Jazdili sme s Toyotou Prius

Toyota v týchto dňoch novinárom predstavuje tretiu generáciu hybridného modelu Prius. Po statickej prehliadke na autosalóne sme sa tak konečne mohli posadiť za jej volant a vyskúšať si jej schopnosti na cestách v okolí Stockholmu.

25.06.2009 22:01
Toyota Prius Foto:
Toyota Prius
debata

Toyota o Priuse hovorí vždy s nadšením a zanietene pripomína jeho ekologický prínos všade, kde môže. A ani sa jej nečudujeme. Kyslé dažde, ubúdajúce ľadovce a stále teplejšia planéta sú vodou na mlyn ekologickým aktivistom, ktorí sú z roka na rok hlučnejší. Celá ťarcha podlomeného zdravia životného prostredia žiaľ neoprávnene leží na pleciach automobilového priemyslu a preto je dnes každý ekologický počin v tejto oblasti verejnosťou viac než vítaný.

Pneumatiky majú znížený valivý odpor. Foto: Toyota
Toyota Prius Pneumatiky majú znížený valivý odpor.

Toyota svoj boj s globálnym otepľovaním začala už v roku 1997 prvou generáciou modelu Prius. V tom čase ešte nebola téma životného prostredia tak horúca, napriek tomu Japonci našli odvahu a vyhlásili útok hybridnými technológiami. Vtedy si ešte všetci klopali na čelo a ďalej sa tešili zo zbrojenia stále výkonnejšími motormi.

Koeficient odporu vzduchu má hodnotu 0,25. Foto: Toyota
Toyota Prius Koeficient odporu vzduchu má hodnotu 0,25.

Dnes tu máme otepľovanie, verejné pohŕdanie veľkoobjemovými motormi, finančnú krízu a Prius tretej generácie. Okrem schopnosti úspešne zapchať ústa rozličným hnutiam za zelenšiu planétu prináša nový Prius hybridný systém zdokonalený do takej miery, že dokáže bez mihnutia oka konkurovať konvenčným pohonom. Má však šancu zaujať aj vodičov, ktorí sa modlia k osemvalcovým motorom, neseparujú odpad a o Greenpeace si myslia, že je to len jedna z ďalších hudobných kapiel?

Vžili sme sa do ich kože a posadili sa za volant hybridnej novinky.

Hybrid Synergy Drive

Motor a elektromotor sú vpredu, akumulátory... Foto: Toyota
Toyota Prius Motor a elektromotor sú vpredu, akumulátory majú miesto vzadu.

Táto technológia je srdcom celého auta. Spája v sebe klasický spaľovací benzínový štvorvalec s objemom 1798 cm3 (73 kW/98 k, 142 Nm) pracujúci v Atkinsonovom cykle a synchrónny elektromotor (60 kW/80 k, 207 Nm) napájaný z nikel-metalhydridových akumulátorov s výstupným napätím 202 V. Obidva motory sú prostredníctvom automatickej prevodovky s variátorom priamo napojené na hnacie kolesá, takže dokážu pracovať v tandemovom spojení a vzájomne si vypomáhať. V systéme je uložený aj generátor, ktorý pri brzdení dobíja akumulátory a zároveň slúži aj ako štartér pre spaľovací motor. Na všetko dohliada riadiaca jednotka, ktorej je z toho tak teplo, že musí byť aktívne chladená. Celé to znie zložito, ale v praxi systém funguje bez problémov a nedáva o sebe takmer vedieť.

Výstupný výkon je slušných 100 kW (136 k), čo dokáže Prius rozbehnúť až na 180 km/h.

Za volantom

Keď milujete bzučanie trolejbusu, prídete si v Priuse na svoje. Nie pri akcelerácii, ale pri brzdení, kedy systém mení brzdnú energiu na elektrickú a dobíja pritom akumulátory umiestnené pod zadkami zadných cestujúcich. Inak sa Prius správa ako bežné auto a okrem nezvyčajnej prístrojovej dosky nijako neprezrádza svoje „zelené“ pozadie.

Na displeji sa môžete pozerať na efektné schémy aktuálneho prúdenia energií v systéme Hybrid Synergy Drive, alebo sa preklikávať medzi neuveriteľným množstvom funkcií palubného počítača. Až za volantom Priusu si uvedomíte, že moderné autá môžu ľuďom neovládajúcim PC spôsobovať nemalé problémy. Ich ovládanie nie je zložité, ale návyky z konvenčných áut sú vám za volantom tejto Toyoty na nič. Klasické ručičkové prístroje tu nenájdete a na mieste tradičnej prevodovej páky je na futuristickom stredovom paneli len malý joystick pripomínajúci ovládač počítačovej hry.

Budúcnosť prichádza v podobe joysticku a... Foto: Toyota
Toyota Prius Budúcnosť prichádza v podobe joysticku a rôznych displejov.

Posedenie za volantom zodpovedá komfortnému naladeniu celého auta, len volant svojim netypickým tvarom vybočuje zo zabehnutých pravidiel. Jeho kožený veniec je príjemne tvarovaný a svojou hrúbkou dobre padne do vodičových dlaní. Samotná jazda je komfortná. Pohotovostná hmotnosť 1,4 t, základné pneumatiky Bridgestone B250 EcoPia s rozmermi 195/65 R15 a mäkšie pruženie zabezpečujú plavnú jazdu aj na rozbitých cestách. Od náprav sa síce na veľkých dierach ozýva miestami neprimeraný hluk, ale na stabilite pevnej karosérie to nepocítite. Na výber sú aj príplatkové pneumatiky Michelin Primacy HP 215/45 R17, s nimi sme však nemali možnosť jazdiť.

Vzadu má Prius jednoduché vlečené ramená s... Foto: Toyota
Toyota Prius Vzadu má Prius jednoduché vlečené ramená s torznou priečkou.

Riadenie s elektrickým posilňovačom kladie primeraný odpor a na rozdiel od prvých elektrických posilňovačov nepôsobí jeho účinok neprirodzene, aj tak však cítite, že mu chýba nadšenie a chuť informovať vaše dlane o aktuálnom povrchu pod prednými kolesami. Je však presné a ani okolo stredovej polohy volantu nenarazíte na „hluchú“ zónu, čo pomáha Prius presne nasmerovať do každej zákruty.

Jeho jazdné vlastnosti sú príkladne bezpečné. Foto: Toyota
Toyota Prius Jeho jazdné vlastnosti sú príkladne bezpečné.

Keď chcete, dokážete byť s hybridnou Toyotou dokonca rýchli. Jej zvuk tomu nenapovedá, ale na 100 km/h sa s ňou rozbehnete za slušných 10,4 s. V zákrutách sa nenakláňa a po prekročení priľnavosti pneumatík so zníženým valivým odporom pocítite len pozvoľný nástup bezpečnej nedotáčavosti. Skrátka maximálna bezpečnosť a minimálne emócie.

Ekonomické jazdenie

Keď sa za volantom hybridnej Toyoty sústredíte na čo najmenšiu spotrebu, vysaje to z vás energiu rýchlejšie ako stihnete dosiahnuť uspokojivé výsledky. Jednoducho vás to prestane baviť vo chvíli, keď sa za vami vytvorí niekoľkokilometrový zástup enviromentálne „neprispôsobivých“ trúbiacich áut a vám dôjde, že ste v skutočnom nebezpečenstve.

Kľúčom k úspechu nie je pomalá jazda, ale dosiahnutie čo najplynulejšieho tempa. Pri ustálenej rýchlosti je energia spaľovacieho motora z väčšej časti využívaná na dobíjanie akumulátorov a na kolesá sa prenáša len malá časť jeho krútiaceho momentu. To robí jazdu nielen úspornou, ale aj príjemne tichou. Pri každom zrýchlení sa však musí do predných kolies spaľovací motor poriadne oprieť, takže jeho otáčky kontrolované variátorom vyletia netypicky vysoko a vy len bezradne sledujete nebezpečne stúpajúcu spotrebu. Pri ustálenej jazde spaľovací motor občas úplne stíchne a jeho opätovné naštartovanie takmer nepostrehnete.

Pri brzdení dobíjate akumulátory. Foto: Toyota
Toyota Prius Pri brzdení dobíjate akumulátory.

Pri maximálnej snahe o ekonomickú jazdu sme dosiahli na úseku dlhom asi 20 km spotrebu 2,9 l/100 km pri priemernej rýchlosti približne 50 km/h. Kolegom sa podaril dokonca výsledok 2,3 l/100 km, no hoci by Toyota rada počula náš potlesk, takto v reálnej premávke nejazdí nikto. Pravdou však ostáva, že ani pri dynamickej jazde sa spotreba nášho auta nedostala cez 5,2 l/100 km a to sme Prius nijako nešetrili.

Cez Stockholm sme sa predierali typickou poobednou zápchou a napriek neustálym rozbehom od semaforov, slimačiemu tempu uprostred kolón a rýchlym presunom po náhodných voľných úsekoch sa naša spotreba ustálila na hodnote 4,2 l/100 km. Skvelé! Aj to potvrdilo, že Prius sa najlepšie cíti v meste, kde sa naplno prejavia výhody asistencie elektromotora.

V meste je vo svojej koži. Foto: Toyota
Toyota Prius V meste je vo svojej koži.

Mimo mesto sa Prius správa ako konvenčný liftback poháňaný benzínovou jednaosmičkou. Vysoké rýchlosti nedávajú elektromotoru najmenšiu šancu zapojiť sa do diania a minimum brzdným manévrov nedokáže vyčerpané akumulátory postaviť na nohy. Tu však pomáha výborná aerodynamika karosérie, malý valivý odpor pneumatík a prevodovka, ktorá otáčky motora udržuje v pásme najvyššej efektivity.

Head-up displej

Vojenská technológia je teraz dostupná aj v... Foto: Toyota
Toyota Prius Vojenská technológia je teraz dostupná aj v Priuse.

Základné informácie vrátane pokynov navigačného systému sa môžu zobrazovať aj vo vašom zornom poli priamo na čelnom skle. Praktické a pritom to celé nepôsobí nijak rušivo.

Chladenie interiéru

Vetranie interiéru je prekvapujúco účinné. Foto: Toyota
Toyota Prius Vetranie interiéru je prekvapujúco účinné.

Prius je vybavený solárnymi článkami umiestnenými na streche auta. Tie dodávajú energiu pre ventilátor, ktorý dokáže vychladiť interiér Toyoty stojacej na priamom slnku. Zariadenie sa dá spustiť aj diaľkovým ovládačom. Vyskúšali sme a naozaj to funguje. V horúcom počasí oceníte zníženie teploty o každý stupeň.

Tri jazdné režimy

Tri magické tlačidlá. Foto: Toyota
Toyota Prius Tri magické tlačidlá.

Na palubnej doske si môžete prepínať medzi troma režimami, v ktorých bude Prius aktuálne pracovať.

Režim EV – môže byť aktívny len do rýchlosti 50 km/h, pričom je auto poháňané výlučne na elektrickú energiu. Výhodné najmä pri posúvaní v nekonečných kolónach. Vo vyšších rýchlostiach je tento režim nepoužiteľný.

Eco Mode – najčastejšie využívaný režim, pri ktorom riadiaca jednotka hybridného systému pracuje tak, aby sa dosiahla čo najpriaznivejšia spotreba benzínu. Reakcie motora na zošliapnutie plynového pedála sú pozvoľné, auto miestami pripomína niekoľkotonový kolos a klimatizácia beží v úspornom móde. Napriek spomenutému je Eco Mode bez výhrad použiteľný prakticky v akejkoľvek jazdnej situácii. Keď sa s ním naučíte jazdiť, výrazne neutrpí ani jazdná dynamika.

Power Mode – tlačidlo, ktoré by Toyota v aute najradšej nevidela. Aj ekologicky uvedomelým vodičom však môže občas „prepnúť“ a dostanú chuť na zbesilejšie tempo. Alebo je pred vami séria pomalších áut a vy ich z nepochopiteľných dôvodov dostanete chuť predbehnúť. Vtedy je dobré spoľahnúť sa na tlačidlo PWR Mode a nechať elektroniku vyťažiť z hybridnej sústavy maximum. Motor skutočne pritvrdí, akumulátory zmobilizujú zvyšky energie a Prius vyrazí vpred ako splašený. No, možno sme to trochu prehnali, ale reakcie auta sú naozaj rýchlejšie a pohotovejšie. Ako sme však spomínali, Toyota nie je z častého používania tohto módu nadšená.

Cena tretej generácie Prius zatiaľ ostáva tajomstvom. Jej hodnotu by sme sa mali dozvedieť až krátko pred jej uvedením na slovenský trh v septembri 2009.

Technické údaje

Dĺžka: 4460 mm
Šírka: 1745 mm
Výška: 1490 mm
Rázvor náprav: 2700 mm

Pohotovostná hmotnosť: 1370 kg
Objem batožinového priestoru: 445 l

Maximálny výkon: 100 kW (136 k)
Maximálna rýchlosť: 180 km/h
Zrýchlenie 0 – 100 km/h: 10,4 s
Kombinovaná spotreba: 3,9 l/100 km
Emisie CO2: 89 g/km

debata chyba
Články podľa značiek