 150 kg menej v porovnaní s BMW radu 7 či mercedesom triedy S. S vodičom a spolujazdcom teda váži nové XJ toľko ako prázdni konkurenti.

Streche dominuje sklo. Foto: Jaguar
Jaguar XJ Streche dominuje sklo.

Obrovský rázvor náprav 3032 a v prípade predĺženej verzie až 3157 mm poskytuje na palube veľkorysé priestorové pomery. Napriek tomu sa dizajnérom podarilo vytvoriť akýsi pocit útulnosti. Ten umocňuje drevený lem, tiahnuci sa od čelného okna po celom obvode interiéru až k zadným sedadlá.

Hi-tech plus klasika

Interiér kombinuje luxusné materiály s hi-tech dizajnom. Prístrojový panel tvorí napríklad 12,3-palcový monitor s vysokým rozlíšením, na ktorom sa zobrazujú virtuálne analógové prístroje. Stredový dotykový displej, ktorý zredukoval počet ovládacích prvkov na minimum, je po prvý krát vybavený technológiou Dual-View, umožňujúcou sledovať rozdielne obsahy z pohľadu vodiča a spolujazdca.

Luxusný interiér je vybavený virtuálnym... Foto: Jaguar
Jaguar XJ Luxusný interiér je vybavený virtuálnym prístrojovým panelom.

Volič automatickej prevodovky zas vystriedal otočný ovládač, ktorý sa po naštartovaní vysunie zo stredového tunela. Nechýba však ani klasika v podobe ručičkových hodiniek v centrálnej časti palubnej dosky či odkladacie priehradky vo dverách v štýle ručne šitých sedlových vakov. Koncertnú atmosféru má navodiť špičková audiosústava Bowers&Wilkins s výkonom 1200 W, porovnateľná s triedou bytových high-end sústav.

Vzadu chce ponúknuť viac miesta ako konkurenti. Foto: Jaguar
Jaguar XJ Vzadu chce ponúknuť viac miesta ako konkurenti.

Jaguár dobieha konkurenciu aj v bezpečnostnej výzbroji. Konečne sa tu objavuje nielen radarový tempomat s udržiavaním odstupu a aktívnym brzdením, ale aj monitorovanie slepého uhla v spätných zrkadlách či monitorovanie tlaku v pneumatikách.

Verný osemvalcom

Ponuka motorov rešpektuje športový naturel jaguára. Žiadny „downsizing“ sa nekoná. Kým konkurencia škrtí objemy motorov a počet valcov, pod kapotou nového XJ budú kraľovať nekompromisné benzínové 8-valce.

Päťlitrový motor má v porovnaní s predchodcom 4.2 V8 výkon vyšší až o 29 percent (283 kW) a jeho kompresorom preplňovaná verzia o 19 % (346 alebo 375 kW). Najvýkonnejšia verzia akceleruje na 100 km/h len za neuveriteľných 4,9 sekundy. Úctyhodné dynamické parametre hraničiace s výkonmi športových áut však dosahuje aj jediný ponúkaný 6-valec – naftový agregát 3.0 V6 D (202 kW) preplňovaný dvojicou turbodúchadiel. Na stovku to zvládne za 6,4 sekundy, no spotrebuje priemerne len sedem litrov nafty. Všetky motory sú štandardne kombinované so 6-stupňovou automatickou prevodovkou.

Najpredávanejším bude pravdepodobne motor 3.0... Foto: Jaguar
Jaguar XJ Najpredávanejším bude pravdepodobne motor 3.0 V6 D.

Prítlaky do sedadla však bude sprevádzať len inšpirujúca zvuková kulisa špeciálne vyladených výfukov. Motor je totiž izolovaný od kabíny dvojitou priečkou a sklá majú vrstevnú konštrukciu, takže dokonale eliminujú aerodynamický hluk.

Aktívny podvozok v sérii

Komfort jazdy bude štandardne zabezpečovať vzduchové odpruženie s aktívnymi tlmičmi Adaptive Dynamics. Napriek tomu si dala firma Jaguar aj tu záležať na športovej DNA. Podporuje ju priamejší prevod riadenia, samosvorný zadný diferenciál, no najmä systém JaguarDrive Control, umožňujúci prepnutie vozidla do športového režimu. Táto zmena ovplyvňuje činnosť riadenia, radenia prevodovky, oneskoruje zásahy stabilizačného systému a zvyšuje citlivosť plynového pedálu.

Svetovú premiéru absolvoval Jaguar XJ tento týždeň v Londýne. Dodávať sa bude v troch úrovniach vybavenia Luxury, Premium Luxury a Portfolio. Na vrchole bude športová modifikácia Supersport. Už dnes si možno vozidlá objednať, no kľúče od prvých kusov dostanú majitelia až koncom roka 2009.

Technické parametre:

Rozmery: SWB (LWB)
Dĺžka/šírka/výška (mm): 5122/1894/1448 (5247/1894/1448)
Rázvor náprav (mm): 3032 (3157)
Objem batožin. priestoru/nádrže (l): 520/82 (520/82)

Motor: 3.0 V6 D
Zdvihový objem (ccm): 2993
Max. výkon (kW/ot.): 202/4000
Max. krút. moment (Nm/ot.): 600/2000
Max. rýchlosť (km/h): 250
0 – 100 km/h (s): 6,4
Spotreba na 100 km (l): 7,0

Motor: 5.0 V8
Zdvihový objem (ccm): 5000
Max. výkon (kW/ot.): 283/6500
Max. krút. moment (Nm/ot.): 515/3500
Max. rýchlosť (km/h): 250
0 – 100 km/h (s): 5,7
Spotreba na 100 km (l): 11,4

Motor: 5.0 V8 supercharged
Zdvihový objem (ccm): 5000
Max. výkon (kW/ot.): 346/6000
Max. krút. moment (Nm/ot.): 575/2500
Max. rýchlosť (km/h): 250
0 – 100 km/h (s): 5,2
Spotreba na 100 km (l): 12,1

Motor: 5.0 V8 supercharged
Zdvihový objem (ccm): 5000
Max. výkon (kW/ot.): 375/6000
Max. krút. moment (Nm/ot.): 625/2500
Max. rýchlosť (km/h): 250
0 – 100 km/h (s): 4,9
Spotreba na 100 km (l): 12,1

debata chyba
Články podľa značiek